خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رونمایی از «حاج آقاکیشی» در جشنواره هیوای باغ‌شهر اردبیل - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 18:30
«حاج آقاکیشی» معروف ترین رقم تولید هیوا (به) در باغ شهر استان اردبیل است؛ در کوثر؛ شهری که به گیوی هم شهرت دارد. حالا قرار است عطر یک جشنواره خوش عطر در این شهر بپچید؛ پنجمین جشنواره هیوا که روز جمعه برگزار خواهد شد.
شهرستان،كوثر،گيوي،محصول،كشاورزي،منطقه،هيوا،باغات،جهاد،مدير،ا ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوثر عصر سه‌شنبه در جلسه هماهنگی برگزاری جشن هیوا در شهر گیوی گفت: این میوه ارزشمند با طعم و مزه خاص و بوی بهشتی به میزان قابل توجهی در شهر گیوی تولید می‌شود و همه ساله گردشگران بی‌شماری برای خرید و شرکت در جشن هیوا در این منطقه حضور پیدا می‌کنند.
خیبرعلی جلیلی تصریح کرد: 366 هکتار از باغات گیوی به کشت هیوا همان محصول «به» اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود بیش از سه هزار و 500 تن از این محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود.
وی به مزه ترش، شیرین و ملس این میوه ارزشمند اشاره کرد و افزود: با توجه به بافت کوهپایه‌ای گیوی و اختلاف دما در این منطقه کیفی‌ترین محصول «به» در باغات این منطقه تولید می‌شود که با بسته‌بندی و کیفیت مناسب راهی بازارهای داخل استان و حتی خارج از استان می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوثر به تنوع ارقام تولیدی «به» در این شهرستان نظیر آلمایی، آرمودی، ملس و گونه‌های دیگر اشاره کرد و افزود: رقم حاج آقاکیشی معروف‌ترین رقم «به» تولیدی در این منطقه است که حتی در سطح کشور این رقم شناخته شده چرا که بسیار نرم و دارای ارزش تازه‌خوری بالا است.
جلیلی خاطرنشان کرد: برداشت این محصول از باغات گیوی به ویژه حاشیه رودخانه گیوی‌چایی از مهرماه شروع شده و تا 20 آبان ماه ادامه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: در باغات «به» شهرستان بیش از 700 نفر در مدت 1.5 ماه فعالیت می‌کنند تا تولیدات به کیفی‌ترین و بهترین شکل راهی بازار شده و شرایط خرید و فروش آن را به نرخ 15 هزار تا 50 هزار تومان شاهد باشیم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوثر بیان کرد: با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل پنجمین جشنواره بزرگ هیوا در باغ شهر استان اردبیل جمعه این هفته برگزار خواهد شد.
جلیلی یادآور شد: این مراسم قرار است چهارم آبان ماه در پارک فدک کوثر برگزار شده و تولیدکنندگان بتوانند محصول خود را عرضه کرده و در کنار آن ظرفیت‌های گردشگری شهرستان کوثر نیز معرفی شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوثر تصریح کرد: علاوه بر برپایی غرفه ارائه محصولات کشاورزی، باغ و صنایع دستی این منطقه، در قالب این رویداد شاهد برگزاری مسابقات تیراندازی با کمان، اجرای موسیقی زنده و همچنین تهیه و تولید غذاهای سنتی بر پایه میوه «به» خواهیم بود.
انتهای پیام/131