خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

لزوم توسعه نهالکاری در اردبیل برای مقابله با پدیده ریزگرد

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 18:30
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: نهالکاری، توسعه مرتع و جلوگیری از برداشت های غیرقانونی معادن، به کاهش پدیده ریزگرد در منطقه آقبلاغ مصطفی خان نمین کمک خواهد کرد.
توليد،منطقه،اردبيل،جلوي،پديده،كشاورزي،زيست،محيط،حوزه

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حسن قاسم‌پور عصر سه‌شنبه در جریان بازدید از آخرین فعالیت‌ها در کاهش بروز پدیده ریزگرد در اطراف اردبیل گفت: کانون ریزگرد منطقه آقبلاغ مصطفی‌خان نمین است که در 480 هکتار شرایط نامساعدی برای تولید ریزگرد در این منطقه فراهم شده که دلیل اصلی آن برداشت‌های غیرمجاز معادن و همچنین از بین رفتن سفره‌های زیرزمینی، مراتع و درختان است.
وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر کاهش بارندگی و خشکسالی مستمر به شرایط سخت و دشوار منطقه و بروز پدیده ریزگرد کمک کرده که ضروری است با صیانت از سفره‌های زیرزمینی و افزایش ظرفیت تولید محصولات کشاورزی و توسعه باغات بتوان جلوی این پدیده نگران‌کننده را گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل برنامه‌‌های محیط زیست را برای مهار ریزگردها با همراهی منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها یادآور شد و گفت: در کنار احیا و توسعه مراتع آن هم به شکل تلفیقی باید مانع از آتش زدن بقایای خاک زراعی در منطقه بوده و به اجرای طرح‌های متعدد مرتع‌داری و تپه‌کاری روی آورد.
قاسم‌پور ضرورت توسعه کشت گیاهان دارویی را در این منطقه یادآور شد و افزود: این امر مستلزم همکاری دستگاه‌های متولی و تأمین و تخصیص اعتبارات مناسب است تا ما با اجرای این طرح‌ها بتوانیم جلوی تولید ریزگرد و از بین رفتن کانون این امر را بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: با تهیه طرح تفصیلی در حوزه مرتع‌داری و نهالکاری در این حوزه می‌توان اقدامات مؤثری را انجام داده و جلوی افزایش محدوده‌های شوره‌زار و کانون‌های تولید ریزگرد را گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: شرایط باید به نحوی باشد تا میزان افزایش تولید محصولات کشاورزی را شاهد باشیم و در کنار آن بخش عظیمی از نارسایی‌ها و مشکلات در این حوزه گرفته شود تا ما با پدیده‌های نامبارکی همچون ریزگرد روبه‌رو نشویم.
انتهای پیام/131