خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تحریم افراطی‌های کابینۀ «نتانیاهو»! حقیقت یا نمایش؟ - تسنیم

تسنیم | بین‌الملل | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 21:12
در حالی که آمریکا و انگلستان طی یکسال اخیر چندین بار مدعی تحریم وزیران افراطی کابینۀ نتانیاهو شده اند اما همین کشورها در مقابل اظهارات مشابه «نتانیاهو» به ویژه استفاده وی از تعابیر آخرالزمانی در مورد جنگ اخیر غزه و لبنان سکوت پیشه کرده اند.
وزير،اظهارات،نتانياهو،صهيونيستي،انگلستان،گوير،بن،رژيم،ليبرال ...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «کی‌یر استارمر»، نخست وزیر انگلستان چهارشنبه، 24 مهر، اعلام کرد، دولت وی در حال بررسی اعمال تحریم‌هایی علیه «بتسلائل اسموتریچ»، وزیر دارایی و «ایتمار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی است.
وی در جلسۀ پاسخگویی هفتگی در مجلس انگلستان گفت: ما به دلیل سخنان نفرت پراکنانۀ این دو وزیر و اظهارات نگران کننده‌ای که در مورد کرانۀ باختری و تمام منطقه ابراز کرده‌اند، به این مسئله پرداخته‌ایم.
سخنان نخست وزیر انگلستان یک روز پس از اظهارات «دیوید کامرون»، نخست وزیر سابق این کشور منتشر شده است که در یک برنامۀ خبری در شبکۀ دولتی انگلستان «بی بی سی» مدعی شده بود، پیش از انتخابات سراسری انگلستان در ماه ژوئن 2024 (تیر1403)- که به شکست حزب متبوعش انجامید- آمادۀ اعمال تحریم علیه این دو وزیر کابینۀ رژیم صهیونیستی است.
سخنان «بن گویر» و «اسموتریچ»
آنچه از سوی انگلستان در حال تبدیل شدن به یک تصمیم عملی برای تحریم دو وزیر افراط گرای دولت «نتانیاهو» است نتیجه اظهارات و مواضع افراطی آنها است که اکنون صدای بزرگترین حامیان غربی رژیم صهیونیستی را نیز بلند کرده است.
«بتسلائل اسموتریچ»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در همایشی در ماه اوت 2024 (مرداد 1403) گفته بود: گرسنه نگاه داشتن ساکنان نوار غزه تا جایی که به مرگ آنها ختم شود، یک امر کاملاً موجه در راستای آزادی صهیونیست‌هایی است که در اسارت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس در نوار غزه قرار دارند.
این اظهارات اسموتریچ را باید به مواضع جنجالی چند سال قبل افزود که طی هفته‌های اخیر بار دیگر در رسانه‌های منطقه‌ای بازنشر شده است؛ جایی که او گفته بود: «من صراحتا می‌گویم که ما خواهان یک کشور یهودی هستیم که شامل اردن، عربستان سعودی، مصر، عراق، سوریه و لبنان است!
من به ترک‌ها می‌گویم که استانبول به‌زودی پایتخت یهودیان خواهد شد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که منتظر شگفتی‌های ما باشید».
او پیشتر نیز گفته بود: «اورشلیم [یا همان قدس] بر اساس آموزه های حکمای ما قرار است تا دمشق گسترش یاید».
«ایتمار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز شهرک نشینانی را که حملات خشونت‌بار علیه فلسطینیان کرانۀ باختری انجام می‌دهند را «قهرمان» می‌داند.
او طی یکسال اخیر به دفعات به همراه شهرک‌نشینان صهیونیست، به صحن‌های مسجدالاقصی تجاوز کرده، همراه آنها مناسک مجعول تلمودی را با رقص و آواز انجام داده است.
این در حالی است که «یونسکو»، سازمان فرهنگی وابسته به سازمان ملل، طی دو قطعنامه اعلام کرده، مجموعۀ مسجدالاقصی یک منطقۀ مقدس اسلامی است و هیچ سندی در خصوص اینکه حتی قطعه‌ای از آن، منسوب به یهودیان باشد، وجود ندارد.
همسویی مواضع وزیران افراطی با اظهارات «نتانیاهو»
هنگامی که «نتانیاهو»، در سال 2022، کابینۀ کنونی خود را شکل داد، تعبیر رسانه‌های صهیونیستی از تشکیل کابینه مزبور این بود که «نتانیاهو» مجبور شده است تا برای تشکیل آن با مذهبی‌ها و افراطی‌های تندرو ائتلاف کند.
اما این روزها، اقدامات و تعابیر «نتانیاهو» نشان می دهد، خود او نیز در این مسیر قدم برداشته است.
«نتانیاهو» در نخستین سالگرد «طوفان الاقصی» اعلام کرد نام این جنگ را- که پیش از این، «شمشیرهای آهنین» نامگذاری کرده بود- باید به جنگ «رستاخیر» یا «قیامت» تغییر دهیم.
تعبیر «رستاخیز» در منابع مجعول تلمودی و صهیونیستی اشاره به جنگ آخرالزمانی دارد که در آن صهیونیست‌ها موفق به تشکیل ارض موعود بین رودهای نیل تا فرات می‌شوند.
قرار دادن سخنان «نتانیاهو» در کنار سخنان «اسموتریچ» و «بن گویر»، مشابهت و نزدیکی مبانی آنها را به خوبی آشکار می‌کند.
تضاد اصول لیبرال دموکراسی با اصول صهیونیزم
تصمیم انگلستان مبنی بر اینکه قصد دارد «اسموتریچ» و «بن گویر» را به دلیل اظهارات نفرت پراکنانه و افراط گرایانۀ آنها تحریم کند، ممکن است این سؤال را به ذهن متبادر کند که «چگونه ممکن است، غرب- که هم پیمان استراتژیک رژیم صهیونیستی است- دو وزیر فوق را به دلیل اظهارات و مواضع اخیرشان تحریم کند؟
اقدامی که از سوی «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجۀ ایالات متحده نیز طی ریاست جمهوری «بایدن» مطرح شده است.
ریشۀ این مسئله به تضاد جریان «لیبرال دموکرات» در جهان غرب باز می گردد.
جریان لیبرال دموکرات، به دنبال جهان آزاد از همۀ قیود است که مقصود جریان «لیبرال دموکرات» از قیود، عمدتاً قیود مذهبی است.
این جریان، هرگونه نگاه مذهبی را با مبانی جهان آزاد خود در تعارض دانسته، با آن برخورد می‌کند.
اینکه ایالات متحده و انگلستان تلاش می‌کنند، دو وزیر افراطی رژیم صهیونیستی را تحریم کنند به دلیل آن است که اظهارات مذهبی آنها را با جهان آزاد لیبرال دموکراسی در تعارض می بینند.
آنها به خوبی می دانند استمرار این اظهارات، اختلافات جدی و ریشه‌ای را برای آنها در آینده رقم خواهد زد، لذا تلاش می‌کنند از همین حالا با آن مقابله کنند.
این انتظاری است که از جریان لیبرال دموکراسی می رود.
اما سؤال اینجا است که آیا آنها با اظهارات «نتانیاهو» در خصوص تغییر نام جنگ، نیز مخالفت خواهند کرد؟
اظهاراتی که در راستای اظهاراتِ «اسموتریچ» و «بن گویر» بوده، و از همان مبانی منشعب می‌شود.
رویه غرب و ایالات متحده در اعمالِ استاندارهای دوگانه در زمانی که جهان اسلام یک طرف مسئله است، به خوبی نشان داده، آنها به هیچ وجه اقدامی از این دست را انجام نخواهند داد و هیچ اعتراضی به نتانیاهو نخواهند کرد؛ چرا که آنها از یکسو، مبانی اظهارات «نتانیاهو» را در خصوص «رستاخیز» و لزوم مقابله با جهان اسلام کاملاً مقبول و مطلوب دانسته و حتی در این زمینه در یک موضع واحد قرار دارند.
دوم آنکه، موضع‌گیری منفی در مقابل «اسموتریچ» و «بن گویر» یک ژست دموکراتیک برای حفظ ظاهر دموکراسی غربی است و هیچ گاه شکل عملی به خود نمی گیرد، همانطور که این مواضع طی یکسال گذشته فقط در قالب اظهارات تهدید آمیز نمود یافته است.
انتهای پیام/