خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 02 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دادستان کل اوکراین کناره گیری کرد

تسنیم | بین‌الملل | چهارشنبه، 02 آبان 1403 - 13:49
بعد از افشای رسوایی سوء استفاده ده ها مقام و مسئول اوکراینی از موقعیت خود برای فرار از خدمت سربازی دادستان کل اوکراین مسئولیت این را پذیرفته و از سمت خود کناره گیری کرد.
اوكراين،دادستان،خدمت،مسئوليت،سربازي،استعفاي،اعلام،آندري،معلو ...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه های اوکراینی گزارش دادند که که ده ها کارمند برای فرار از خدمت سربازی از موقعیت خود سوء استفاده کرده اند.
ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از آندری کوستین، دادستان کل اوکراین خواسته بود تا "مسئولیت سیاسی" را در این زمینه به عهده بگیرد.
در همین راستا "آندری کوستین"، دادستان کل اوکراین از سمت خود استعفا داد.
در هفته‌های اخیر ادعاهایی مبنی بر اینکه ده‌ها کارمند دولتی و دادستان از موقعیت‌های خود سوء استفاده کرده‌اند تا خود را برای خدمت نامناسب اعلام کنند و از خدمت سربازی اجتناب کنند بر اساس تحقیقات سرویس های اطلاعاتی منتشر شد.
کوستین توضیح داد که بنابراین استعفای از سمت خود را "درست" می داند.
شورای امنیت ملی اوکراین روز سه شنبه تشکیل جلسه داد.
پیش از این، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که در جلسه‌ای با دیگر مقامات ارشد دولت اوکراین درباره تخلفات گسترده در صدور گواهی عدم صلاحیت برای خدمت سربازی برای کارمندان دولتی "در نهادهای دولتی مختلف" صحبت کرده است.
زلنسکی از کوستین خواسته بود تا "مسئولیت سیاسی" این رویدادها را بپذیرد.
به گفته سرویس مخفی اوکراین (SBU)، 64 مقام از کمیسیون های متخصص پزشکی و اجتماعی به دلیل ادعای گواهینامه های غیرقانونی عدم تناسب مورد بازجویی قرار دارند.
9 مظنون دیگر قبلاً محکوم شده اند.
علاوه بر این، بیش از 4100 گواهی عدم تناسب باطل اعلام شد.
به این ترتیب در پی رسوایی ده‌ها مقامی که ادعا می شود از موقعیت خود برای دریافت وضعیت معلولیت و اجتناب از خدمت سربازی سوء استفاده کرده اند، آندری کوستین دادستن کل اوکراین مجبور به کناره‌گیری شد.
در اوایل پاییز، مشخص شد که ده‌ها دادستان عمومی در منطقه غربی خملنیتسکی به دروغ مجوزهای معلولیت دریافت کرده‌اند و مستمری ویژه دریافت می‌کنند.
کوستین گفت که مسئولیت این رسوایی را بر عهده گرفته و استعفای خود را اعلام می‌کند.
پس از نشست شورای امنیت رئیس جمهور اوکراین، فرمانی را صادر کرد تا سیستم فعلی کمیسیون های پزشکی و اجتماعی که مسئولیت ثبت نام افراد معلول را تا پایان سال بر عهده دارند، لغو و سیستم دیگری جایگزین آن شود.
استعفای «آندری کوستین» دادستان کل اوکراین در پی نشست شورای امنیت ملی و دفاع صورت گرفت که در آن مقام‌ها به بررسی چگونگی سرکوب فساد و شکافی پرداختند که ده‌ها نفر از مسئولان این کشور از آن برای سوءاستفاده از موقعیت خودشان استفاده کردند.
کوستین در بیانیه استعفای خود اعلام کرد که مسئولیت رسوایی این سوءاستفاده از قدرت از سوی برخی از مسئولان را می‌پذیرد که آنها از موقعیت‌های خود برای گرفتن معلولیت صوری و اجتناب از خدمت نظامی استفاده کردند.
دادستان کل اوکراین همچنین در بیانیه استعفای خود نوشت که تشخیص‌های صوری مربوط به معلولیت، کاملا غیراخلاقی هستند و با نظر زلنسکی درباره پذیرش یک مسئولیت شخصی این اقدامات موافق است.
بسیج برای جنگ دفاعی در برابر نیروهای روسیه یک موضوع بسیار بحث برانگیز در اوکراین است.
پس از بیش از دو سال و نیم جنگ، اوکراین از روسیه عقب افتاده است.
ارتش اوکراین اخیراً برای جذب سربازان جدید با مشکلات زیادی روبرو بوده است.
در چنین شرایطی کی یف قبلاً قوانین بسیج سربازان را تشدید کرده بود.
از جمله اینکه مخالفان وظیفه شناسی شدیدتر مجازات می شوند و کسانی که خدمت سربازی می کنند دیرتر آزاد می شوند.
کوستین در سال 2022 به عنوان دادستان کل اوکراین منصوب شد.
در آن زمان، او جانشین ایرینا وندیکتوا شد که قبلاً به طرز غافلگیر کننده ای توسط زلنسکی اخراج شده بود.
رئیس جمهور اوکراین در آن زمان این اقدام را اینگونه توجیه کرد که مظنونان متعددی با مقامات روسیه در این آژانس تحقیقاتی همکاری داشتند.
انتهای پیام/