خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 02 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

چابهار؛ نجات‌بخش تجارت افغانستان در سایه تنش با پاکستان - تسنیم

تسنیم | بین‌الملل | چهارشنبه، 02 آبان 1403 - 13:49
با وجود افزایش تنش ها در روابط افغانستان و پاکستان و کاهش چشمگیر تجارت بین دو کشور، بندر چابهار به عنوان یک مسیر جایگزین و حیاتی برای افغانستان ظهور کرده است.
افغانستان،بندر،تجارت،چابهار،ايران،پاكستان،دلار،كاهش،اقتصادي،كشور

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، با وجود افزایش تنش‌ها در روابط افغانستان و پاکستان و کاهش چشمگیر تجارت بین دو کشور، بندر چابهار به عنوان یک مسیر جایگزین و حیاتی برای افغانستان ظهور کرده است.
اظهارات اخیر مقامات افغان مبنی بر افزایش قابل توجه حجم تجارت با ایران، به ویژه از طریق بندر چابهار، این موضوع را تأیید می‌کند.
«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان در یک پیام صوتی با اشاره به ارزش بندر چابهار گفت: این بندر از نظر اقتصادی فرصت خوبی برای افغانستان، ایران و هند است.
وی افزود: امارت اسلامی افغانستان، خواهان روابط اقتصادی خوب با ایران، هند و تمام کشورهای جهان است و تلاش می‌کند روابط خود را در سایر بخش‌ها نیز حفظ کند.
مجاهد در حالی بر اهمیت بندر چابهار برای اقتصاد افغانستان و منطقه تأکید می‌کند که کاهش شدید تجارت افغانستان با پاکستان به دلیل مشکلاتی مانند اختلال در ترانزیت و رویدادهای طبیعی، تاجران افغان را مجبور کرده تا به دنبال مسیرهای جایگزین باشند.
در این میان، بندر چابهار با زیرساخت‌های مناسب و حمایت‌های ایران، به عنوان یک گزینه جذاب برای افغانستان مطرح شده است.
اهمیت بندر چابهار برای افغانستان فراتر از یک مسیر تجاری است.
این بندر می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین افغانستان و بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی عمل کند و به توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور کمک شایانی کند.
همچنین، این بندر می‌تواند به کاهش وابستگی افغانستان به پاکستان کمک کرده و امنیت اقتصادی این کشور را تقویت کند.
«آخندزاده عبدالسلام جواد» سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان اخیراً اعلام کرد که در 9 ماه نخست سال جاری میلادی، سطح تجارت میان افغانستان و ایران به دو میلیارد و 194 میلیون دلار رسیده است که از این میان، 38 میلیون دلار صادرات به ایران و دو میلیارد و 156 میلیون دلار واردات بوده است.
از سوی دیگر، به گفته مسئولان اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان، مجموع تجارت میان این دو کشور که به حدود دو و نیم میلیارد دلار می‌رسید، به 700 میلیون دلار کاهش یافته است.
«خانجان الکوزی» معاون اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان در این‌باره گفته است که ترانزیت ما در بندر کراچی تقریباً متوقف شده است.
اکنون تقریباً تمام ترانزیت به بندر چاه‌بهار و بندر عباس منتقل شده است.
انتهای پیام/.