خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 02 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حذف فیزیک صورت‌ وضعیت مسافری و ارسال پیامک صحت‌سنجی به رانندگان

مهر | اقتصادی | چهارشنبه، 02 آبان 1403 - 13:55
مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری از آغاز پروژه حذف فیزیک صورت‌ وضعیت مسافری و الکترونیکی شدن آن و همچنین ارسال پیامک صحت سنجی برای رانندگان بخش حمل‌ونقل مسافر خبر داد.
سازمان،مسافربري،مؤسسات،اخذ،اوراق،حذف،راهداري،نسخ،كد،رانندگان

به گزارش خبرگزاری مهر، داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری گفت: بر اساس قانون الزام شرکت‌ها و مؤسسات ترابری جاده‌ای به استفاده از صورت‌وضعیت مسافری، همه شرکت‌ها و مؤسسات مسافربری مکلف‌اند برای هر جابه‌جایی از صورت‌وضعیت مسافری که جز اوراق بهادار محسوب می‌شود، استفاده کنند.
وی افزود: با عنایت به تحریم‌ها و لزوم کاهش وابستگی به اقلام وارداتی از جمله کاغذ واترمارک و دیگر مشکلات موجود در این زمینه، سازمان از سالیان گذشته پیگیر کاهش و حذف نسخ صورت‌وضعیت بود که در اقدام اولیه و در سال ۹۵ تعداد نسخ آن از چهار به ۲ برگ تقلیل یافت و نسخ مربوط به سازمان متبوع و شرکت بیمه از اوراق مذکور حذف شد.
مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری خاطرنشان‌کرد: در راستای تحقق دولت الکترونیک و حذف تدریجی کاغذ و چاپ در دستگاه‌ها، مراحل لازم برای حذف فیزیک صورت‌وضعیت طی شد که منتج به اخذ تاییدیه‌های لازم از مراجع مربوطه و فراهم‌شدن زیرساخت‌های لازم و آماده‌به‌کار شدن سامانه حواله برخط صورت‌وضعیت شده است.
وی با اشاره به مزایای اجرای این طرح ملی اظهار کرد: عدم نیاز به واردات کاغذ واترمارک، عدم نیاز مراجعه شرکت‌ها و مؤسسات مسافربری به مرکز استان یا نمایندگی‌های آن برای اخذ حواله یا صورت‌وضعیت، صرفه‌جویی در وقت و هزینه برای شرکت‌ها و مؤسسات مسافربری، پیشگیری از سرقت یا گم‌شدن اوراق صورت‌وضعیت، جلوگیری از بروز اشتباه در ثبت اوراق صورت‌وضعیت و دقت در اطلاعات ثبت شده را می‌توان از اهم مزایای اجرای این طرح برشمرد.
باقر جوان در خصوص ارسال پیامک صحت‌سنجی به رانندگان اظهار کرد: به دلیل اهمیت اطلاع رانندگان از اسناد حمل صادره و پیشگیری از وقوع تخلف توسط برخی از شرکت‌های مسافربری در زمینه استفاده از شماره کارت هوشمند رانندگان و صدور صورت‌وضعیت‌های صوری بدون اطلاع راننده، با نظر موافق هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص هزینه ارسال پیامک، مقرر است قبل از صدور صورت‌وضعیت و اخذ کد رهگیری، یک پیامک صحت‌سنجی برای راننده ارسال شود تا در صورت تأیید و اعلام کد رمز مندرج در آن به شرکت صادرکننده صورت‌وضعیت، مراحل بعدی برای صدور صورت‌وضعیت و اخذ کد رهگیری انجام شود.