خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 02 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

فاصله تجهیزات هواشناسی ایران نسبت به کشورهای منطقه

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 02 آبان 1403 - 15:31
رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه تجهیزات حوزه هواشناسی ایران نسبت به کشورهای منطقه فاصله معنادار دارد،گفت: برای توسعه شبکه دیده بانی در سازمان هواشناسی نیاز به یک جهش قابل ملاحظه در اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای است.
هواشناسي،بارش،بوشهر،بحران،باران،عرصه،استان،سازمان،كشور،مديرك ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، سحر تاج‌بخش ظهر امروز در آئین معارفه مدیرکل هواشناسی استان بوشهر با اشاره به اینکه امروز در دنیا برای هشدار و پیش‌بینی‌های هواشناسی ضرورت دسترسی به یک سری لایه‌های اطلاعاتی به خصوص اطلاعات آسیب‌پذیری و تاب‌آوری است، اظهار کرد: این مهم باید در سطح ملی مورد توجه ویژه قرار گرفته شود.
وی ادامه داد: برای دسترسی به این داده‌ها نیاز به یک ایجاد یک پایگاه داده و اطلاعات ملی است برای ظرفیت تاب‌آوری و آسیب‌پذیری در سطح کشور از لحاظ جمعیتی و زیرساخت‌ها، تغییر کاربری اراضی، منابع طبیعی فرسوده باید اطلاعات تدوین شود تا بتوان در صدور هشدارهای جوی خدمات لازم ارائه شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عوامل امدادی و مدیریت بحران باید بدانند که بارش باران در کدام قسمت‌ها محقق می‌شود و می‌تواند تخریب و آسیب بیشتری داشته باشد، اضافه کرد: این مهم به منظور مدیریت بحران و پیش‌بینی لازم برای جلوگیری از خسارات و تلفات در هنگام بارش باران بسیار مهم است.
ضرورت راه‌اندازی پایگاه داده در عرصه هواشناسی
رئیس سازمان هواشناسی کشور راه‌اندازی پایگاه داده در عرصه هواشناسی و مدیریت جلوگیری از بحران را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: اطلاعات این داده‌ها در بسیاری از دستگاه‌های اجرایی به‌صورت متمرکز مانند حوزه مدیریت، آب، کشاورزی، شهرداری‌ها، سازمان مدیریت بحران و دیگر عرصه‌ها که وجود دارد جمع‌آوری شود تا پایگاه داده‌ها راه‌اندازی شود تا در بخش‌های دیگر و تصمیم‌گیری کلان تأثیرگذار باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیش‌بینی‌های بلند مدت در عرصه بارش باران خاطرنشان کرد: پیش‌بینی جوی بلندمدت سازمان هواشناسی شرایط مناسب بارندگی برای فصل پاییز را نشان نمی‌دهد و تاکنون هم وضعیت بارش‌ها زیر نرمال کشور بوده است و مشاهده می‌شود شرایط پربارشی در کشور نیست و با توجه به تغییر اقلیمی که رخ داده پیش‌بینی برای برنامه بلندمدت قدری سخت است و سعی می‌شود با احتمالات در زمینه بارش باران صحبت شود.
تاج‌بخش بارش باران فصل پاییز در استان بوشهر را زیر نرمال اعلام و اضافه کرد: البته هنوز زمان زیادی از فصل بارشی کشور عبور نکرده‌ایم، ولی فراتر از نرمال هنوز بارش محقق نشده است پیش‌بینی پاییز به همین منوال است، مگر اینکه پدیده‌های پیش‌بینی غیرمنتظره اتفاق بیافتد که در بازده زمانی کوتاه می‌توان پیش‌بینی کرد.
وی با بیان اینکه سامانه‌های اندازه‌گیری و پایش وضع هوا و اقلیم یکی از مهمترین ابزارها در عرصه هواشناسی است که در پیش‌بینی و صدور هشدارها کمک می‌کند، گفت: هر چه شبکه دیده‌بانی سازمان هواشناسی متراکم باشد و اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشیم، قطعاًً صدور خدمات و پیش‌بینی‌ها بهینه است.
رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه تجهیزات حوزه هواشناسی ایران نسبت به کشورهای منطقه فاصله معنادار دارد، گفت: برای توسعه شبکه دیده‌بانی در سازمان هواشناسی نیاز به یک جهش قابل ملاحظه در اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، استان‌ها پر بارش را در فصل بهار سیستان و بلوچستان و برخی استان‌های جنوبی اعلام و بیان کرد: در این عرصه در فصل بهار امسال میانگین بارش‌ها 10 درصد بیشتر از میانگین نرمال شد.
در مجموع در سال زراعی گذشته با بارش‌های فصل بهار میانگین بارش باران 10 درصد بیشتر از سال ماقبل بود.
در یک سال گذشته تا 31 شهریورماه سال جاری، بارش باران در مجموع با ثبت 234.9 میلیمتر به نرمال رسیده است.
معرفی پیام مساعدی به‌عنوان مدیرکل هواشناسی استان بوشهر
رئیس سازمان هواشناسی کشور ضمن معرفی پیام مساعدی به‌عنوان مدیرکل هواشناسی استان بوشهر از خدمات شکوهی‌‌پور مسئول قبلی قدردانی کرد.
طراحی پیوست کاهش خطر پایه در برنامه توسعه‌ای
مدیرکل بحران استان بوشهر هم با اشاره به نقش مهم پیش بینی‌های هواشناسی و اطلاع رسانی به موقع در جلوگیری از بحران و مشکلات تصریح کرد: پیش‌بینی سازمان هواشناسی در زمینه وقوع حوادث طبیعی از بارش باران، طوفان، گرد و غبار و دیگر رویدادها بسیار دقیق و اثربخش است.
کوروش دهقان، توسعه محور و جامعه محور در عرصه مدیریت بحران را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: باید در برنامه توسعه‌ای پیوست کاهش خطر پایه در همه جوانب دیده شود.
وی با بیان اینکه آموزش‌های لازم نقش مهمی در کاهش و جلوگیری از مشکلات و بحران‌ها دارد، افزود: باید تاب‌آوری جامعه در مقابل حوادث افزایش داده که در این راستا آموزش‌ها نقش مهمی دارد.
مدیرکل بحران استان بوشهر با اشاره به نقش مهم هماهنگی دستگاه‌ها در زمان بروز بحران در جلوگیری از خسارات و تلفات گفت: در مواقع حوادث اگر به‌صورت شفاف اطلاع‌رسانی و از شیطنت‌ها جلوگیری شود می‌تواند از خسارت‌ها و تلفات و مشکلات اجتماعی پیشگیری کرد.
پیش‌بینی تهدیدات و فرصت‌ها در عرصه هواشناسی
مدیرکل هواشناسی استان بوشهر هم اهداف و برنامه‌های خود را مورد اشاره قرار دارد و تصریح کرد: پیش‌بینی تهدیدات و فرصت‌ها در عرصه هواشناسی و تعامل با سازمان‌های مختلف مورد توجه ویژه قرار دارد.
پیام مساعدی یکی از مشکلات مهم اداره کل هواشناسی استان بوشهر را در حوزه ساختمان اداری دانست و بر توجه به محقق شدن این مطالبه تأکید کرد.
انتهای پیام/190/