خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 02 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ارائه مدل‌های برد-برد برای حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش انرژی

مهر | اقتصادی | چهارشنبه، 02 آبان 1403 - 15:37
وزیر نیرو بر آمادگی ایران برای تقویت روابط با کشورهای عضو مجمع یک کمربند- یک جاده تاکید کرد و گفت: ایران از حضور و مشارکت سرمایه گذاران خارجی در بخش انرژی خود استقبال می‌کند.
ايران،حوزه،توسعه،تجديدپذير،انرژي،كشورهاي،برق،كشور،فراهم،نيرو ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، عباس علی‌آبادی وزیر نیرو، امروز (چهارشنبه) در نشست سومین اجلاس وزرای انرژی مجمع یک کمربند- یک جاده که با حضور "جانگ جیانگ هووا" رئیس سازمان ملی انرژی چین و "جو نای شیانگ" استاندار شاندونگ در چین در حال برگزاری است، گفت: این اجلاس به ابتکار دولت چین و با هدف ایجاد یک بستر مناسب برای دستیابی کشورهای عضو به اهداف توسعه برگزار می‌شود.
وی با ابراز خرسندی از فراهم شدن فرصت برای عضویت جمهوری اسلامی ایران در ابتکار مشارکت انرژی یک کمربند- یک جاده، افزود: امیدوارم این مشارکت (Energy Partnership) بتواند اثرات مثبتی برای کشورهای ذی‌نفع به همراه داشته باشد و همکاری‌های اقتصادی در حوزه انرژی را در سطح جهان تقویت کرده و کمک کند تا با ایجاد ابتکاراتی برای جامعۀ بشری، بنیادهای جدیدی را برای پیشرفت جامعه جهانی به وجود آورد.
آمادگی ایران برای تقویت روابط با کشورهای عضو در حوزه گذار انرژی
وزیر نیرو در ادامه ضمن اشاره به آمادگی ایران برای تقویت روابط با کشورهای عضو در حوزه گذار انرژی به صورت دوجانبه و یا چندجانبه، اظهار کرد: کشور ایران در تلاش است در کنار استفاده بهینه از ظرفیت‌های خود در حوزه انرژی‌های فسیلی، بستر گذار به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر را فراهم کند.
شکل‌گیری بازاری جداگانه برای خرید و فروش برق تجدیدپذیر
علی‌آبادی با تاکید بر اینکه ایران زیرساخت‌های لازم را برای جذب سرمایه‌گذاری در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم کرده است، افزود: شکل‌گیری بازاری جداگانه برای خرید و فروش برق تجدیدپذیر از جمله این اقدامات زیرساختی ایران در این زمینه است.
وزیر نیرو در همین رابطه تصریح کرد: قیمت‌های برق تجدیدپذیر در این بازار، سرمایه‌گذاری در این حوزه را جذاب کرده و از طرف دیگر امکان صادرات برق به کشورهای همسایه توسط بخش خصوصی فراهم شده است و دولت نیز تضمین می‌کند در صورت عدم فروش برق در این بازارها و تحویل آن به شبکه ملی، هزینه برق تجدیدپذیر را از محل صرفه‌جویی در سوخت‌های فسیلی پرداخت کند.
افزایش ۳۰ هزار مگاوات به ظرفیت تجدیدپذیر کشور تا ۵ سال آینده
وی با اشاره به برنامه‌ریزی ایران برای توسعه ظرفیت تجدیدپذیرها اظهار داشت: دولت ایران در نظر دارد با حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری در این حوزه تا پنج سال آینده حداقل ۳۰ هزار مگاوات به ظرفیت تجدیدپذیر کشور اضافه کند و بر این اساس سرمایه‌گذاری در حوزه تجدیدپذیر در ایران بسیار جذاب شده است.
علی‌آبادی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آغوش ایران برای پذیرش سرمایه‌گذاری در این حوزه با مدل‌های اقتصادی جذاب فراهم است، گفت: با توسعه تجدیدپذیرها در ایران، اهمیت ذخیره‌سازها بیش از پیش نمایان است، بر این اساس می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در این بخش در اولویت کشور قرار دارد و مدل‌های جذابی برای سرمایه‌گذاران خارجی در این زمینه نیز تعریف خواهد شد.
وی با اعلام اینکه تمرکز بر شبکه هوشمند برق و استفاده از فناوری‌های دیجیتال و توسعه کسب و کارهای مرتبط با آن از دیگر برنامه‌های ایران در راستای گذار انرژی است، یادآور شد: ایران دست سرمایه‌گذاران چینی و سایر کشورها و شرکت‌های علاقه‌مند در حوزه شهر و شبکه هوشمند را نیز به گرمی می‌فشارد.
برنامه برقی‌سازی حمل و نقل در ایران با جدیت در حال پیگیری است
وزیر نیرو همچنین از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای برقی‌سازی حمل و نقل در کشور سخن به میان آورد و گفت: برنامه برقی‌سازی حمل و نقل در ایران با جدیت در حال پیگیری است و اقدامات قابل توجهی در زمینه توسعه زیرساخت‌های شارژر خودروها و اتوبوس‌های برقی در ایران انجام شده و در حال انجام است، البته پتانسیل‌های زیادی برای توسعه زیرساخت‌های مذکور وجود دارد که فرصت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاران خارجی در این حوزه را فراهم می‌آورد.
علی‌آبادی تاکید کرد: بازار بزرگ و بکر کشور ایران، فرصت‌های جذاب متعدد سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید خودرو و لکوموتیوهای برقی و سایر تجهیزات به ویژه در حوزه انرژی را فراهم می‌کند.
وی افزود: ایران با توانمندی‌های متمایز فناورانه در صنعت برق و انرژی و داشتن شرکت‌های معتبر، بزرگ و بین‌المللی در این حوزه، می‌تواند مکمل ظرفیت شرکت‌های چینی و سایر کشورهای علاقه‌مند برای توسعه صادرات نه تنها به ایران بلکه به سایر کشورهای منطقه باشد.
به گفته علی‌آبادی؛ با درنظر گرفتن ظرفیت‌های گسترده ایران در صنایع مذکور می‌توان با تعریف همکاری‌های برد-برد بین شرکت‌های داخلی و خارجی معتبر، به بازارهای بزرگ کشورهای منطقه، خدمات و محصولات مرتبط را با قیمت‌های بسیار رقابتی ارائه کرد.
استقبال ایران برای جذب سرمایه شرکت‌های خارجی
وی در این زمینه به استقبال ایران برای جذب سرمایه تمام شرکت‌های خارجی اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها می‌توانند به کمک مدل‌های سرمایه‌گذاری برد-برد با مشارکت شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های جذاب ذکر شده سرمایه‌گذاری کنند.
وزیر نیرو با بیان اینکه ایران دومین کشور دارنده ذخایر شناخته شده گاز و چهارمین کشور دارنده ذخایر نفت شناخته شده جهان است، یادآور شد: اکنون ما آماده هستیم، در صورت وجود تأمین کنندگان مالی برای توسعه همزمان میدان نفتی یا گازی و احداث نیروگاه تجدیدپذیر، با مدل شبیه به BOT بازپرداخت اصل و سود وجوه سرمایه گذاری شده و هزینه‌های توسعه میدان را از محل نفت یا گاز میدان مورد نظر تضمین کنیم.
علی آبادی تصریح کرد: این مدل مالی پیشرفته راه شناخته شده‌ای برای اغلب شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز است که با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر پیوند خورده است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تدبیر و اهتمام جدی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی همه کشورهای عضو، از این فرصت مناسب برای توسعۀ همکاری‌های اقتصادی و رشد تجارت بهره کافی را ببریم و شاهد ارتقای کمی و کیفی همکاری‌ها و بهره‌برداری از نتایج آن در دستیابی به رشد و رفاه اقتصادی برای مردم کشورهایمان باشیم.