خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 02 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پیشنهاد پوتین برای ایجاد پلتفرم سرمایه‌گذاری جدید در بریکس - تسنیم

تسنیم | بین‌الملل | چهارشنبه، 02 آبان 1403 - 15:50
رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه سهم کشورهای بریکس در اقتصاد جهانی نسبت به گروه 7 افزایش یافته، تاکید کرد: استفاده از دلار به عنوان یک ابزار سیاسی اشتباه بزرگی است، زیرا اعتماد به این ارز بین المللی را تضعیف کرده و توانایی های آن را کاهش می دهد.
بريكس،پوتين،كشورهاي،جهاني،روسيه،توسعه،اقتصادهاي،تأكيد،دلار،ا ...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ظهر امروز، چهارشنبه، در نشست بریکس با حضور گسترده اعضای این ائتلاف اعلام کرد، این یک واقعیت است که از دلار به عنوان یک سلاح استفاده می‌شود و این یک اشتباه بزرگ است که پیامدهای منفی به همراه دارد.
او گفت: «ما واقعاً شاهد هستیم که دلار به‌عنوان سلاح به‌کار گرفته می‌شود.
فکر می‌کنم این اشتباه بزرگی از سوی کسانی است که چنین اقدامی می‌کنند.»
پوتین یادآور شد، اگرچه دلار همچنان ابزار اصلی در نظام مالی جهانی است، استفاده از آن برای رسیدن به اهداف سیاسی اعتماد به این ارز بین المللی را تضعیف کرده و توانایی‌های آن را کاهش داده است.
او تأکید کرد که روسیه قصد مبارزه با دلار را ندارد، اما در صورتی که اجازه استفاده از این ارز به این کشور داده نشود، ناچار به‌دنبال گزینه‌های جایگزین خواهد بود.
اشاره پوتین به برتری اقتصادی بریکس نسبت به گروه 7
رئیس‌جمهور روسیه همچنین اعلام کرد که سهم کشورهای بریکس در اقتصاد جهانی بر اساس شاخص برابری قدرت خرید از سهم گروه هفت (G7) فراتر رفته است.
ولادیمیر پوتین توضیح داد: «سهم کشورهای بریکس بر اساس برابری قدرت خرید تا پایان سال 2024 به 36.7 درصد خواهد رسید که به‌طور قابل‌توجهی از سهم گروه هفت که در سال 2023 حدود 30 درصد بود و در سال 2024 اندکی افزایش یافته، پیشی گرفته است.»
به گفته وی، تجارت جهانی و اقتصاد بین‌المللی به‌طور چشمگیری در حال تغییر است و مراکز فعالیت اقتصادی به سمت بازارهای در حال توسعه حرکت می‌کنند.
پوتین افزود: «مدلی چندقطبی در حال شکل‌گیری است که موج جدیدی از رشد را به‌ویژه از طریق جنوب و شرق جهانی و به‌طور طبیعی کشورهای بریکس به راه می‌اندازد.»
رئیس‌جمهور همچنین به افزایش مداوم بدهی‌ها در کشورهای توسعه‌یافته و گسترش تحریم‌های یک‌جانبه اشاره کرد که به تکه‌تکه شدن تجارت جهانی منجر شده است.
در مقابل، او تأکید کرد که اقتصادهای بریکس به دلیل سیاست‌های متعادل و سنجیده خود از پایداری بالایی برخوردار هستند.
پیشنهاد پوتین برای ایجاد یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جدید در بریکس
رئیس‌جمهور روسیه در سخنان خود در نشست گسترده بریکس همچنین پیشنهاد نمود که یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جدید برای حمایت از اقتصادهای ملی و کشورهای جنوب و شرق جهانی ایجاد شود.
پوتین گفت: «برای بهره‌برداری کامل از ظرفیت اقتصادهای در حال رشد و استفاده از مزایای موج جدید رشد اقتصادی جهانی، کشورهای ما باید همکاری‌های خود را تقویت کنند.»
او تأکید کرد که این همکاری‌ها باید در حوزه‌هایی مانند فناوری، آموزش، تجارت، لجستیک، مدیریت مؤثر منابع، مالی و بیمه گسترش یابد.
همچنین، حجم سرمایه‌گذاری‌ها باید افزایش پیدا کند.
رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد داد که پلتفرم جدید سرمایه‌گذاری بریکس به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای توسعه اقتصادهای ملی کشورهای عضو و تأمین منابع مالی برای کشورهای جنوب و شرق جهانی ایجاد شود.
پوتین همچنین به وجود بحران‌های مداوم در کشورهای توسعه‌یافته اشاره کرد و این بحران‌ها را نه تنها ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی، بلکه ناشی از افزایش مزمن بدهی، تحریم‌های یک‌جانبه، سیاست‌های حمایت‌گرایانه و رقابت ناعادلانه دانست که این کشورها به طور فزاینده‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند.
او افزود که کشورهای بریکس باید به توسعه رویکردهای متوازن برای عبور به مدل‌های توسعه اقتصادی سالم ادامه دهند و از استفاده نادرست از مسائل اقلیمی برای حذف رقبای بازار جلوگیری کنند.
پوتین تأکید کرد که این امر به‌ویژه در بازارهای در حال توسعه اهمیت دارد.
چین علی‌رغم فشارها به توسعه روابط با روسیه ادامه می‌دهد
مذاکرات پوتین با نخست‌وزیر هند و رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی
انتهای پیام/