خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 02 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تشکیل بانک توسعه نوین در اجلاس بریکس + فیلم

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | چهارشنبه، 02 آبان 1403 - 15:56
وزیر اقتصاد و دارایی گفت: بریکس با تشکیل بانک توسعه نوین و ایجاد ترتیبات ذخیره مشروط در حال ایجاد نمونه‌ای جدید از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول است.
اجلاس،بريكس،شكل،جنوب،اقتصاد

عبد الناصر همتی، وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص بریکس و مزایای حضور در این اجلاس گفت: اگر به ۶ دهه پیش نگاه کنیم شاهد شکل گیری اجلاس جنوب _ جنوب بودیم و این اجلاس در واکنش به سلطه غرب بود که شکل گرفت.
وی ادامه داد: بعد از آن کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته جمع شدند و اجلاس جنوب _ جنوب را شکل دادند و این اجلاس با یکجانبه گرایی با محوریت شرق شکل گرفت و بعد از ۶ دهه هم اکنون تلاش جنوب_جنوب قدرت های نوظهور بریکس را شکل دادند.
وی بیان کرد: در بین ۵کشور اول اجلاس بریکس چین و هند که جزو ۵ قدرت اقتصادی اول جهان هستند حضور دارند.
همچنین برزیل و آفریقای جنوبی به عنوان کشورهای نوظهور در این اجلاس حضور دارند.
وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه بریکس می تواند محور مهمی برای جلوگیری از یکجانبه گرایی آمریکا و غرب باشد، گفت: بریکس با تشکیل بانک توسعه نوین و ایجاد ترتیبات ذخیره مشروط در حال ایجاد نمونه ای جدید از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است.
وی ادامه داد: ایران با اعضای بریکس به صورت دو جانبه و گروهی برای پیشبرد اقتصاد کشور همکاری می کند و برای اولین بار در این اجلاس شرکت کرده است.