خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 02 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

توسعه تجارت آزاد در دستور کار است/ اعزام رایزنان هدفمند می شود

مهر | اقتصادی | چهارشنبه، 02 آبان 1403 - 17:25
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: سه هدف شامل تسهیل فرآیندها، دوم توسعه تجارت آزاد و در نهایت ترویج صادرات‌محوری در تولید را دنبال می‌کنم.
سازمان،تجارت،توسعه،صادرات،رايزنان،بازرگاني،اتاق،خصوصي،حوزه،ه ...

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی دهقان‌دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت امروز چهارشنبه در نشست با رؤسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی ایران گفت: به منظور شناخت بهتر بازارها و توسعه صادرات غیرنفتی، روند انتخاب و اعزام رایزنان بازرگانی به صورت هدفمند دنبال خواهد شد.
دهقان‌دهنوی، الگوسازی برای همکاری‌ها بین اتاق ایران و سازمان را ضروری دانست و تأکید کرد: درباره رایزنان بازرگانی، اعزام هیأت و برگزاری نمایشگاه با نظراتی که در این نشست مطرح شد، موافقم و متأسفانه از نقطه ایده‌آل دور هستیم.
وی تصریح کرد: نواقص زیادی در پروسه اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری وجود دارد و طبق برآوردهایی که انجام دادیم متوجه شدم که این اقدام هدفمند دنبال نمی‌شود؛ بنابراین در قدم اول باید وظایف رایزنان را بشناسیم و از آنان بخواهیم که در چارچوبی مشخص عمل کنند.
معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه نظارت بر عملکرد رایزنان نیز بسیار مهم است، یادآور شد: در این راستا هر فردی که شما می‌شناسید را معرفی کنید و برای این منظور به تفاهم‌نامه نیاز نیست.
وی همچنین تاکید کرد: افراد معرفی شده از سوی بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ایران بر اساس استانداردها و شاخص‌های مدنظر مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرند و در نهایت رایزنان بازرگانی کشورهای هدف صادراتی انتخاب می‌شوند.
دهقان‌دهنوی از ایجاد مراکز تجاری در کشورهای هدف به کمک فعالان اقتصادی و اتاق‌های مشترک استقبال کرد.
وی مدیریت امروز در دستگاه‌های دولتی را مدل آتش‌نشان‌ها دانست و افزود: مدیران باید بتوانند بیاندیشند و برنامه‌ریزی کنند؛ اما امروز حجم اتفاقات به حدی است که زمان کم می‌آوریم.
رئیس سازمان توسعه تجارت به سخنان رئیس‌جمهور در مراسم روز ملی صادرات اشاره کرد و آن را رو به جلو در راستای انتظارات بخش خصوصی توصیف کرد.
وی با بیان اینکه باور دارم فرصتی برای فعالان اقتصادی شکل گرفته که باید از آن استفاده شود، اضافه کرد: سه هدف را دنبال می‌کنم اول تسهیل فرآیندها، دوم توسعه تجارت آزاد و در نهایت ترویج صادرات‌محوری در تولید.
دهقان‌دهنوی وجود متولیان متعدد در حوزه تجارت را یکی از عوامل اختلال در صادرات برشمرد و کاهش موانع برابر تجارت را هدف سازمان معرفی کرد.
وی با بیان اینکه باید نظارت پسینی را جایگزین مانع‌تراشی کنیم، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در امر توسعه تجارت را ضروری دانست و تمرکز روی این دو حوزه را به عنوان اولویت سازمان برشمرد.
معاون وزیر صمت افزود: یک مرکز آموزشی را در سازمان ایجاد خواهیم کرد تا گواهی‌نامه بدهد و برای این گواهی‌نامه جایگاه تعریف خواهیم کرد ضمن اینکه در حوزه پژوهش هم به کار زیادی نیاز است و باید همین امروز شروع کنیم تا شناسایی بازار، موانع، استراتژی حضور، بحث‌های لجستیک، موضوعات گمرکی و مرزی بررسی شود؛ نمی‌شود بدون برنامه حرکت کرد.
وی از فعالان اقتصادی خواست تا برای توسعه تقویت صادرات در هر حوزه تخصصی، یک مدل ارائه دهند.
دهقان‌دهنوی یکی از راه‌های رشد صادرات غیرنفتی را اعتماد به بخش خصوصی و نظارت بر عملکرد صادرات و مقابله با متخلفان به جای ایجاد مانع در برابر کل صادرات دانست.
در نشست رئیس سازمان توسعه تجارت با رؤسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران تجدیدنظر در روند انتخاب و فعالیت رایزنان بازرگان، واگذاری برگزاری نمایشگاه‌ها به بخش خصوصی و احیای جایگاه سازمان توسعه تجارت بر اساس مأموریت قانونی این سازمان، مورد تاکید قرار گرفت.