خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 03 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تحولات اوکراین|پیامد منفی سرقت دارایی‌های روسیه به نفع کی‌یف - تسنیم

تسنیم | بین‌الملل | پنجشنبه، 03 آبان 1403 - 11:53
عدم تمایل غرب به دخالت مستقیم در درگیری با روسیه، درخواست چین برای اجتناب از گسترش درگیری اوکراین، واکنش لاوروف به سخنان زلنسکی درباره «گام های اولیه برای صلح» و تاکید بر تلاش ناتو و آمریکا در مقابله با روسیه، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.
اوكراين،روسيه،اعتبار،آمريكا،روز،درگيري،كشورهاي،نظامي،اعلام،م ...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در بیانیه منتشره از سوی شورای اتحادیه اروپا اعلام شده است که حداکثر دوره بازپرداخت اعتبار 35 میلیارد یورویی که اتحادیه اروپا به اوکراین اعطا کرده، 45 سال خواهد بود.
در این بیانیه آمده است: «اعتبار کمک‌های بزرگ مالی (MFA) به مبلغ حداکثر 35 میلیارد یورو، بخشی از اعتبار 45 میلیارد یورویی تخصیص یافته از سوی گروه هفت است.
پیش‌بینی می‌شود این اعتبار تا پایان سال 2024 به اوکراین اعطا شود و حداکثر دوره بازپرداخت آن 45 سال خواهد بود...
توزیع جدید این اعتبار از نیمه دوم سال 2025 اجرایی خواهد شد.»
بر اساس مقرراتی که در روز چهارشنبه تصویب شد، 95 درصد درآمد حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه صرف پرداخت و بازپرداخت این اعتبار در چارچوب «سازوکار همکاری اعتباری اوکراین» (ULCM) خواهد شد.
5 درصد باقی‌مانده همچنان به «صندوق صلح اروپا» تخصیص می‌یابد.
روز گذشته شورای اتحادیه اروپا طرح اعطای اعتبار 35 میلیارد یورویی به اوکراین با استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه را تصویب کرد.
این طرح تخصیص اعتبار به کی‌یف، پیش از این توسط پارلمان اروپا نیز تأیید شده بود.
روزنامه "فایننشال تایمز" در اواسط اکتبر گزارش داده بود که کمیسیون اروپا مجبور شده به دلیل مخالفت مجارستان با درخواست ایالات متحده برای تمدید مسدودسازی دارایی‌های روسیه، طرح جایگزینی برای تأمین 35 میلیارد یورو از بودجه مشترک اتحادیه اروپا پیشنهاد دهد.
برنامه اولیه گروه هفت که در ژوئن تصویب شده بود، اختصاص 50 میلیارد دلار (بیش از 46 میلیارد یورو به نرخ کنونی) را پیش‌بینی می‌کرد.
علاوه بر این،، روز چهارشنبه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد که تصمیم به اعطای 20 میلیارد دلار اعتبار به اوکراین از محل سود دارایی‌های مسدود شده روسیه گرفته است.
سفارت روسیه در واشنگتن، این اقدام دولت بایدن را سرقت آشکار دارایی‌های این کشور نامید.
به گفته منابع خبری، مذاکرات در زمینه اعطای اعتبار مالی به کی‌یف تسریع یافته، زیرا واشنگتن می‌خواهد پیش از پایان سال جاری میلادی این تأمین مالی را انجام دهد.
مقامات آمریکایی نگرانند که در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر، کمک‌های واشنگتن به اوکراین قطع شود.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز در واکنش به انتقال درآمد دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین، این اقدام را غیرقانونی دانسته و هشدار داده که این کار پیامدهای منفی برای مجریان آن به همراه خواهد داشت.
در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و هفتاد و چهارمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:
******
اعطای اعتبار 20 میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین از محل دارایی‌های روسیه
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور تصمیم به اعطای اعتباری به ارزش 20 میلیارد دلار به اوکراین از محل سود دارایی‌های مسدود شده روسیه گرفته است.
در بیانیه منتشره در وب‌سایت کاخ سفید در این باره آمده است: «در چارچوب بسته اعتباری گروه هفت، ایالات متحده نیز به نوبه خود اعلام می‌کند که 20 میلیارد دلار اعتبار به اوکراین اعطا خواهد کرد.
این اعتبار از محل سود دارایی‌های مسدود شده حاکمیتی روسیه تأمین خواهد شد.»
یک روز قبل جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفته بود که این اعتبار در چارچوب بسته اعتباری گروه هفت به اوکراین اعطا می‌شود و از دارایی‌های مسدود شده روسیه در خارج از کشور تأمین خواهد شد.
سفارت روسیه: انتقال دارایی‌های روسیه به اوکراین سرقت آشکار است
سفارت روسیه در ایالات متحده انتقال 20 میلیارد دلار به اوکراین از محل سود دارایی‌های مسدود شده روسیه توسط دولت جو بایدن را سرقت آشکار توصیف کرد.
در بیانیه این سفارتخانه آمده است: «ما به تصمیم اعلام‌شده رئیس‌جمهور آمریکا که به‌عنوان اقدامی "تاریخی" معرفی شده بود، توجه کرده‌ایم.
این تصمیم شامل انتقال 20 میلیارد دلار به رژیم کی‌یف از محل سود دارایی‌های حاکمیتی روسیه است که توسط غرب مسدود شده‌اند.
حتی برای افراد عادی نیز روشن است که در اینجا چیزی که واقعاً می‌توان آن را "قابل توجه" نامید، ارتقای سرقت به سطح سیاست دولتی است.»
دیپلمات‌های روس همچنین اشاره کردند که «تمایلات نو‌استعماری» گروه کوچکی از کشورهای غربی به رهبری آمریکا، مدت‌هاست که با مخالفت گسترده در سطح جهانی مواجه شده است.
در این بیانیه یادآوری شده: «نتایج نشست سران بریکس در کازان نمونه بارزی از این مخالفت‌هاست و تأیید می‌کند که تلاش‌های چندجانبه برای ایجاد یک معماری مالی واقعاً مستقل، که در برابر چنین اقدامات غیرقانونی آشکار مصون باشد، مورد استقبال قرار گرفته است.»
سفیر روسیه در سئول: ارسال تسلیحات به اوکراین کار بی‌فایده‌ای است
گئورگی زینوییف، سفیر روسیه در سئول، صبح امروز در مصاحبه‌ای با روزنامه "چوسون ایلبو" تاکید کرد که ارسال تسلیحات نظامی از سوی کره جنوبی به اوکراین نمی‌تواند بر نتیجه عملیات ویژه نظامی تأثیری بگذارد.
او گفت: «ارسال تسلیحات مرگبار از سوی سئول به کی‌یف نتیجه درگیری را تغییر نمی‌دهد، اما ماهیت روابط مسکو و سئول را دگرگون کرده و چشم‌انداز احیای آن را، که قبلاً درباره ضرورتش صحبت کرده بودم، از بین خواهد برد.»
این دیپلمات روس تأکید کرد که احیای روابط دیپلماتیک بین روسیه و کره جنوبی نیازمند حل‌وفصل مناقشه با کره شمالی و کاهش پتانسیل تشدید نظامی در منطقه است.
وی همچنین اعلام کرد که اطلاعات موثقی درباره اعزام نیروهای کره شمالی به روسیه وجود ندارد و نمی‌تواند چیزی را در این زمینه تأیید کند.
روز گذشته نماینده کره شمالی در سازمان ملل اتهامات سئول و کی‌یف مبنی بر اعزام نیروهای نظامی این کشور به اوکراین را تکذیب و آن را شایعه خوانده بود.
دیپلمات روس: کشورهای غربی نیرو به اوکراین اعزام نخواهند کرد
رودیون میروشنیک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه روسیه در زمینه جنایات جنگی، در واکنش به شایعات مربوط به اعزام نیروهای کره شمالی به اوکراین اعلام کرد که کشورهای غربی هرگز نیروهای نظامی خود را به اوکراین اعزام نخواهند کرد.
او گفت: «من فکر نمی‌کنم که ایالات متحده یا سایر کشورهای غربی به دنبال شرکت مستقیم نیروهای مسلح خود در درگیری اوکراین باشند.
آن‌ها تلاش می‌کنند شهروندان اوکراینی را به‌عنوان یک نیروی نیابتی به کار گرفته و آنها را جلوی توپ بیاندازند و تنها با تأمین مالی و تسلیحاتی از کی‌یف حمایت کنند.»
این دیپلمات یادآور شد که تجربیات تلخ جنگ‌های ویتنام و افغانستان برای ایالات متحده و کشورهای غربی همچنان زنده است و افزود: «مردم آن‌ها آماده نیستند شاهد بازگشت تابوت‌ها از اوکراین باشند.»
سفارت روسیه: انگلیس سعی دارد ارسال تسلیحات به اوکراین را پنهان‌کند
سفارت روسیه در لندن اعلام کرد که دولت بریتانیا از موضوع حفاظت از کریدور صادرات غلات به‌عنوان پوششی برای انتقال تسلیحات به نیروهای مسلح اوکراین استفاده می‌کند.
در بیانیه سفارت روسیه آمده است: «تسلیحات نظامی از طریق کشتی‌های باری متعلق به کشورهای ثالث منتقل می‌شود، امری که به‌طور غیرمستقیم از سوی مقامات بریتانیایی نیز تأیید شده است.»
روز گذشته، دفتر نخست‌وزیر کی‌یر استارمر اعلام کرد که بریتانیا 155 میلیون دلار برای حمایت از نیروی دریایی اوکراین تخصیص خواهد داد.
این بسته کمک شامل صدها پهپاد دریایی و ایستگاه‌های راداری خواهد بود.
لندن همچنین به جامعه بین‌المللی اطمینان داده که این کمک‌ها ضروری است، زیرا کشورهای جنوب جهانی با تأخیر در دریافت غلات مواجه شده‌اند.
سفارت روسیه افزود: «به نظر می‌رسد لندن تلاش می‌کند توجه را از مسائل مهم‌تر منحرف کند، به‌ویژه درخواست‌های عادلانه برای پرداخت غرامت بابت خسارات ناشی از سال‌ها استثمار استعماری که توسط متروپول سابق تحمیل شده است.»
رئیس پنتاگون: درگیری اوکراین با مذاکره پایان خواهد یافت
لوید آستین، رئیس پنتاگون روز گذشته در رم به این واقعیت اعتراف کرد که حل‌وفصل درگیری اوکراین در نهایت با نشستن بر سر میز مذاکره به پایان خواهد رسید، البته به عقیده او، تعیین زمان آغاز این مذاکرات بر عهده مقامات کی‌یف است.
وزیر دفاع آمریکا گفت: «ایالات متحده تا زمانی از کی‌یف حمایت خواهد کرد که مقامات اوکراین خود به این نتیجه برسند که باید راهی برای مذاکره با روسیه پیدا کنند.
همان‌طور که پیش‌تر گفته‌ایم، ما به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهیم و آن‌ها خود تصمیم خواهند گرفت که چه زمانی زمان مذاکره فرا می‌رسد.
اما همان‌طور که قبلاً نیز از من شنیده‌اید، این درگیری در نهایت با مذاکرات پایان خواهد یافت.»
در این رابطه، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی ایتالیایی ابراز عقیده کرد که احتمال آغاز مذاکرات صلح با روسیه "به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده بستگی خواهد داشت".
وی گفت: «به نظر من، این مسئله در وهله نخست به نتیجه انتخابات آمریکا وابسته است.»
چند روز قبل آستین در یک سفر اعلام‌نشده به کی‌یف سفر کرده بود تا تعهد واشنگتن به حمایت از اوکراین را پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در اوایل نوامبر نشان دهد.
درخواست مجدد چین برای جلوگیری از تشدید درگیری در اوکراین
شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، روز چهارشنبه در نشست سران بریکس در کازان تأکید کرد که گسترش و تشدید درگیری در اوکراین نباید رخ دهد.
وی گفت: «با توجه به ادامه بحران اوکراین، چین، برزیل و کشورهای جنوب جهانی گروهی به نام "دوستان صلح" را تشکیل داده‌اند که هدف آن گردآوری صداهای بیشتر در حمایت از صلح است.»
او همچنین بر اهمیت جلوگیری از کشیده شدن پای کشورهای دیگر به این درگیری و کاهش تنش‌ها تأکید کرد و خواستار حل سریع بحران اوکراین شد.
شرکت‌کنندگان نشست بریکس مواضع روسیه درباره اوکراین را بهتر درک کردند
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که شرکت‌کنندگان در نشست سران بریکس اکنون مواضع روسیه درباره وضعیت اوکراین را بهتر درک می‌کنند.
او در مصاحبه‌ای گفت: «ما متوجه این تغییر شده‌ و درک نمایندگان حاضر در اجلاس کازان از واقعیت در حال رخداد در اوکراین بهتر شده است.»
پسکوف پیش‌ از این گفته بود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در دیدارهای خود با همتایان خارجی درباره درگیری اوکراین نیز صحبت کرده و ضمن اشاره به موفقیت‌های نیروهای مسلح روسیه، به عدم آمادگی کی‌یف برای مذاکره اشاره کرده است.
او همچنین از تلاش‌های کشورهای دیگر برای حل‌وفصل این بحران استقبال کرد.
لاوروف: ادعای زلنسکی درباره «گام‌های صلح» شبیه به یک کمدی بی‌مزه است
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اظهارات ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، درباره «گام‌های اولیه برای صلح» را جدی ندانست و آن‌ها را به یک کمدی بی‌مزه تشبیه کرد.
او گفت: «زلنسکی اکنون به تکرار نظراتی روی آورده که قبلاً مطرح شده بود، اما در پی این اظهارات حملاتی به منطقه کورسک صورت گرفت.
بنابراین، مشخص است که این "گام‌های صلح" او چه معنایی دارند.»
لاوروف یادآور شد که زلنسکی قبلاً از «طرح صلح» و سپس «طرح پیروزی» صحبت کرده بود، اما این طرح‌ها در غرب پذیرفته نشدند.
اکنون، زلنسکی طرح جدیدی ارائه داده که شامل اقداماتی است که اوکراین خود ملزم به انجام آن‌هاست و این طرح بر توسعه صنایع دفاعی کشور متمرکز است.
او افزود: «این اظهارات زلنسکی را ما دیگر به‌عنوان یک کمدی بی‌مزه می‌خوانیم.»
پیش‌تر، زلنسکی گفت که نخستین گام برای حل‌وفصل درگیری اوکراین می‌تواند توقف حملات به زیرساخت‌های انرژی از سوی هر دو طرف باشد و این اقدام می‌تواند «گامی مهم» در جهت کاهش تنش‌ها باشد.
ناتو با هر رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای مقابله با روسیه همکاری خواهد کرد
مارک روته، دبیرکل جدید ناتو، روز چهارشنبه در نشست خبری در یکی از پایگاه‌های این ائتلاف در استونی، اعلام کرد که بروکسل از رئیس‌جمهور جدید آمریکا، فارغ از وابستگی حزبی او، در تلاش برای مقابله با روسیه حمایت خواهد کرد.
او گفت: «موفقیت روسیه در درگیری نظامی با اوکراین تهدیدی برای تمامی اعضای ائتلاف خواهد بود.
اگر روسیه در این جنگ به پیروزی دست یابد، که البته ما از وقوع آن جلوگیری خواهیم کرد - اما در صورت موفقیت، این امر تهدیدی برای همه کشورهای متحد در ناتو خواهد بود.»
وی همچنین بر اهمیت پایبندی به دفاع جمعی میان آمریکا و اروپا به‌عنوان عامل حفظ ثبات جهانی تأکید کرد.
برای تقویت ظرفیت دفاعی، روته از توافق میان آلمان و بریتانیا در خصوص ارائه کمک نظامی متقابل حمایت کرد.
زاخارووا: دعوت از اوکراین برای عضویت در ناتو قابل مذاکره نیست
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که دعوت از اوکراین برای پیوستن به ناتو نمی‌تواند موضوعی برای مذاکره با روسیه، چه در حال و چه در آینده، باشد.
وی با اشاره به اینکه ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به استفاده از تاکتیک‌های تهدیدآمیز علیه متحدان کشورش متوسل شده است، تأکید کرد که تمایل اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف نظامی، به بهای امنیت روسیه، و همچنین اقدامات تروریستی علیه شهروندان روس‌تبار در دونباس، از دلایل اصلی بحران اوکراین و آغاز عملیات ویژه نظامی بوده است.
انتهای پیام/