خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 03 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

در زمستان امسال نیروگاه‌ها مازوت سوزی خواهند داشت؟

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | پنجشنبه، 03 آبان 1403 - 11:59
معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: همکاران در بخش‌های مختلف در تلاش هستند تا مخازن پر شود ولی اگر کمبودی وجود داشته باشد با درنظر گرفتن مسائل محیط زیستی از مازوت هم استفاده خواهیم کرد.
برق،مصرف،ناترازي،مگاوات،نمايشگاه،وزير،نيرو،حائري،نيروگاه،چين ...

حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران گفت: بسیاری از تولیدکنندگان صنعت برق ابتدا فعالیت خود را در همین نمایشگاه آغاز کردند و به مرور هم توانستند رشد کمی و کیفی داشتند تفاوت نمایشگاه صنعت برق با سایر نمایشگاه‌‌ها این است که بخش برق بسیار گسترده است.
این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: سال گذشته نمایشگاه فن بازار هم داشتیم و هدف این بود که ایده‌های علمی و دانشگاهی را تجاری کنیم بناست این نمایشگاه هر دو سال یکبار برگزار شود.
امروز یک اجلاس بزرگ در چین برگزار می‌شود که باید وزیر در آنجا حضور پیدا می‌کرد.
در ادامه هم این مقام مسئول در جمع خبرنگاران اطهار کرد: با همکاران وزارت نفت به صورت شبانه روزی در حال کار هستیم که سوخت نیروگاه‌ها را بتوانیم تامین کنیم همکاران پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت گاز و وزارت نیرو ۲۴ ساعت در حال فعالیت هستند تا مخازن را پر کنیم ولی اگر کمبودی وجود داشته باشد با درنظر گرفتن مسائل محیط زیستی از مازوت هم استفاده خواهیم کرد به هر حال زمستان است و تامین برق مردم و نیروگاه‌ها در اولویت قرار دارد.
او در ادامه در خصوص ناترازی برق افزود: ناترازی وجود دارد اگر به آمار بازگردیم از سال ۸۷ تا ۹۷ میانگین رشد مصرف سالانه ۲ هزار مگاوات بوده ولی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۳ این میانگین رشد مصرف به ۴ هزار مگاوات رسیده است و امسال نسبت به سال گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات رشد نیاز مصرف بوده است به هر حال این افزایش رشدی که وجود دارد و بیشتر آن به موضوعات سیستم‌های سرمایشی افزایش دما و استمرار دما بازمی‌گردد که باعث می‌شود یک رشد نیاز مصرف بیش از ۳ برابر پیدا می‌کنیم امیدورایم با برنامه‌های مدیریت مصرف و با کمک مردم بتوانیم ناترازی را کاهش دهیم.
۳۵ هزار مگاوات مصرفی که در پیک داریم یعنی ۴۵ درصد مصرف پیک ما مصرف سیستم سرمایشی است انشاالله بتوانیم توسعه تجدیدپذیر‌ها را داشته باشیم تا تحولی در آن به وجود آید تا بتوانیم ناترازی را به حداقل برسانیم.
حائری می‌گوید: به صورت هفتگی با بخش خصوصی با حضور وزیر نیرو جلسه داریم یعنی فضایی ایجاد شده که بخش خصوصی در کاهش ناترازی بیشتر کمک کند و باید از آنها حمایت کنیم.
او می‌گوید: ما تعهدات صادراتی را انجام می‌دهیم واردات را هم داریم تقریبا واردات ما با صادرات ما در یک حالت تعادل قرار دارد هیچگاه این نبوده که با صادرات در تامین برق مردم با مشکل مواجه شویم.
حائری در خصوص واحد نیروگاه بوشهر هم اظهار کرد: اکنون واحد اول نیروگاه بوشهر در مدار است و تابستان هم خیلی به ما کمک کرد.
او در خصوص اجلاس وزیر نیرو هم گفت: اجلاسی که وزیر در آن حضور دارند بیشتر متمرکز بر تجدیدپذیر‌ها است و اکنون ما به ساخت زنجیره نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی در کشور رسیدیم منتهی برای گسترش آن باید بتوانیم از بحث سرمایه‌گذاری کشور چین استفاده کنیم.
کشور چین روزی هزار مگاوات ظرفیت تجدیدپذیر به ویژه در بخش خورشیدی احداث و صادر می‌کند.