خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 03 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مطالبات گندمکاران باید به قیمت روز پرداخت شود

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 03 آبان 1403 - 13:30
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 38 همت از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است، 20 روز مجوز سران سه قوه گرفته شد، روز گذشته تنها 10 همت به کشاورزان پرداخت شد و دولت چهاردهم باید قیمت گندم را به روز پرداخت کند.
گندم،توليد،كشور،كشاورزي،امنيت،كشاورزان،مركزي،استان،درصد،روز، ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، نادرقلی ابراهیمی پیش از ظهر امروز در آیین شکرگذاری و جشن رکورد شکنی تولید گندم استان مرکزی اظهار کرد: کشاورزان استان مرکزی نشان دادند در تمام کمبودها و‌بی توجهی‌هایی که به دلایل مختلف در حمایت از بخش کشاورزی صورت گرفته اما فرصت بزرگی برای کشور آفریدند، 100 هزار کشاورز در استان مرکزی فعال است که 5 درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده‌اند که نشان از توانمندی و برخورداری از نعمت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در بخش کشاورزی است.
وی افزود: سال 87 رکورد تولید گندم برای نخستین بار در استان مرکزی شکسته شد و امسال برای دومین بار رکورد تولید گندم در کشور توسط استان مرکزی رقم خورده است که این جشن در کنار فعالیت دستگاهای مختلف قابل تقدیر است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گندم محصول استراتژیک به شمار می‌رود، از 800 میلیون تن گندمی که در دنیا تولید می‌شود ایران در رتبه دهم تا دوازدهم تولید گندم قرار گرفته است، گندم محصول پر پروتىین و کم توقع و یک کالای استراتژیک در معادلات بین المللی برای گرفتن امتیاز است، رقم تولید گندم در ایران رقم‌ خوبی است اما هنوز به رقم ایده آل نرسیده است.
ابراهیمی با تاکید بر کیفیت‌بخشی و افرایش راندمان و بهره‌وری در بخش‌های مختلف، گفت: برای تحقق رشد 8 درصدی اقتصادی پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه باید 30 درصد آن از بهره‌وری حاصل شود‌ که این امر نیاز به ورود علم و فناوری دارد، بنابراین کار بخش‌های فکری و مجموعه‌های تحقیقاتی و شرکت‌های خدماتی بسیار سنگین است و باید به این مسئله به جدیدت ورود کنند.
وی ادامه داد: طی 130 سال گذشته تاکنون همیشه قسمت اعظم تولید ناخالص کشور مربوط به بخش کشاورزی بوده است، این در حالیست که اعتبارات کشاورزی در حالت خوشبینانه 5 درصد از منابع عمومی کشور را شامل میشود اما حداقل 25 درصد بر جی دی پی کشور اثر گذار است‌.
کشت گندم و محصولات اساسی هزاران سال در این بوم جای گرفته است و نشان می‌دهد تولید کننده ایرانی می‌توان در لحظات سخت کمک دهنده کشور باشد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمانی که کشور بیشترین ارز و‌ بالاترین قیمت نفت را داشت به دلیل فشارهای سیاسی حتی یک کیلو گندم به ایران نمی‌دادند، آن زمان گندم‌های غیرمناسب و نامرغوب وارد سیکل غذایی مردم ایران شد اما امروز به واسطه تولیدکنندگان پرتوان کشور که لشکر بزرگ تولید هستند در تولید گندم خودکفا هستیم.
ابراهیمی با اشاره به توجه به مسایل اساسی کشاورزان افزود: بخش‌های مختلف حاکمیتی باید به بخش کشاورزی توجه داشته باشند، 38 همت از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است، 20 روز مجوز سران سه قوه گرفته شد اما در سیکل اداری به نتیجه نرسید، روز گذشته به نتیجه رسید و تنها 10 همت به کشاورزان پرداخت شد، در حالی که سال زراعی جدید آغاز شده و کشاورز نیاز به سرمایه در گردش دارند و اگر یک روز وام بانکی آنها دیر شود بانک جریمه می‌کند.
بنابراین با افرادی که در بخش بودجه‌ای ترک فعل کردند حتما برخورد می‌شود.
وی با تاکید بر پرداخت مطالبات کشاورزان به قیمت روز عنوان کرد: یکی از مطالبات ما از مجموعه دولت چهاردهم و بخش کشاورزی پرداخت مبلغ به روز قیمت گندم به کشاورزان است و این مهم باید محقق شود.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در کشور گفت: پیش نیاز امنیت غذایی آب و پیش نیاز امنیت ملی نیز امنیت غذایی است است، زنجیره امنیت آب، غذا و امنیت ملی بسیار مهم است و در هم‌کنش آب، انرژی، غذا و محیط زیست بسیار اهمیت دارد.
لازم است حاکمیت و بخش کشاورزی در تعامل وزارت نیرو و محیط زیست به ارتباط این چهار عامل مهم توجه جدی داشت باشند و براین اساس برنامه هفتم توسعه و بودجه 1404 پیش بینی شود.
ابراهیمی تصریح کرد : امسال در بودجه از 6 هزار همت نیز 540 همت اعتبار برای استفاده از صندوق پیش بینی شده است‌ که از اتفاقات نادر محسوب می‌شود به شرایط که توزیع این بودجه در برنامه بیشترین راندمان را به همراه داشته باشد که این مهم کار جهادی را می‌طلبد، پیش بینی 40 درصد افزایش منابع بودجه از منابع مختلف نیازمند کار جهادی است و این مهم از سوی نمایندگان چکش کاری خواهد شد، ادامه دولت شهید رئیسی به طور حتم با کار جهادی محقق خواهد شد، باید درسال نخست برنامه هفتم توسعه، ریل گذاری درستی انجام شود تا رشد 8 درصدی محقق شود.
انتهای پیام/711/