خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 03 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تولید نان کامل در 90 نانوایی استان مرکزی

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 03 آبان 1403 - 13:30
استاندار مرکزی از تولید نان کامل در 90 نانوایی استان مرکزی خبر داد و گفت: در قیمت گذاری های جدید امتیازات جدیدی برای نانوایان در نظر گرفته شده تا با انگیزه بیشتر به نهضت احیای نان کامل ملحق شوند،
استان،مركزي،گندم،نان،توليد،كشور،نهضت،كيفيت،كشاورزان،رتبه،كشا ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، فرزاد مخلص‌‌الائمه پیش از ظهر امروز در آیین شکرگذاری و جشن رکوردشکنی تولید گندم استان مرکزی اظهار کرد: امسال افتخار جدید و رتبه جدید بر افتخارات استان مرکزی افزوده شد و در فرصت استان‌هایی قرار گرفتیم که بیشترین رشد تولید و خرید گندم را داشتند، خرید گندم استان مرکزی امسال 400 درصد نسبت به سال 1400 رشد و نسبت به سال گذشته 76 درصد رشد داسته است.
وی افزود: استان مرکزی در حوزه‌های دیگر کشاورزی از جمله باغداری، پسته‌کاری، تولید انار، لوبیا، گوشت قرمز، گوشت سفید و‌ غیره جزو استان‌های پیشتاز است و علاوه بر تامین نیاز استان نیاز استان‌های همجوار را تامین می‌کند.
استاندار مرکزی با اشاره به اجرای طرح نهضت احیای نان کامل در استان مرکزی تصریح کرد: در سطح کشور از نهضت احیای نان کامل به عنوان انقلاب در حوزه تغذیه نام برده می‌شود به طوری که به راه اندازی این طرح آرد و‌ نان کامل در سبد تغذیه مردم قرار گرفت، در حال حاضر 90 نانوایی در استان مرکزی از آرد کامل استفاده می‌کنند و تنها کارخانه آرد کامل در شهرستان آشتیان قرار دارد.
مخلص‌الائمه بیان کرد: نهضت احیای نان کامل از استان مرکزی آغاز شد و نان کامل با سبوس و‌جوانه گندم جایگزین نان سفید شد و امیدواریم به زودی نان سفید از سفره مردم حذف شود، در قیمت گذاری‌های جدید امتیاز جدیدی برای نانوایان در نظر گرفته شده تا با انگیزه بیشتر به این نهضت ملحق شوند، استاندارد نهضت احیای نان کامل در سازمان ملی استاندارد تدوین و ابلاغ شد و همه استان‌ها مکلف شدند به این نهضت که از استان مرکزی آغاز شده ملحق شوند.
وی‌ اهمیت تامین امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به امنیت غذایی و افق مد نظر باید تلاش شود، مهم‌ترین مسئله در تامین امنیت غذایی؛ افرایش بهره‌وری است.
در این حوزه باید اقدامات زیادی انجام شود و طرح‌های حوزه کشاورزی باید توسط کشاورزان اجرا شود تا شاهد افزایش بهره‌وری باشیم.
استاندار مرکزی در ارتباط با مطالبات گندمکاران بیان کرد: بدهی کشاورزان دغدغه همه استان‌ها است، مطالبات گندمکاران در سطح استان قابل حل نیست و باید در سطح کشور و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی حل شود.
دولت پیش بینی تولید این حجم از گندم را در کشور نداشت به همین دلیل با این چالش مواجه شدند، امیدواریم برای سال آینده تولید گندم به درستی پیش بینی شود تا زحمات کشاورزان به موقع پرداخت شود.
مخلص‌ الائمه بیان کرد: مردم استان مرکزی به کیفیت نان تولیدی در استان اعتراض دارند و در این حوزه نگرانی داریم، نانوایی‌ها باید آموزشات لازم را ببیند که اداره کل غله و جهاد این اقدام را انجام داده است همچنین کیفیت گندم استان کم است و باید افزایش یابد که با پیگیری‌های متعدد در سطح کشور تلاش می‌شود گندم با کیفیت وارد شود و با گندم استان مخلوط شود تا کیفیت آرد ارتقا یابد و در کیفیت نان موثر باشد.
در حال حاضر نان کامل توزیع شده در استان بدون استثنا با کیفیت است.
وی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری استان مرکزی در فصل تابستان به 4.3 و فصل بهار به 4.8 رسیده است که کمترین نرخ بیکاری در تاریخ آمار و برنامه ریزی کشور است و هیج کشوری این نرخ را محقق نکرده است.
بخش کشاورزی و روستایی حتما در بازار کار موثر بوده و سبد اشتغال کشور تنها مربوط به صنعت نیسا بلکه کشاورزی نقش مهمی در سبد اشتغال را داشته است.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: استان مرکزی در حوزه کسب و کار در ارزیابی اتاق بازرگانی ایران از بین 70 مولفه برای چندمین بار رتبه نخست را کسب کرد و مساعدترین فضای کسب و کار به استان مرکزی اختصاص دارد، هیچ‌ موفقیتی در تشکل‌ها، گروه‌های مردمی، تعاونی و غیره حاصل نمی‌شود مگر اینکه هم افزایی و همدلی بین اجزا وجود داشته باشد، زیاده خواهی موفقیت ایجاد نمی‌کند بلکه مسیر عقب افتادگی و شکست را رقم می‌زند.
سه برابر نیاز استان مرکزی گندم تولید شد
علی صفری در این آیین اظهار کرد: سال زراعی امسال رکورد تولید گندم در استان مرکزی شکسته شد، بازوان توانمند کشاورزان را بوسه می‌زنیم که سبب افتخار کشور شدند و سه برابر نیاز استان نسبت به سال زراعی گذشته گندم تولید شد.
وی افزود: سال زراعی امسال بیش از 500 هزار تن گندم در استان مرکزی تولید و 440 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: شهرستان شازند با بیش از 118 هزار تن رتبه نخست، ساوه با 68 هزار تن رتبه دوم و فراهان با 57 هزار تن رتبه سوم تولید گندم را به خود اختصاص داد و شهرستان اراک با خرید پنج برابری گندم نسبت به سال زراعی گذشته رشد 500 درصدی داشته است.
انتهای پیام/711/