خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 03 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تالاب فصلی «زنی‌ور» نقده احیا شد

مهر | استان‌ها | پنجشنبه، 03 آبان 1403 - 13:46
ارومیه-رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: تالاب فصلی «زنی‌ور» این شهرستان با پر آب شدن چشمه‌های پیرامون آن، احیا شد.
تالاب،پرندگان،شهرستان،فصلي،ورود،آب،فصل

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر قائمی در این زمینه افزود: این تالاب ۱۰ هکتاری هر سال در این فصل با ورود جریان آب چشمه‌های پیرامون آن احیا و به سبب پوشش نیزاری آن به مامنی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی تبدیل می‌شود.
وی اضافه کرد: در این فصل از مجموع مساحت تالاب فصلی «زنی‌ور» ۲ تا سه هکتار آن دارای آب است و همین امر باعث ورود پرندگان برای زمستان گذرانی در آن بویژه اردکسانان از جمله آن قوت‌ها می‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: احیای تالاب فصلی «زنی‌ور» که یکی از ۱۸ تالاب این شهرستان و از تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه است، می‌تواند برای ورود پرندگان مهاجر بسیار مهم باشد.
وی افزود: تالاب فصلی «زنی‌ور» فاصله بسیار کمی با تالاب سولدوز این شهرستان دارد و به این جهت که آب آن از طریق چشمه تأمین می‌شود در زمستان‌های بسیار سرد هم زیستگاه مهمی برای پرندگان این منطقه به شمار می‌آید.
وی از اهالی روستاهای این منطقه خواست در صورت مشاهده افراد مشکوک و شکارچیان در نزدیکی این تالاب، موضوع را به اطلاع محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست برسانند تا با هرگونه تجاوز به حریم این تالاب جلوگیری شود.
وی در خصوص آبگیری سایر تالاب‌های این شهرستان نیز گفت: با ورود دوباره جریان آب رودخانه «گادر» دوباره آبگیری تالاب‌های این شهرستان در فصل زمستان تا بهار سال آینده انجام می‌شود.
در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، آق‌قلعه، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.