خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 03 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

میزان تولید گندم در کشور به ۱۵ میلیون تن افزایش یافته است

مهر | استان‌ها | پنجشنبه، 03 آبان 1403 - 15:24
اردک- سرپرست مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید گندم در کشور در سه سال گذشته از ۹ میلیون تن به ۱۵ میلیون تن رسیده است.
گندم،كشاورزي،توليد،استان،مركزي،منابع،آبياري،كشاورزان،تن،آب،ا ...

گزارش خبرنگار مهر، سهراب سهرابی ظهر پنجشنبه در آئین شکرگزاری و جشن رکورد زنی تولید گندم استان مرکزی، اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ هیچگونه واردات گندم در کشور صورت نگرفته و این واردات به صفر رسیده است درحالیکه طی سه سال گذشته ۷ میلیون واردات گندم داشته ایم.
وی افزود: گندم برای رشد تنها به ۱۰ درصد از منابع آبی نیاز دارد اما ۴۵ درصد امنیت غذایی مردم را تأمین می‌کند.
سرپرست مجری طرح گندم وزارت کشاورزی در خصوص مطالبات کشاورزان نیز تصریح کرد: پرداخت بدهی گندمکاران در استان قابل حل نیست و باید توسط سازمان برنامه و بانک مرکزی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.
سهرابی‌، مصرف کودهای شیمیایی را ۲۰۷ هزار تن اعلام کرد و افزود: رعایت اصول فنی مهمتر از مساله خودکفایی است که این مهم نیازمند حمایت دولت از کشاورزان و گندمکاران است.
سهرابی با اشاره به روند رو به رشد تولید گندم در کشور تصریح کرد: تولید گندم در کشور طی سه سال گذشته از ۹ میلیون تن به ۱۵ میلیون تن رسیده است که استان مرکزی امسال با تولید بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم، مقام چهارم کشور را در بین استان‌ها کسب کرده است.
وی مصرف متعادل کودهای شیمیایی، افزایش مصرف بذر اصلاح شده، افزایش سطوح مبارزه با آفات، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، افزایش سطوح کشت‌های مکانیزه، اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها و شرایط مناسب اقلیمی در فصل بهار را از موارد افزایش تولید و خرید تضمینی گندم در سه سال گذشته عنوان کرد.
نقش حوزه کشاورزی در اقتصاد و امنیت غذایی کلیدی است
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: کشاورزی نقش کلیدی در اقتصاد و امنیت غذایی دارد و رکوردشکنی تولید گندم در استان مرکزی نشان‌دهنده ظرفیت بالای کشاورزی در این استان است.
صفدر نیازی افزود: دولت تمام توان خود را برای حمایت از کشاورزان و توسعه پایدار کشاورزی به کار خواهد گرفت.
وی ضمن مدیریت منابع آب و نقش آن در موفقیت‌های کشاورزی استان تصریح کرد: مدیریت صحیح منابع آب و خاک یکی از اولویت‌های اصلی ما در وزارت جهاد کشاورزی است.
وی تاکید کرد: دستاوردهای استان مرکزی در تولید گندم، نتیجه استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی است که بدون تعامل و هم‌افزایی میان دولت، کشاورزان و کارشناسان کشاورزی ممکن نمی‌شد.
وی افزود: سال جاری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آبیاری شبکه اجرا شده است و با توجه به منابع آبی محدود رویکرد ما به سمت آبیاری هوشمند است و با استفاده از سیستم آبیاری نوین می‌توان ۴ میلیارد متر مکعب آب را ذخیره کرد.