خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 03 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ماجرای یک برنامه رادیویی در یک قطار فرضی!

تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 03 آبان 1403 - 15:30
برنامه «ایستگاه 106» شبکه رادیویی فرهنگ مخاطب را با یک قطار فرضی به ایران گردی می برد، رویکرد و قالب طنز در دستور کار دارد و مخاطبان را با ظرفیت های فرهنگی سراسر کشور آشنا می کند.
برنامه،مخاطبان،ايستگاه،106،تاريخ،فرهنگ،فرهنگي،ايران،ارزشمند، ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «ایستگاه 106» نام برنامه‌ای در شبکه رادیویی فرهنگ است که مخاطبان را با ظرفیت‌های فرهنگی سراسر کشور آشنا می‌کند.
سفر، موضوع اصلی برنامه «ایستگاه 106» و نقد در قالب طنز، رویکرد این برنامه ترکیبی است.
«ایستگاه 106» یک موقعیت ثابت است که گوینده در نقش بازرس به همراه مأمور کنترل بلیط حلقه اتصال بخش‌های این برنامه است.
به گفته منصوره کردی مدیر گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ، تاریخ، گردشگری، موضوعات فرهنگی و ادبی و واکاوی ریشه‌های تهاجم فرهنگی و آشنایی با رسوم ارزشمند ایرانی، اسلامی از محورهای اصلی برنامه است.
عوامل این برنامه در یک قطار فرضی به ایران گردی می‌پردازند و مخاطبان را با دستاوردها و سوغات ارزشمند هر شهر آشنا می‌کنند.
فاطمه ترسا نویسنده و تهیه‌کننده «ایستگاه 106» می‌گوید: هدف برنامه این است که ما در کنار ایجاد فضایی برای اندیشه‌ورزی، بتوانیم مخاطبان را به سمت و سویی ببرند که بتوانند به این دیدگاه برسند که زندگی یک سفر است و در این سفر می‌تواند به دیدگاه مثبتی درباره آن برسد.
نگین خواجه نصیر و احسان همتی مجریان این برنامه رادیویی‌اند.
نگین خواجه نصیر، مجری برنامه می‌گوید: این برنامه بخش‌های مختلفی دارد؛ کل ماجرا در یک ایستگاه کنترل قطار می‌گذرد و یک شخصیت ثابت به عنوان سوزن‌بان در آن وجود دارد.
احسان همتی درباره این برنامه گفته است، در این برنامه، یک پیام ارزشمند و ویژه به مسافران که همان مخاطبان ما هستند، منتقل کنیم.
مخاطبان این برنامه فراگیرند و طیف‌های مختلف از هنرمندان و دوستداران علم و فرهنگ تا کارشناسان مخاطبان عام را هم در برمی‌گیرد.
نقل تاریخ، بخشی از کارکرد «ایستگاه 106» است که در آن با روایت صحیح تاریخ می‌خواهد مقوم هویت مخاطب و حرکت‌دهنده جامعه به سمت قله‌ها باشد.
تاریخ هر ملتی جزئی از هویت آن ملت است و تاریخ ایران هم مملوء از مؤلفه‌های شوق‌آفرین چه در ایران کهن و چه در ایران پس از اسلام است.
همچنین در این برنامه رادیویی توجه قابل ملاحظه‌ای به فرهنگ کتابخوانی می‌شود و در بخش حکایت با «آقای کتاب‌بان» برای مخاطبان عرضه می‌شود.
بخشی از این برنامه نیز به معرفی مشاهیر هر شهر می‌پردازد که این بخش می‌تواند انسجام‌بخشی به هویت ملی را در پی داشته باشد.
به طور خلاصه می‌توان گفت، برنامه «ایستگاه 106» که شنبه تا چهارشنبه از ساعت 17 تا 18 از رادیو فرهنگ پخش می‌شود، با قالبی متفاوت درصدد آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی مخاطبان به ویژه نسل جوان از ظرفیت‌های هویتی موجود در کشور است و در عین حال می‌کوشد آلودگی‌های فرهنگی موجود را شناسایی کرده و به عنوان مسئله‌ای برای مخاطبان بازنمایی کند.
انتهای پیام/