خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 04 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ضرورت اتصال سامانه املاک و اسکان به پایگاه‌های اطلاعات جمعیتی خانوار برای عرضه خانه‌های خالی

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | جمعه، 04 آبان 1403 - 00:12
نماینده مجلس گفت: سامانه ثبت احوال به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه اطلاعات جمعیتی می‌تواند به سامانه املاک و اسکان برای شناسایی خانه‌های خالی کمک کند.
كشور،سامانه،مجلس،اسكان،املاك،تكميل،كمك،اقتصادي،دولت،نظارت،عمران

غلامرضا شریعتی اندراتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت سامانه املاک و اسکان و تاثیر آن بر شناسایی خانه‌های خالی گفت: مجلس یازدهم با تصویب قانون شفافیت قوای سه‌گانه گام مهمی در شفاف‌سازی مسائل اداری، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور برداشت و سامانه‌هایی مانند سامانه املاک و اسکان بخشی از این تلاش برای شفاف‌سازی عملکرد اقتصادی کشور است چراکه شفافیت در امور اجرایی کشور به‌ویژه در مسائل اقتصادی، به شناسایی دقیق اموال و دارایی‌های افراد حقیقی و حقوقی کمک می‌کند و موجب مدیریت بهتر منابع می‌شود.
وی افزود: متاسفانه یکی از دلایل تکمیل نشدن این سامانه‌ها، تازه بودن چنین رویکرد‌هایی در کشور است، چون هنوز برخی از سازمان‌های دولتی عادت نکرده‌اند اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و با یکدیگر هم‌پوشانی داشته باشند، اما این امر بسیار ضروری است و مجلس به‌شدت اصرار دارد که این سامانه‌ها تقویت شوند و دولت ملزم شود که تمام امورات کشور را بر بستر سامانه‌های الکترونیکی انجام دهد که از این طریق، نه‌تنها عملکرد دستگاه‌ها شفاف‌تر می‌شود بلکه میزان تخلفات و فرار‌های اقتصادی نیز کاهش پیدا می‌کند.
نماینده مردم بهشهر، گلوگاه و نکا در مجلس درخصوص نقش وزارت کشور در تکمیل سامانه املاک و اسکان گفت: وزیر کشور به‌عنوان بالاترین مقام ناظر بر سازمان ثبت احوال، نقش کلیدی در تکمیل و نظارت بر این سامانه دارد و سامانه ثبت احوال به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور می‌تواند کمک بزرگی به تکمیل سامانه املاک و اسکان کند همچنین مجلس نظارت دقیقی بر این روند خواهد داشت و انتظار دارد که وزیر کشور حداکثر تلاش خود را برای اتصال این دو سامانه و تکمیل اطلاعات مربوط به خانوار‌ها انجام دهد.
وی ادامه داد: این سامانه‌ها به‌ویژه در زمینه شناسایی خانه‌های خالی و مدیریت آنها نقش حیاتی دارند، چون خانه‌های خالی بخشی از سرمایه‌های ملی هستند و باید به نحواحسن مدیریت شوند تا هم در افزایش درآمد‌های دولت و هم در تامین نیاز‌های مسکنی کشور کمک کنند و دولت می‌تواند با استفاده از این سامانه‌ها، سرمایه‌های راکد را به چرخه اقتصادی کشور بازگرداند و از این طریق، نیاز‌های حوزه مسکن را تا حدی برطرف کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به کوتاهی‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، تاکید کرد: دولت تاکنون نتوانسته به‌خوبی از ظرفیت سامانه املاک و اسکان استفاده کند و این موضوع نیاز به پیگیری و نظارت بیشتری دارد لذا مجلس به‌ویژه کمیسیون عمران، نظارت جدی بر این روند خواهد داشت و از هرگونه تلاشی برای تقویت این سامانه‌ها حمایت می‌کند و به‌طور کلی استفاده از سامانه‌های الکترونیکی نه‌تنها به شفاف‌سازی کمک می‌کند بلکه می‌تواند سطح درآمد‌های دولت را افزایش دهد و به حل بخشی از مشکلات مسکن کمک کند.