خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 04 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آموزش در مدارس استثنایی از چه ابزاری کمک می‌گیرد؟

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | جمعه، 04 آبان 1403 - 07:36
رئیس سابق سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: این‌روزها از خط بریل و مناسب‌سازی محتواهای نرم‌افزارها برای آموزش استفاده می‌شود.
استثنايي،نابينايان،مدارس،بريل،سازمان،الماسي،خط،عنوان،رتبه،تق ...

حجت‌الله الماسی، رئیس سابق سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در گفت ‌و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت : این‌روزها از خط بریل و مناسب‌سازی محتواهای نرم‌افزارها برای آموزش دانش‌آموزان نابینای مطلق استفاده می‌کنند.
وی با بیان این که تکنولوزی‌های خاصی در سیستم‌های رایانه دانش‌آموزان استثنایی نصب می‌شوند، افزود: این فناوری‌ها امکان بهره‌برداری را برای نابینایان مطلق به‌وجود می‌آورند.
همچنین پلتفرم‌هایی در این زمینه وجود دارند که معلمان می‌توانند به‌ صورت موردی در مدارس استفاده کنند.
الماسی با اشاره به تبلت‌های مخصوص برای نابینایان، عنوان کرد: کیبوردهای این تبلت‌ها علاوه‌ بر سخنگو بودن، مجهز به خط بریل هستند؛ البته لازم است بدانید هزینه‌های گزاف این تبلت‌ها امکان بهره‌برداری را محدود می‌کند و نمی‌توان آن ها را برای همه دانش‌آموزان فراهم کرد.
سال‌های گذشته ۲۰۰ تبلت خریداری شده بودند و در اختیار مدارس قرار گرفته اند.
او ادامه داد: اقداماتی وجود دارند که منجر به یادگیری بهتر می‌شوند؛ توانایی جهت‌یابی و تقویت حس‌ دانش‌آموزان از جمله این اقدامات مهم است.
وی با بیان این که ۲۲ اتاق چند حسی وجود دارند که سایر حواس دانش‌آموزان نابینا را تقویت می‌کنند؛ افزود: این روزها مدارس را به اتاق‌های جهت‌یابی مجهز کرده ایم که امکان پیدا کردن جهت را برای دانش آموزان فراهم می‌کنند.
همان‌طور که می‌دانید جهت‌یابی یکی از مهمترین مهارت‌های نابینایان است که امروز وجود آن را در مدارس شاهد هستیم و روز به روز روند صعودی دارد.
الماسی با بیان این که مناسب‌سازی محتوا از اقدامات مهم این روزها است؛ گفت: مناسب‌سازی ۱۹۳ عنوان در دست اقدام است که از این تعداد ۱۰۵ عنوان به‌صورت بریل و ۳۵ عنوان به‌صورت کتاب صوتی برای نابینایان انجام شده است.
سایر تغییرات محتوایی در زمینه تغییر سایز فونت برای کم‌بینایان است.
رئیس سابق سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان این که تقویت حواس از طریق اتاق‌های چند حسی و جهت‌یابی انجام می‌شود، اظهار کرد: فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید به‌صورت رسمی در مدرسه شکل نگرفته اند؛ اما این تکنولوژی در اختیار نابینایان علاقه‌مند به‌صورت موردی قرار گرفته است و درصدد هستیم آن را به شکل عمومی‌تر در مدارس پیاده‌سازی کنیم.
وی افزود: در دنیا خط بریل هنوز هم بهترین تکنولوژی محسوب می‌شود.
آن چنان که در کیبورد تبلت‌های تولید داخل نیز از خط بریل استفاده شده است.
برخی از نابینایان در امتحانات نهایی با دانش‌آموزان عادی رقابت می‌کنند.
همچنین سطح تحصیل و یادگیری آن‌ها را با سایر دانش‌آموزان مقایسه می‌کنیم.
الماسی با اشاره به مشکلات دانش‌آموزان و والدین درباره سرویس مدرسه، تصریح کرد: صد درصد سرویس مدارس استثنایی در سراسر کشور رایگان است.
این امر یک امر بایدی است؛ اگر از والدینی تقاضا و درخواست پول شده است، با روابط عمومی سازمان استثنایی این امر را در میان بگذارند.
رئیس سابق سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره به چگونگی استعدادیابی این دانش‌آموزان، گفت: با کمیته پارالمپیک در این زمینه جلسات متعددی برگزار کرده ایم.
آن‌ها در تمام برنامه‌های ورزشی سازمان استثنایی نیروی مربی استعدادیاب ارسال می‌کنند و پس از شناسایی دانش‌آموزان در کانون‌های آن‌ها مشغول به فعالیت می‌شوند و برای تیم ملی معرفی می‌شوند.
وی با بیان این که ۱۸ رشته در مسابقات فرهنگی‌ هنری وجود دارند، ادامه داد: بیشتر دانش‌آموزان ما در مسابقات عادی شرکت می‌کنند.
برای مثال، دانش‌آموزان نابینای ما رتبه اول مسابقات قرآنی را کسب کردند.
همچنین امسال ۳۵ دانش‌آموز استثنایی در جشنواره خوارزمی حائز رتبه شدند و ۴ نفر از آن‌ها رتبه اول را کسب کردند.