خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 04 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

واردات پنل‌های خورشیدی به‌جای خرید از تولیدکنندگان داخلی - تسنیم

تسنیم | اقتصادی | جمعه، 04 آبان 1403 - 15:30
عضو انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران گفت: درحالی که کشور تولیدکننده پنل های خورشیدی و تجهیزات نیروگاه های تجدیدپذیر را دارد، اما واردات کالای مشابه سال داخل آن هم با ارز نیمایی صورت می گیرد.
تجديدپذير،خورشيدي،تأمين،ناترازي،پنل،پژوهان،توليدكننده،درحالي ...

علی پژوهان، عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در حاشیه بیست‌و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ناترازی برق مثل سرطان می‌ماند و هرچه می‌گذرد، اگر درمان و چاره‌اندیشی نشود، گسترده‌تر می شود.
وی افزود: بیش از 85درصد انرژی برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود، این درحالی است که ناترازی گاز داریم و در تأمین سوخت نیروگاه‌ها هم در فصول سرد سال به مشکل برمی‌خوریم؛ این ناترازی گاز در زمستان سال جاری نیروگاه‌ها را مجبور به مصرف بیشتر سوخت مایع می‌کند که هم به‌لحاظ زیست‌محیطی و هم به لحاظ اقتصادی مضرات فراوانی به‌دنبال دارد.
پژوهان با بیان اینکه "درحکمرانی انرژی موفق عمل نکرده ایم"، گفت: اگرچه موضوع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفته اما تأمین منابع مالی برای آن تبدیل به یک درسدسر شده و بخش های مختلف حاکمیت، هماهنگی کمی برای تحقق این هدف‌گذاری بزرگ دارند.
وی ادامه داد: چطور می‌توانیم سالانه 30 تا 40 میلیارد دلار سوخت بسوزانیم، اما نمی توانیم یک میلیارد دلار برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر اختصاص دهیم؟
عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران تصریح کرد: درحالی که کشور تولیدکننده پنل‌های خورشیدی و تجهیزات نیروگاه های تجدیدپذیر را دارد، اما واردات کالای مشابه سال داخل صورت می‌گیرد ؛ آن هم با ارز نیمایی، در حالی که تولیدکننده داخلی آلومینیوم را با نرخ ارز بازار تأمین می‌کند و هیچ حمایتی از تولید داخل در زمینه پنل‌های خورشیدی انجام نمی شود.
وی فزود: درحالی که ظرفیت تولید سالانه 2000 مگاوات پنل خورشیدی ایجاد شده، درسال گذشته فقط به‌اندازه 300 مگاوات از این ظرفیت استفاده شده و حتی سازمان های دولتی نیز به دنبال واردات پنل خورشیدی هستند و نام شرکت‌های ایرانی تولیدکننده پنل خورشیدی حتی در وندرولیست تأمین کالای شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی قرار ندارد.
پژوهان با انتقاد از عددسازی‌ها و ارائه آمار غیرواقعی به جای برنامه‌های مدون گفت: تا مولفه‌های اقتصادی درست نشود، امکان تحقق برنامه‌هایی چون افزایش ظرفیت 10 هزار مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر میسر نخواهد شد.
انتهای پیام/