خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 04 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

علاقه نوجوانان و جوانان به مسجد و دین هر روز بیشتر می‌شود - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | جمعه، 04 آبان 1403 - 15:52
امام جمعه قزوین، گفت: هر روز علاقه نوجوانان و جوانان به مسجد و دین بیشتر از گذشته می شود، این الگوهای خوبی که وجود دارد باعث می شود جوانان ما به سوی ارزش ها و خوبی ها رهنمون شوند.
خدا،امام،جمعه،عابديني،قزوين،شهادت،ره،شهيد،انقلاب،متعال،خداي، ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در خطبه‌های نماز جمعه که در مسجدالنبی (ص) برگزار می‌شود، اظهار داشت: در راستای بر پا کردن جامعه، خانواده، ادارات، مساجد، زندگی، دانشگاه و مدارسی بر اساس تقوا بکوشیم.
وی ادامه داد: خدای متعال در آیه 60 سوره انفال می‌فرماید «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ»، یعنی (و هر چه در توان دارید از نیرو و اسب‌هاى آماده بسیج کنید تا با این تدارکات دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنان دیگرى را جز ایشان که شما نمى‌‏شناسیدشان و خدا آنان را مى‌‏شناسد بترسانید و هر چیزى در راه خدا خرج کنید پاداشش به خود شما بازگردانیده مى‌‏شود و بر شما ستم نخواهد رفت).
امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدای متعال در این آیه فرموده هر چقدر که می‌توانید علیه دشمنان خود قدرتمند، قوی و مسلح شوید و سلاحتان را تقویت کنید، آنقدر قوت و قدرت داشته باشید که دشمن از شما فراری باشد و از شما واهمه داشته باشد.
عابدینی بیان کرد: بنابراین خدای متعال دست ما را در تأمین اسلحه‌ای که دشمن از آن هراس دارد، باز می‌گذارد، حال باید ببینیم آن چه اسلحه‌ای است که دشمن را سر جای خود می‌نشاند؟
وی خاطرنشان کرد: مطابق این آیه خدای متعال دشمنان مسلمانان و دشمنان خدا را یکی در نظر گرفته و فرموده شما برخی دشمنان را می‌شناسید و برخی را هم نمی‌شناسید، اما خدا آن‌ها را می‌شناسد، یعنی باید هم دشمنان ظاهری و هم اهل نفاق را مدنظر داشته باشیم.
امام جمعه قزوین تأکید کرد: خدای متعال در این آیه فرموده اگر جان، مال و هر چیزی را در راه خدا بدهید، برای مثال فرزندی در راه خدا به شهادت برسد، دستی در راه خدا قطع شود یا چشمی در راه خدا نابینا شود، خدا این‌ها را با قیمت بالا با شما حساب می‌کند، بنابراین شما هیچ چیزی را از دست نمی‌دهید.
عابدینی تصریح کرد: ما با شهادت چیزی را از دست نمی‌دهیم، بلکه عزت به دست می‌ آوریم، شهیدی که به شهادت می‌رسد درجات عالی کسب می‌کند، او نه تنها حیاتش را از دست نمی‌دهد، بلکه به حیات طیبه زنده می‌شود.
وی یادآور شد: امروز سالگرد افشاگری امام خمینی (ره) علیه پذیرش قانون ذلت‌بار کاپیتولاسیون است، این رفتار امام راحل سیلی بسیار محکم و تاریخی بود که بر صورت استکبار صهیونیستی نواخته شد، البته این‌ها قبلا از مدرس، شیخ فضل‌الله نوری، شهید دلواری و بزرگان و علمای دیگر سیلی خورده بودند، اما این سیلی ماندگار و تاریخی شد و زیرساخت و شروع عملیات ضد استکباری در جهان اسلام و زیربنای مقاومت اسلامی شد که امروز ما شاهد آن هستیم.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: این سیلی برای دشمنان خیلی دردناک بود، چون بر اساس این سیلی یک نظام درست شد و تفکر ولایت‌فقیه شکل گرفت و جهان اسلام در مقابل کفر و مستضعفان در مقابل مستکبران بسیج شدند، از این جهت این حرکت و این سیلی اهمیت بسزایی دارد.
عابدینی عنوان کرد: امام (ره) در مقابل استکبار ایستاد و با این حرکت مبارزات ضد استکباری به‌صورت سازماندهی شده به راه خود ادامه داد، آن موقع که این حرکت آغاز شد، رژیم طاغوت به خانه امام (ره) آمدند و امام (ره) را ربودند و بردند، ما در این مرحله قرار داشتیم، اما امروز شاهدید که به کجا رسیده‌ایم، معلوم می‌شود خدای متعال به ما می‌گوید کافی است شما یک قدم بردارید تا من به قدم‌های شما برکت بدهم، بنابراین این حرکت انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی با برکت به راه خود ادامه می‌دهد.
وی افزود: روز پدافند غیرعامل را در پیش داریم، همه زیرساخت‌های فضای مجازی، اجتماعی، حراست، مراقبت و این قبیل موارد در حوزه پدافند غیرعامل است، وظیفه همه ما باید در نمازهای جمعه و مساجد در حوزه پدافند غیرعامل روشن شود.
امام جمعه قزوین بیان کرد: روز نوجوان و بسیج دانش‌آموزی را در پیش داریم، در چنین روزی شهید محمدحسین فهمیده به شهادت رسید، جوانان امروز ما خیلی می‌فهمند و سرعت رشدشان تماشایی است و استعداهای بسیاری دارند، این فرصت‌های بی‌نظیری را برای ما ایجاد می‌کند، این‌ هم می‌تواند در حوزه پدافند غیرعامل باشد که ما بیاییم از فرصت نوجوانان و جوانان استفاده کنیم.
عابدینی خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند دل‌ نوجوان‌ها زمین مستعد و آماده است و در هر مسیری هدایت شود در آن مسیر به رشد و شکوفایی می رسد، این جمله حضرت هم تشویق و هم تهدید است.
وی تأکید کرد: یعنی اگر شما زودتر انس با قرآن را در دل این نوجوان نگذارید، علاقه به مسجد، نماز جماعت و نماز جمعه را به این نوجوان وصل نکنید، ولایت و محبت امیرالمؤمنین (ع) و اولاد آن حضرت را در دل این نوجوان مواج نکنید و ایده اربعین و مناسک و مراسم دینی را به او القا نکنید، دشمنان چیزهای دیگر را به او القا می‌کنند، زیرا این زمین مستعد است، اگر بذر گل در آن بکاری گل می‌روید و اگر دشمن بذر خار و خاشاک در آن بکارد، محصول آن خار و خاشاک خواهد شد.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: این زمینه‌ها و فرصت‌ها برای ما مهیاست، برداشت بنده با توجه به ارتباطاتی که با جوان‌ها دارم، این است که هر روز علاقه نوجوان‌ها و جوانان به مسجد و دین بیشتر از گذشته می‌شود، این الگوهای خوبی که وجود دارد باعث می‌شود جوانان ما به سوی ارزش‌ها و خوبی‌ها رهنمون شوند.
عابدینی یادآور شد: سالروز صدور منشور برادری امام (ره) است، یعنی امام (ره) آمدند یک بیانیه طولانی صادر کردند و همه اقشار را به وحدت دعوت کردند و فرمودند از اختلاف بپرهیزید، اگر کار شهری لنگ شود و ما آن را ریشه‌یابی کنیم، این به اختلافاتی برمی‌گردد که در میان گردانندگان آن شهر پیدا می‌شود، اگر دانشگاه، مدرسه یا جامعه‌ای به چالش کشیده شود، این به اختلافات برمی‌گردد.
وی تصریح کرد: ریشه اختلافات از کجاست؟
ریشه اختلافات این است که برخی از ما به جای اینکه به‌دنبال رضای خدا باشیم، هوای نفس خود یا هوای نفس دیگران را دنبال می‌کنیم، وقتی پای هوای نفس به میان آمد هر کس برای خودش خدایی می‌کند و حرف دیگران در گوشش نمی‌رود، التزامات دینی را فراموش می‌کند و برای آن‌ها اهمیت قائل نمی‌شود.
وی امام جمعه قزوین: اما اگر هوای نفس را زیر پا بگذاریم و کلام خدا، رهنمودهای الهی، آیات قرآنی، اخلاص و ایمان را به کار بگیریم، تبدیل به جامعه‌ای می‌شویم که خدای متعال در آیه 10 سوره حجرات فرموده «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»، یعنی جامعه‌ای که در آن مؤمنین با هم برادرند، برای اینکه این مؤمنین به ریسمان خدا چنگ زده‌اند، این ریسمان خدا قرآن، اهل بیت (ع)، ولی‌فقیه و رهبر مؤمن جامعه دینی است.
عابدینی عنوان کرد: اگر همه ما بیاییم با این ریسمان هماهنگ شویم، در این صورت شکست‌ناپذیر خواهیم بود و همه چیز سر جای خود قرار خواهد گرفت، امروز بیش از هر زمان دیگری به این پدافند غیرعامل یعنی اخوت، انس، الفت، برادری و هماهنگی با یکدیگر نیازمندیم.
وی بیان کرد: همان امام (ره) که آنقدر بر بحث برادری تأکید داشتند، فرمودند من در میان شما باشم یا نباشم، به همه شما وصیت می‌کنم نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: برخی نسبت به انقلاب نامحرمند، صداقت ندارند، برای انقلاب هیچ قدمی برنداشته‌اند، وفاداری خود را نسبت به انقلاب در هیچ زمانی ثابت نکرده‌اند، قبل از انقلاب کاری نکرده‌اند و تماشاچی بوده‌اند، در دوران دفاع مقدس به خودشان زحمت نداده‌اند در دفاع از ناموس و در دفاع از خاک وطن ایمانی و دینی در مقابل اشرار بعثی پای‌کار باشند، در مقابل فتنه‌گران و اشرار لب فرو بستند و هیچ کجا چیزی از این‌ها دیده نشد، همه این‌ها علائم نامحرمی با انقلاب است.
عابدینی با بیان اینکه وفاق ملی با انتخاب مسئولان باتجربه و دلسوز نظام و انقلاب تحقق می‌یابد، تأکید کرد: حال اگر این نامحرم استاندار، فرماندار و وزیر شود یا هر پست کلیدی در این نظام بگیرد، باعث ضایعات جبران‌ناپذیر خواهد شد، این سفارش امام خمینی (ره) است، اگر بنای ما بر این است که بر اساس وفاق حرکت کنیم، باید بدانیم وفاق در همسایگی نفاق قرار دارد، باید مراقب باشیم وفاق به نفاق نینجامد، باید برای مسئولیت‌ها از دلسوزان نظام و انقلاب و از مدیران باتجربه‌ای که صداقتشان در برهه‌های مکرر امتحانات ثابت شده استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: شهادت آیت‌الله قاضی طباطبایی را در پیش داریم، ایشان اولین شهید محراب تبریز بودند، تبریز سه شهید محراب اعم از شهید قاضی طباطبایی، شهید آیت‌الله مدنی و شهید بزرگوار آل‌هاشم (ره) را در پرونده افتخارآمیز خود دارد، روح همه این شهدا با شهدای کربلا محشور باد.
امام جمعه قزوین یادآور شد: آنچه که این روزها دل همه مؤمنین، مسلمین و همه مستضعفان دنیا را به درد آورده، شهادت مظلومانه سید هاشم صفی‌الدین بود، این شخصیت بزرگ که پس از شهید سید حسن نصرالله به‌عنوان شخصیت بزرگ عرصه مقاومت شناخته می‌شد، توسط رژیم منحوس صهیونیستی مظلومانه به شهادت رسید.
عابدینی اظهار کرد: همچنین در این ایام دکتر علی حیدری نیز در لبنان به شهادت رسیدند، ایشان پزشک فداکاری بودند که در خوف و خطر لبنان در امر پزشکی و درمان در خدمت بندگان نیازمند خدا بود و همچنین شهادت بانوی شیرازی، خانم معصومه کرباسی را داشتیم که همسرشان لبنانی بود، پنج فرزند ایشان یتیم شدند، زیرا هم مادر و هم پدرشان شهید شدند، حتما خدای متعال زمینه کمالات بیشتری را برای این عزیزان تدارک دیده است.
وی عنوان کرد: این برهه از زمان برای ما یک فرصت است، بدانیم که خدا به ما نیازی ندارد، ما خودمان احتیاج داریم که هر طور می‌توانیم به کمک نیازمندان جنگ‌زده در لبنان و غزه بشتابیم، هر کس هر طور می‌تواند به این عزیزان کمک کند، این کارهایی که خانم‌ها فراوان انجام داده‌اند و بارها به دفتر ما مراجعه کرده‌اند و طلا و جواهرات خود را تقدیم این مردم مظلوم می‌کنند، این‌ها بسیار باارزش است، البته باید مراقب باشیم این کمک‌ها را به کجا اهدا می‌کنیم، یک وقت طوری نباشد آدم‌های ناشناس بیایند و از این فرصت سوءاستفاده کنند.
انتهای پیام/