خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 05 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تخصیص ۱۲ همت به بیش از ۱۹۰۰ پروژه از طریق طرح نشان‌دار کردن مالیات

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | شنبه، 05 آبان 1403 - 00:00
طرح نشان‌دار کردن مالیات یکی از گام‌های اساسی سازمان امور مالیاتی کشور در تامین مالی بیش از ۱۹۰۰ پروژه را فراهم کرد.
مالياتي،ماليات،موديان،طرح،محل،پرداخت،سازمان،تكميل،هزينه،كشور ...

طرح نشان دار کردن مالیات از ابتدای مرداد ماه امسال در جهت برقراری عدالت مالیاتی در کشور راه اندازی شد.
این اقدام از سوی دولت سیزدهم وتوسط سازمان مالیاتی کشور مورد استقبال بسیاری از مودیان مالیاتی قرار گرفت و طبق آخرین آمار‌های اعلام شده بخش عمده‌ای از مودیان از طریق سامانه‌های الکترونیکی اقدام به انتخاب محل هزینه‌های کرد مودیان مالیاتی در پروژه‌های زیرساختی و زیربنایی کرده اند که همین امر خود باعث تکمیل تعداد زیادی از پروژه‌های نیمه تمام عمرانی شده است.
سید محمد هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص مزایای طرح نشان دار کردن مالیات گفته بود: این طرح ملی در مفهوم کلان خود امکان تخصیص مالیات‌های پرداختی به طرح‌های ملی و استانی توسط مؤدیان و تکمیل آنها را فراهم کرده است.
وی گفت: این طرح به یکی از مطالبات جدی مودیان درباره اعلام محل هزینه کرد و مصرف درآمد‌های مالیاتی به شکل موثر و عملیاتی پاسخ داده است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: مودیان در جریان ارائه فرم «تبصره ماده ۱۰۰»، محل هزینه کرد مالیات‌های پرداختی خودشان را با تخصیص آن به طرح‌های اولویت‌دار ملی و استانی مشخص می‌کنند و به این ترتیب مشارکت مؤثری در توسعه و اجرای طرح‌های سازنده خواهند داشت.
وی گفت: مودیانی که در انجام و راه‌اندازی طرح‌های منتخب مشارکت کنند، اسامی آنها در صورت رضایت اعلام عمومی می‌شود؛ طبق بررسی‌های انجام شده مشارکت مودیان در تکمیل طرح‌های عمرانی موجب بهبود نگرش مردم نسبت به مصارف مالیاتی و مالیات ستانی عادلانه می‌شود.
سبحانیان افزود: سازمان برنامه و بودجه طرح‌ها را طبق ضوابط قانونی و در چهارچوب معینی انتخاب و به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی می‌کند و شرط اساسی در انتخاب طرح‌ها اینست که حداکثر منافع عمومی را به دنبال داشته باشند و با منابع در نظر گرفته شده تا پایان سال خاتمه یافته و به بهره‌برداری برسد.
وی گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور سایر طرح‌های باقیمانده و تکمیل منابع نشده را از محل درآمد‌های مالیاتی این بخش، تأمین بودجه و تکمیل می‌کند.
تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در استان سیستان و بلوچستان
بسیاری از مودیان مالیاتی، نمایندگان مجلس و کارشناسان از اجرای طرح نشان دار کردن مالیات‌ها رضایت بسیاری دارند به طوری صادقی مودی مالیاتی در بخش پوشاک با ابزار رضایت از انتخاب محل هزینه کرد درآمد‌های مالیاتی گفت: با اجرای این طرح من محل مالیات خود را از طریق سامانه‌های الکترونیکی برای اتمام پروژه‌های عمرانی در استان سیستان و بلوچستان انتخاب کردم چراکه بخش زیادی از پروژه‌ها در این استان در طول ۴سال گذشته نیمه تمام باقی مانده و با پرداخت بخشی از منابع می‌توان امید داشت که این پروژه‌ها تا پایان سال به اتمام می‌رسد.
وی افزود: با انتخاب محل هزینه کرد درآمد‌های مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور انگیزه مودیان برای پرداخت مالیات بسیار افزایش یافته و این اقدام علاوه بر شفافیت مالیات گام موثر در برقراری عدالت مالیاتی به شمار می‌رود.
افزایش آگاهی مودیان نسبت به وضعیت مصرف مالیات
همچنین وحید احمدی، نماینده مجلس با اشاره به این موضوع که مالیات را باید به عنوان بخشی از هزینه‌های هر کسب و کار ببینیم، گفت: این که افراد بدانند هزینه‌ای که به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند، در کجا هزینه می‌شود، تأثیر مثبتی بر روحیه افراد خواهد داشت و در آن‌ها ایجاد امیدواری میکند.
وی افزود:این شرایط باعث می‌شود مالیات دهندگان با رضایت بیشتری اقدام به پرداخت مالیات کنند.
احمدی ادامه داد: وقتی محل هزینه کرد مالیات‌ها مشخص می‌شود، مالیات دهندگان آثار عملکردی مالیاتی که پرداخت کرده اند را در پروژه‌ها می‌بینند و این امر اشتیاق آنان را برای پرداخت مالیات افزایش می‌دهد.
نماینده مجلس اظهار کرد: مهم‌ترین نتیجه نشان دار کردن مالیات توسط مودیان، افزایش اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به وضعیت مصرف مالیات است و این مشارکت در تصمیم گیری سبب می‌شود که مردم با تمایل بیشتری نسبت به پرداخت مالیات خواهند داشت که خروجی امسال علاوه بر افزایش رضایتمندی مودیان، موجب تأمین مالی کامل بیش از ۱۳۰۰ پروژه زیرساختی شده است.
پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های نیمه تمام طی امسال
همچنین میرزایی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اجرای طرح نشان دار کردن مالیات تغییرات بسیاری در نظام مالیاتی از جمله افزایش عدالت اجتماعی برقراری کرده است، گفت: این طرح به بهبود تمکین مالیاتی نیز کمک شایانی کرده است.
او یادآورشد: مردم خود تعیین می‌کنند مالیات خود را در کجا هزینه کنند و این اقدام باعث می‌شود تا احساس تعلق بیشتری به توسعه کشور داشته باشند و نقش فعال‌تری در این مسیر ایفا کنند.
کارشناس اقتصادی اظهار کرد: امسال، بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات به ۱۹۱۵ پروژه مختلف تخصیص داده شده است.
از این تعداد، ۱۳۲۳ پروژه در حوزه‌هایی مثل حمل‌ونقل، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و آبرسانی به طور کامل تأمین مالی شده‌اند.
یکی از نکات برجسته این طرح، تمرکز ویژه بر پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالا بوده که همین امر باعث خواهد شد که مردم خیلی زود نتایج ملموس این طرح را در زندگی روزمره خود ببینند.
براساس این گزارش با توجه به آنکه در طول ۴ماه گذشته اجرای این طرح آثار بسیار مثبتی در تکمیل منابع مالی پروژه‌های از جمله بهداشتی، فرهنگی، آموزشی داشته است به عنوان یکی مهم‌ترین گام‌های سازمان امور مالیاتی در برقراری عدالت مالیاتی و شفافیت درآمد‌های مالیاتی است.
خبرنگار: محبوبه کباری