خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 05 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اجرای طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها انگیزه پرداخت مالیات را افزایش می‌دهد

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | شنبه، 05 آبان 1403 - 00:11
نماینده مجلس گفت: طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها به ایجاد شفافیت و انگیزه بیشتر در نظام مالیاتی کشور کمک می‌کند.
مالياتي،مناطق،كشور،موديان،محروم،منابع،مجلس،تهران،توسلي،شفافيت

فتح‌الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها که هم‌اکنون توسط سازمان امور مالیاتی در حال اجرا است و به مودیان اجازه می‌دهد که محل هزینه‌کرد درآمدهایشان را تعیین کنند، گفت: این اقدام و دادن اختیار به مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ می‌تواند به ایجاد شفافیت و انگیزه بیشتر در نظام مالیاتی کشور کمک کند، چون یکی از مشکلات اساسی اقتصاد کشور، تمرکز بیش از حد منابع در استان تهران و نبود توازن در توسعه اقتصادی سایر مناطق کشور است.
وی افزود: نزدیک به ۴۹ درصد از منابع مالیاتی کشور در تهران متمرکز شده و صنایع بزرگ نیز به‌طور گسترده‌ای در این استان فعالیت می‌کنند که این وضعیت باعث شده مناطق محروم کشور همچنان از امکانات و منابع کافی برخوردار نباشند.
توسلی تصریح کرد: دولت و مجلس به‌دنبال ایجاد توازنی در توزیع منابع مالیاتی و جذب سرمایه‌گذاری در مناطق محروم هستند و یکی از راهکار‌های پیشنهادی در این راستا، ارائه معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی برای جذب سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: قانون‌گذار با در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی متنوع از جمله ۱۰ تا ۱۵ سال معافیت مالیاتی برای مناطق محروم، تلاش می‌کند تا صنایع و سرمایه‌گذاران را به فعالیت در این مناطق تشویق کند همچنین تخفیف‌های مالیاتی و محاسبه‌های مالیاتی خاص برای این مناطق نیز از دیگر مشوق‌هایی است که در نظر گرفته شده است.
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس بیان کرد: سازمان امور مالیاتی در حال پیگیری این موضوع است که مودیان مالیاتی بتوانند از نحوه هزینه‌کرد مالیات‌های پرداختی خود آگاهی داشته باشند.
وی اضافه کرد: اگر مودیان مالیاتی بدانند که مالیات‌های پرداختی آنها در پروژه‌های مناطق محروم هزینه می‌شود، انگیزه بیشتری برای پرداخت مالیات خواهند داشت، چون شفافیت در گزارش‌دهی به مودیان در خصوص نحوه هزینه‌کرد مالیات‌ها می‌تواند موجب اعتماد بیشتر مردم به نظام مالیاتی شود.
توسلی اظهار کرد: ارائه گزارش‌های شفاف به مردم در این زمینه می‌تواند به بهبود ارتباط بین دولت و مردم کمک کند، چون اگر مردم بدانند مالیات‌هایی که پرداخت می‌کنند، صرف پروژه‌های توسعه‌ای در مناطق محروم می‌شود به احتمال زیاد از پرداخت مالیات استقبال بیشتری خواهند کرد به همین دلیل شفافیت مالی و گزارش‌دهی دقیق از محل هزینه‌ها باید به‌صورت رسمی توسط سازمان امور مالیاتی به مردم ارائه شود.
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس تصریح کرد: یکی دیگر از معضلات کشور، تمرکز بیش از حد منابع و سرمایه در تهران است، چون این تمرکز باعث ایجاد فشار بیشتر بر زیرساخت‌های این استان شده و مشکلاتی همچون کمبود مسکن، آلودگی هوا و ترافیک را تشدید کرده است لذا سیاست‌های مالیاتی باید به گونه‌ای طراحی شوند که سرمایه‌گذاری در سایر مناطق کشور نیز تشویق شود و تهران به‌دلیل محدودیت‌های زیرساختی و مشکلات اجتماعی از توسعه بیشتر معاف شود.