5 هزار کیلومتر راههای استان مرکزی فاقد جدا کننده میانی است - تسنیم
رئیس پلیس راه استان مرکزی با بیان اینکه آمار تردد استان مرکزی 28 درصد از نرم کشور بالاتر است،گفت: بالغ بر 6 هزار و 431 کیلومتر طول راه های استان مرکزی است اما 5 هزار و 704 کیلومتر مسیرهای رفت و برگشتی و جاده هایی است که فاقد جداکننده میانی است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سرهنگ روحالله آشوری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: استان مرکزی علی رغم اینکه مساحت 2.9 درصد کشور را به خود اختصاص داده، اما استانی است که از نظر کریدوری بسیار مهم است چراکه مرکز را به غرب، جنوب غرب، جنوب کشور، تهران، قم و اصفهان متصل میکند و با استانهایی با فرهنگهای مختلف هممرز هستیم و چون از این خط حرکتی تردد میکنند بیتردد سبب افزایش ترافیک این محورها میشوند.
وی افزود: استان مرکزی سومین استان پردد کشور از حیث وسایط نقلیه بار و مسافر و هفتمین استان کشور در حوزه کلیه وسایط نقلیه است، این درحالیست که آمار تردد استان مرکزی 28 درصد از نرم کشور بالاتر است و روزانه بیش از 800 هزار تردد در محورهای مواصلاتی وجود دارد و در برخی از ایام خاص بالغ بر یک میلیون تردد در استان مرکزی ثبت میشود.
رئیس پلیس راه استان مرکزی با بیان اینکه 52درصد از ترددها در استان مرکزی مربوط به پلاکهای غیر بومی است، افزود: بالغ بر 6 هزار و 431 کیلومتر طول راههای استان مرکزی است اما آنچه اهمیت دارد این است که 5 هزار و 704 کیلومتر مسیرهای رفت و برگشتی و جادههایی است که فاقد جدا کننده میانی هستند.
آشوری بیان کرد: اقدامات پلیس در جهت تسهیل در تردد، جلوگیری از ترافیک و جلوگیری از تصادف در برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرا میشود اما آنچه برای پلیس اهمیت دارد این است که اقدامات به صورت کوتاه مدت، زود بازده و کمهزینه انجام شود که هرچه سریع اثربخشی خود را داشته باشد.
این در حالیست که 85 درصد پروژههای عمرانی حوزه راه پیشرفت داشته اما باید هر چه سریعتر به سرانجام برساند تا در آینده کاهش تصادفات و جانباختگان را شاهد باشیم.
وی ادامه داد: محور زالیان یکی از محورهای حادثهخیر استان بود که با اقدامات انجام شده در این محور، اکنون کاهش 45درصدی تصادفات را در این محور شاهد بودیم، برخی از محورهای استان از نظر پلیس در اولویت قرار دارند، پلیس شهر به شهر ونقطه به نقطه پیگیر رفع نقاط حادثه خیر استان است و اکنون دغدغه ما محورهایی است که در دست اقدام هستند و اقدامات ترافیکی در آن محور انجام شده اما هنوز به آنچیزی که مد نظرپلیس قرار دارد نرسیده است.
رئیس پلیس راه استان مرکزی با اشاره به محورهای حادثه خیز استان مرکزی، تصریح کرد: محور قورچی باشی خمین، محور خمین- الیگودرز ، محور قره کهریز، محور فرمهین- خنجین، محور خنداب، محلات جاده زیرآب، کنار گذر شمالی شهر اراک جزو نقاط حادثه خیر استان به شمار میروند که اکثر تصادفات فوتی در این محورها است و درصد جانباختگان بالایی دارد.
آشوری در ارتباط با وضعیت جاده ساوه عنوان کرد: محور ساوه 130 تا 140 کیلومتر فاقد جایگاه سوخت است که این امر مسافرین را با چالش مواجه میکند، همچنین این محور جاذبه سفر ندارد و سبب خستگی رانندگان میشود، راه اندازی یک مجتمع خدماتی در ریل جنوبی این جاده ضروری است چراکه نبود استراحتگاه سبب خستگی راننده و منجر به سوانح و حوادث میشود، اگر این مشکلات رفع شود به طور حتم کاهش تصادفات را شاهد خواهیم بود.
وی بیان کرد: استان مرکزی یکیاز ناامنترین استانهای کشور برای خودروهای شوتی است و درصد برخورد استان در توقیف کالای قاچاق وخودروهای شوتی از استانهای دیگری بیشتر است اما متاسفانه ما یک کریدور برای خودروهای شوتی هستیم، سال گذشته 9 فقره تصادف منجر به فوت از خودروهای شوتی وجود داشت که امسال به یک فقره کاهش پیدا کرده است.
رئیس پلیس راه استان مرکزی بیان کرد: پلیس راه استان مرکزی 433 دستگاه خودرو شوتی ثبت شکایت سیستمی شده و 398 دستگاه از خوردههای شوتی در استانهای دیگر توقیف شدند و باید به استان مرکزی برگردند و روند برنامه قضایی را پیگیر باشند، امسال 62 دستگاه خودروی شوتی توسط پلیس راه توقیف شد، استان مرکزی مبدا و مقصد خودروهای شوتی نیست اما در کریدور قرار دارد و باید برخورد صورت گیرد و در این مسیر تعدادی از همکاران به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: طی سنوات قبل و در سالهای 80 تا 83 در کشور سالانه حدود 28 هزار فوتی و 280 هزار نفر مصدوم تصادف وجود داشت که طی سالهای اخیر این عدد به 15 هزار نفر رسیده در استان مرکزی این مهم کاهشی بوده و از ابتدای سال تاکنون 14 درصد کاهش تصادفات فوتی و 7 درصد در کاهش مجروحین در تصادفات را شاهد بودیم.
رئیس پلیس راه استان مرکزی بیان کرد: خودروهایی که در جادهها 30 کیلومتر بالاتر از سرعت مجاز تردد کنند جزو خوردههای با سرعت بحرانی محسوب میشوند و این خوردها علاوه بر انتقال به پارکینگ، نمره منفی برای خودرو در نظر گرفته میشود.
وی ادامه داد: انسان، راه و وسیله نقلیه سه ضلع تصادفات را تشکیل میدهند و 70درصد عاملیت ترافیک، انسان است یکی از وظایف پلیس آموزش قواعد راهنمایی و رانندگی است که جامعه هدف پلیس در حوزه آموزش مدارس، مساجد، سازمانها و ادارات است، یکی از مشکلات عمده محورهای استان این است که تبلیغات فرهنگی که بتوانند قوانین و مقررات را به صورت مختصر و مفید بیان کند وجود ندارد.
انتهای پیام/711/