جشنواره میراث آوردگاه ایدههای نو است/ بهره گیری از ظرفیت رسانه
یک مدیر رسانهای با اشاره به ویژگیهای جشنواره میراث از بهرهگیری آن از ظرفیتهای رسانهای در قالبهای متنوع نوشت.
به گزارش خبرنگار مهر، فرشید شکیبا مدیر واحد دوبلاژ تلویزیون و فعال رسانه با اشاره به جشنواره «میراث» که امسال سومین دوره آن به دبیری علیرضا تابش برگزار می شود از ظرفیتهای رسانه های برودبند و برودکست که به خدمت جشنواره آمده، گفته است.
در این یادداشت میخوانیم:
«جشنواره میراث؛ آوردگاه ایده های نو
سومین جشنواره بین المللی چند رسانه ای میراث فرهنگی با تکیه بر خرده فرهنگها، هنرهای کهن و آیینهای مردمان این سرزمین به میدان آمده و همه داشتههای رسانهای فرزندان این مرز و بوم را در معرض نمایش قرار میدهد؛ داورانی از بین برترین هنرمندان گردهم میآیند و دست به انتخاب بهترینها میزنند، علاوه بر توجه به فرهنگ توسط هنرمندان، استعدادهای بسیاری در این جشنواره دیده میشوند و به شکوفایی میرسند و در نهایت امر، این جامعه فرهنگی، هنری و رسانهای کشور است که از قِبَل جشنواره به تکاپو و جنبش میافتد.
این جشنواره، فرصتی برای شناسایی استعدادهای خلّاق است که نقش مهمیدر انتقال فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی به مخاطبان داخلی و خارجی دارد.
یکی از مهمترین اولویتها و اهداف این جشنواره، راهاندازی جریانی اثرگذار در حوزه میراث فرهنگی، تاریخی و گردشگری ایران با بهرهگیری از افراد متخصص و هنرمند برای تولید آثاری است که گویای غنای فرهنگ و جذابیت های چهارفصل ایران باشد.
بدون شک این جشنواره می تواند گره های مشترکی را بین تلویزیون و میراث گران بهای ایران ایجاد کند تا هنرمندان بتوانند آثار تلویزیونی جذابی را نه تنها برای هموطنان که برای مردم دنیا تولید کنند.
یکی از مؤلفه های اثرگذار بر توفیق رسانه های امروز، توجه به گونه ها و قالب های متنوع تولیدی است و در رقابت جذب و نگهداشت مخاطبان، پیروزی از آنِ رسانه هایی است که به انواع قالب های تولیدی مورد نیاز و مطابق با سلیقه مخاطب خود مجهزند.
ظرفیت تولید برنامه های تلویزیونی در ساختارهای گوناگون با موضوع میراث فرهنگی بسیار گسترده است و این جشنواره می تواند به مرور روش های نوین برنامه سازی را نیز در بخش های ویژه جشنواره جانمایی کند تا نه تنها هنرمندان داخلی که هنرمندان خارجی هم در تولید محتوای جدید بر بستر تلویزیون یا سکوهای مختلف که قابلیت پخش دارند برنامه ریزی کنند و جشنواره تعامل دو سویه ای را میان هنرمندان و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد کند.
رویدادی فرهنگی، هنری و رسانهای که البته نباید از وجوه اقتصادی و اجتماعی آن هم غافل بود چه اینکه این جشنواره نه تنها نگاه هنرمندان و مدیران فرهنگی و رسانه ای را نیز به استان فارس معطوف میکند، بلکه جریانی تاثیرگذار را در راستای توجه بیشتر مسئولان استانی و کشوری به مقولاتی همچون سرمایهگذاری و توسعه زیرساخت ها و صد البته گردشگری به وجود میآورد، جریانی که اگر با نگاه تیزبین و آیندهنگرانه مدیران و دست اندرکاران استانی همراه شود و جذب سرمایه را در پی داشته باشد، میتواند منجر به شکوفایی و رونق اقتصادی شده و دستاوردهای اجتماعی و فرهنگی متعددی را نیز به همراه داشته باشد.
موسیقی، شعر، قطعات کوتاه نمایشی، طنز، مشاعره، لباسها و جشنهای محلی و قومی، آداب و رسوم محلی همه و همه نه تنها برای مردم ایران که برای مردم جهان جذابیت هایی دارد که تنها در جشنواره ای خاص می توان آن را به تصویر کشید.
البته بهره گیری از فضای مجازی و هویت مجازی نیز بسیار با اهمیت است چرا که یکی از عوامل تحولات اساسی در فرهنگ و رفتار اجتماع است.
باید بپذیریم که در فضای پیش رو و در آینده جهان رسانه تصویر همچنان نقش اول را ایفا میکند و مزیت و برتری یافتن شبکههای اجتماعی با اتکاء به همین مزیت تصویر است که بر «متون و نوشتهها» غلبه دارد و در باورپذیری مخاطبان به شدت اثرگذار خواهد بود.
جشنواره میراث فرهنگی با نقش آفرینی به موقع با استفاده از همه ظرفیت های رسانه ای برودکست و برودبند در همه قالب ها و فرم ها و با نگاهی عمیق می تواند اثر بسزایی در توسعه فرهنگ و معرفی تاریخ ایران عزیز در دنیا داشته باشد.
امید است برگزاری این جشنواره که به همت وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و به میزبانی استانداری فارس برگزار می شود نه فقط محمل و جایگاهی برای توسعه طرحهای نو باشد، بلکه به آوردگاهی برای جلوهگر شدن نوآوریهای دیگر و به روز رسانی خلاقیتها و ایدههای خلاقانه تبدیل شود تا ایران همدل عزیز را به جهانیان معرفی کند.»