«کیمیا» هنوز مخاطب دارد/ سخنان رامبد جوان درباره ممیزی «خندوانه»
مورد توجه قرار گرفتن دوباره سریال «کیمیا»، رفتن مدیران به ۱۶۲، نامزد شدن آثار ضعیف در مراسم «حافظ» و بازتاب سخنان رامبد جوان درباره «خندوانه» نکات مهم خبری هفته بود.
خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی میپردازد.
همچنین در این بسته، نیمنگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاهترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.
امروز پنجشنبه اول آذر میتوانید با شماره ۱۷۵ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.
چهره هفته؛ جواد افشار
این روزها سریال «کیمیا» برای چندمین بار از شبکه آی فیلم پخش میشود و به تناسب پخش مجموعه، ویدئوها و تصاویری از سریال هم در شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.
سریال «کیمیا» اولین سریال ۱۱۰ قسمتی تلویزیون بود که توسط جواد افشار ساخته شد.
مهراوه شریفینیا نقش کیمیا را در آن بر عهده داشت و سریال پر بازیگری محسوب می شد که همین الان هم در روزهای بی چهره تلویزیون همچنان میتوان گفت سریال پر ستاره ای است.
«کیمیا» از نقاط ضعف زیادی هم برخوردار بود و در زمان خود با نقدهای فراوانی مواجه شد اما همین سریال این روزها که پخش دوباره آن در دستور کار قرار گرفته است هم مخاطب را یک بار دیگر به خود جذب کرده است و هم قصه منسجمی برای روایت دارد.
خود سریال هم کم هزینه نبوده است و برای قسمت های مختلف آن از دهه ۶۰ تا جنگ و دفاع مقدس هزینه شده است.
سریال «کیمیا» این روزها از خیلی از سریال های تلویزیون یک سر و گردن بالاتر است و مخاطبانی دارد که در شبکه آی فیلم هر شب آن را دنبال می کنند.
هفته پیش از جواد افشار نوشتیم که مشغول فیلمسازی است و سریال حضرت معصومه (س) نیز جزو برنامه های دراز مدت اوست.
جواد افشار جزو کارگردانان باسابقه و پرکار تلویزیونی است که معمولاً در روایت سریال هایش به اینکه قصه تعریف کند خوب توجه کرده است و حالا باید دید سریال تاریخی حضرت معصومه (س) را چگونه پیش خواهد برد.
نقد هفته؛ پاسخگویی مدیران به ۱۶۲
به تازگی جمعی از مدیران شبکه های سیما به همراه محسن برمهانی معاون سیما به اداره کل روابط عمومی صداوسیما ۱۶۲ رفته اند و پاسخگوی تلفن های مردمی شدند.
تبلیغ چندانی قبل از این رویداد انجام نشد و بیشترین نوع اطلاع رسانی نسبت به حضور مدیران و پاسخ به تلفن های مردمی از طریق زیرنویس برخی شبکه های تلویزیونی انجام شد.
بعد از آن هم در گزارشی درباره پیامها و نکات مطرح شده توسط مردم به مدیران اطلاع رسانی شد.
مدیران در این گزارش اظهار خوشحال کرده بودند که بی واسطه با مردم صحبت کرده اند و نظراتشان را شنیده اند.
ممکن است تعجب کنید که چرا این بخش را به عنوان نقد انتخاب کرده ایم، پاسخش این است که برخی از این مدیران که از ابتدای حضور پیمان جبلی رئیس صداوسیما به مدیریت شبکه های تلویزیونی منصوب شده اند هنوز هیچ گفتگویی با خبرنگاران نداشته اند و همچنان هم پاسخشان به مصاحبه منفی است.
اگر گفتگو با مخاطب برای دریافت نظرات و نقد و نظرهاست بخشی از این مطالبات را می توان از طریق رسانه ها دنبال کرد در حالی که مدیران به طرز عجیبی از گفتگو با خبرنگاران امتناع می کنند.
این امتناع و حرف نزدن با رسانه ها میتواند این شائبه را رقم بزند که مدیران صرفاً به دنبال یک شوآف رسانه ای به ۱۶۲ رفته اند تا اینکه نقدها و نظرات را بشنوند.
نکته دیگر اینکه مدیران قطعاً در همین نقدها هم احتمالاً با سوگیری برخورد خواهند کرد و مثلاً اگر مخاطبان از بازگشت هنرمندان یا احیای برنامههای مورد علاقه شان بگویند همانطور که شاهد بودیم، چیزی رسانهای نمیشود.
حذف هفته؛ تندیس حافظ و سریالهای ضعیف شبکه خانگی
هفته آینده اختتامیه مراسم سینمایی و تلویزیونی «حافظ» برگزار میشود، مراسمی که سال گذشته همه سریالها و برنامه های تلویزیونی را کنار گذاشت و به نوعی بایکوت کرد و فقط به انتخاب چهره ها و سریال ها از آثار پلتفرم ها و شبکه نمایش خانگی پرداخت.
امسال هم جشن دنیای تصویر بیشترین انتخاب های خود را به شبکه نمایش خانگی منحصر کرده است.
به ویژه آثاری که ضعیف بودن و بیکیفیت بودن آنها صدای مخاطب شبکه خانگی را هم درآورده بود.
«حافظ» امسال از میان سریال های تلویزیونی فقط «سرزمین مادری» را انتخاب کرد که البته به دلیل پرستاره بودن این سریال شاید نمیتوانست از آن صرف نظر کند.
با این حال سریال های «زیرخاکی» و «نون.خ» حتی به میان نامزدهای دریافت تندیس حافظ راه پیدا نکردند و سریال های طنزی مثل «نیسان آبی» توانسته جای این آثار را بگیرد.
جشن «حافظ» یا دنیای تصویر میراث علی معلم است که توانست معیار خوبی برای توجه به سریالها و بازیگران سریالی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باشد.
این جشن همچنین در سینما هم اعتبار خوبی از خود به جای گذاشت و برگزاری آن با دقت و ملاحظات لازم همچنان می تواند اعتبار آن را نزد مخاطب و حتی صنف های مختلف هنرمندان سینما و تلویزیون حفظ کند.
بازتاب هفته؛ ناگفته های رامبد جوان از خندوانه
رامبد جوان این روزها فیلم «زودپز» را در حال اکران دارد و به هوای این فیلم گفتگوهای مختلفی از او منتشر می شود.
او طی یک دهه مجموعه ۷۰۰ قسمتی «خندوانه» را از شبکه نسیم پخش کرد و طبیعی است که در کنار مصاحبه ها درباره فیلمش بخش مهمی از پرسش ها هم درباره «خندوانه» باشد.
جوان در بخشی از این گفتگو به سختی های نظارت و استعلام در تولید «خندوانه» اشاره میکند و میگوید: «مهمانهای زیادی در استعلام رد میشدند، موضوعات بیشتری غیرقابل پخش اعلام میشد و متأسفانه به غیر از مدیریت شبکه و حراست تلویزیون، گویا نهادهای امنیتی دیگری هم در جزییات آنچه قرار بود از آنتن تلویزیون پخش شود نظر میدادند.
درصورتی که از روز اولی که قصد ساخت «خندوانه» را پیدا کردیم، قصد داشتیم از همه تفکرات، اقشار و بخشهای جامعه مهمان دعوت کنیم.»
وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره ادامه نیافتن «خندوانه» عنوان میکند: «من حاضر بودم تا آخر عمرم «خندوانه» را بسازم چرا که برنامهای بسیار تاثیرگذار بود و برای شخصیتم بسیار ارضا کننده بود.
اما تمام این حرفا که لذت می بردم و خانه ام بود و … را کنار گذاشتم و با این شکل مدیریت جدید تصمیم گرفتم دیگر کار نکنم و «خندوانه» را ادامه ندهم!»
رامبد جوان این سخنان را تاکنون کمتر بر زبان آورده بود و اگر هم سخنانش با سوگیری و برجسته کردن برخی نقدها همراه باشد باز هم لازم است که نسبت به برخی از رویکردهای صداوسیما در برنامه سازی و ورود افراد غیرمتخصص تجدید نظر شود.