راههای روستایی جنوب استان کرمان نیازمند اعتبارات ملی است - تسنیم
مدیرکل راهداری جنوب استان کرمان، گفت: احداث 1800 کیلومتر راه روستایی در جنوب کرمان با اعتبارات استانی ده ها سال طول می کشد و اعتبارات ملی در این حوزه باید تزریق شود.
مجتبی محمودی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به اینکه مهمترین موضوعی که در حوزه راهداری پیگیری میشود در حوزه ایمنسازی جادهها است، اظهار داشت: در این راستا تاکنون رشد قابل توجهی را در روکش جادههای جنوب استان کرمان داشتیم، تاکنون 360 کیلومتر روکش آسفالت انجام شده و در حال حاضر وضعیت مطلوبی را در این حوزه داریم.
وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات بارزی که در محورهای جنوب استان در حال پیگیری است، حذف نقاط پرحادثه در این جادهها است، بیان کرد: براساس شاخصهای اعلام شده از سوی کمیسیون ایمنی راههای کشور، 5 نقطه پرحادثه در محورهای جنوب کرمان شناسایی شده تاکنون 4 نقطه رفع شده و رفع پنجمین نقطه هم در حال انجام است که 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب استان کرمان، با بیان اینکه جنوب استان کرمان یکی از قطبهای کشاورزی کشور است و حدود 90 درصد اقتصاد مردم این منطقه در حوزه کشاورزی است، ادامه داد: با توجه به این موضوع احداث راههای روستایی در جنوب استان کرمان اهمیت ویژهای دارد.
وی با اشاره به اینکه براساس قانون، احداث راه برای روستاهای بالای 20 خانوار باید انجام شود، افزود: 4 هزار و 300 کیلومتر راه روستایی در این حوزه در جنوب استان کرمان وجود دارد که تاکنون حدود 2 هزار و 500 کیلومتر از این راهها احداث شده و قریب هزار و 800 کیلومتر راه هنوز باقی مانده است که عمده این محورها هم در مناطق کوهستانی هستند.
محمودی با بیان اینکه متناسب با اعتباراتی که ابلاغ میشود و البته عدد محدودی است احداث راههای روستایی انجام میشود، گفت: در سه سال گذشته رشد خوبی را در حوزه احداث راههای روستایی داشتیم و سه برابر مدت مشابه دورههای قبل احداث راههای روستایی در جنوب استان کرمان انجام شده است با این وجود هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی با اشاره به اینکه اعتبار سال گذشته ما حدود 200 میلیارد تومان بود، عنوان کرد: هزینه احداث هر کیلومتر راههای روستایی در حوزه دشت، چیزی در حدود 5 تا 6 میلیارد تومان و در حوزه کوهستان بین 15 تا 16 میلیارد تومان است که با اعتبارات موجود نمیتوان کار زیادی انجام داد و احداث این میران راه دهها سال طول میکشد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب استان کرمان، با بیان اینکه احداث هزار و 800 کیلومتر راه روستایی در جنوب استان کرمان نیاز است و باید تمهیدات ویژهای در این حوزه اندیشیده شود، گفت: احداث راههای روستایی با اعتبارات استانی انجام میشود و نیاز است که اعتبارات ملی در این حوزه تزریق شود.
وی با اشاره به اینکه با اقدامات انجام شده طی دو سال روند کاهشی تصادفات را در جنوب استان کرمان داشتیم، بیان کرد: طی هفت ماهه نخست امسال 11 درصد کاهش تصادفات را در محورهای جنوب استان کرمان داشتیم با این وجود 192 نفر طی این مدت در محورهای جنوب استان کرمان جانباختند.
محمودی، با بیان اینکه در سیل دیماه 1400 تعدادی از ابنیه فنی ما در جنوب استان کرمان آسیب دید، اظهار داشت: ابنیه فنی جزو سرمایههای ما هستند و یکی از اقدامات شاخصی که در جنوب استان کرمان انجام شد، پایدارسازی پلها بوده است.
وی با اشاره به اینکه بلافاصله 7 تیم تشکیل شد و کلیه پلهای جنوب استان کرمان را بررسی کردند، افزود: اقدامات پایدارسازی برای 400 دستگاه پلی که در اولویت قرار داشتند انجام شد و خوشبختانه با این اقدامات از بروز خسارت در سیلابهای بعدی جلوگیری شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب استان کرمان، با بیان احداث سیلبند در بالادست پلها توسط کشاورزان مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: درخواست داریم هر گونه اقدامی در بالادست پلها با هماهنگی با راهداری و یا سازمان جهاد کشاورزی انجام شود.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما در جنوب استان کرمان کمبود اعتبارات است، گفت: در کنار کمبود اعتبارات، کمبود پیمانکار را هم داریم و تورمی که وجود دارد انگیزه کار را از پیمانکاران گرفته و بدنه پیمانکاری ما را ضعیف کرده است.
محمودی، با اشاره به اینکه در جنوب استان کرمان با مشکل قاچاق سوخت مواجه هستیم و این موضوع پیمانکاران را در تامین سوخت لازم برای ماشینآلات خود برای اجرای پروژهها با مشکل مواجه کرده است، افزود: در حال حاضر سهمیه سوخت متناسب با کارکرد ماشینآلات تخصیص داده میشود اما این فرآیند طولانی است و انگیزه پیمانکاران را کم کرده است.
انتهای پیام/511/