خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 05 آذر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

هوش مصنوعی از انرژی اتمی قدرتمندتر است

مهر | دانش و فناوری | دوشنبه، 05 آذر 1403 - 12:00
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هوش مصنوعی از نظر قدرت تخریب حتی از انرژی اتمی نیز قدرتمندتر است.
هوش،مصنوعي،اتمي،انرژي،تغييرات،فناوري،ارتباطات،هاشمي،صنعتي

به گزارش خبرنگار مهر، ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یازدهمین همایش سالانه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت به بررسی ابعاد مختلف انقلاب صنعتی چهارم از دیدگاه مجمع جهانی اقتصاد پرداخت و تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این تحولات، تغییرات شغلی و نیاز به مهارت‌های انسانی است.
وی افزود: اگر به سمت هوش مصنوعی پیش ‌رویم و از این ظرفیت بهره‌برداری کنیم، باید پذیرفت که بخشی از اشتغال از دست خواهد رفت.
کارهای روزمره و تکراری در آینده نزدیک جایگاهی در زندگی بشر نخواهند داشت.
هاشمی در ادامه با این پرسش که آیا تراز اشتغال ناشی از هوش مصنوعی منفی خواهد شد، اظهار کرد: خیر، اما باید مراقب باشیم که از این فناوری به درستی و در زمان مناسب استفاده کنیم.
به جای انکار این تغییرات، باید به تسلط بر این فناوری و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن بپردازیم.
هوش مصنوعی قدرتمندتر از انرژی اتمی است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد: هوش مصنوعی از نظر قدرت تخریب، حتی از انرژی اتمی نیز قدرتمندتر است.
وی توضیح داد: در حالی که انرژی اتمی قدرت تخریب بالایی دارد، هوش مصنوعی قادر است با استفاده نادرست، زیرساخت‌های حیاتی یک کشور را از کار بیندازد و به نظم و ثبات آن آسیب وارد کند.
هاشمی همچنین به تفاوت‌های مهم بین انرژی اتمی و هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: در حالی که نظارت بر انرژی اتمی ممکن است، نظارت بر هوش مصنوعی پیچیده‌تر است.
هوش مصنوعی ماهیتی مبتنی بر فکر افزاری دارد و دسترسی به آن بسیار آسان‌تر از دسترسی به انرژی اتمی است.
وزیر ارتباطات در ادامه سخنان خود به روند تحولات صنعتی اشاره کرد و به تفاوت‌های انقلاب صنعتی چهارم و پنجم پرداخت و گفت: یکی از تغییرات اساسی در این تحول، عبور از بحث «اکتیویتی» به مفاهیم جدیدی همچونUI/UX است.
وی در ادامه تأکید کرد: امروز باید از زاویه دید مشتری به کسب‌وکار و خدمات خود نگاه کنیم.
اگر نتوانیم این تغییرات را اعمال کنیم، محکوم به شکست خواهیم بود.