خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 07 آذر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آیت‌الله اعرافی: با عرصه تعلیم و تربیت جناحی برخورد نشود - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 07 آذر 1403 - 18:52
مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: نسل نو شرایط ویژه و مخاطرات بسیاری دارند، لذا کسی که وارد آموزش و پرورش می شود باید تربیت را به شکل عمیق درک کند و به آن اهمیت بدهد.
پرورش،آموزش،تعليم،تربيت،حوزه،نظام،علميه،وزير،كاظمي،نگاه،اشار ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله علیرضا اعرافی در نشست شورای سیاستگذاری ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش که با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، معاونین و مدیران ستادی در قم برگزار شد، گفت: حوزه، آموزش و پرورش، دانشگاه اضلاع علمی و تربیتی کشور هستند.
اگر این اضلاع در صدر باشند، جامعه می‌تواند موفق باشد و در میان این سه ضلع، آموزش و پرورش بنیان و پایه است و این اهمیت بی‌ بدیلی است که نسبت به آموزش و پرورش معتقد هستیم.
تاکید بر ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش
مدیر حوزه ها علمیه کشور با تاکید بر ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش گفت: دوران وزارت، دوره کاملی باشد، وزیر باید چهار سال تمام باشد تا طرح‌ها را به درستی انجام دهند.
عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: نظام آموزش و پرورش با سال‌های قبل تفاوت دارد.
اکنون نسل نو شرایط ویژه و مخاطرات بسیاری دارند، لذا کسی که وارد آموزش و پرورش می‌شود باید محوریت نظام تعلیم و تربیت را بپذیرد و تربیت را به شکل عمیق درک کند و به آن اهمیت بدهد.
همکاری و تعامل مستمر، هدفمند و سازنده حوزه و آموزش و پرورش
مدیر حوزه های علمیه اظهار کرد: بر همین اساس حوزه علمیه قریب به دو دهه همکاری و تعامل مستمر، هدفمند و سازنده میان حوزه و آموزش و پرورش را در حمایت همه جانبه از ستاد همکاری‌ها در دستور کار دارد.
آیت الله اعرافی مهارت کار با دانش‌آموز را از شرایط ویژه فعالیت در عرصه تعلیم و تربیت دانست و بیان داشت: در کنار بحث مهارت، توجه به مبانی انقلاب، اسلام و ارزش‌ها ضرورت دارد و روی همین اصل نباید با عرصه تعلیم و تربیت جناحی برخورد کرد.
حوزه علمیه نگاه تخصصی به عرصه تعلیم و تربیت دارد
مدیر حوزه های علمیه کشور، رویکرد خروجی محور و نتیجه‌گرا را از دیگر ویژگی های کار در آموزش و پرورش دانست و گفت: تعامل با مدرسه، مدیر و معلمین اهمیت بسزایی دارد و حوزه علمیه نگاه تخصصی به مسائل و دارای نقش بنیادی، نظریه‌پردازی و نیروسازی است که باید این نقش‌ها را با همراهی آموزش و پرورش ایفا کند.
بسیاری از مشکلات کشور به دلیل کم‌توجهی به نظام تعلیم و تربیت است
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش هم در این نشست با اشاره به این‌که در زیست بوم تعلیم و تربیت هزاران متغیر جزیره‌ای وجود دارد که با یکدیگر همسو نیستند، گفت: در نگاه کلان تعلیم و تربیت برای این متغیرها، نقش درستی تعریف نشده است تا به جای موازی کاری، هم افزا کار کنند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که همواره آموزش و پرورش از کوچک انگاری، ساده انگاری و بی‌ثباتی رنج می‌برد، ادامه داد: چالش‌های فوق سبب شده تا از نگاه کلان و تمدنی دور بمانیم.
کاظمی با تأکید بر قدردانی از زحمات معلمان بیان کرد: جایگاه حاکمیتی نظام تعلیم و تربیت را با حفظ کرامت معلمان بالاتر ببریم.
نباید این جایگاه را تضعیف کرد.
تمام مشکلات تربیتی کشور را متوجه کم‌کاری در نظام تعلیم و تربیت نکنید، متوجه کم توجهی به نظام تعلیم و تربیت بدانید .
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که کار تعلیم و تربیت کار سخت و پیچیده‌ای است، تصریح کرد: به‌طور قطع می‌توان گفت فعالیت در این حوزه از هر بخشی سخت‌تر است.
وی با تاکید بر این‌که در دوره جدید تعلیم و تربیت بنا نداریم کیلومتر آموزش پرورش را صفر کنیم، گفت: در گذشته اقدامات خوبی شروع شده است که آن را ادامه می‌دهیم.
زیرا محور برنامه‌های این نظام، سند تحول بنیادین است.
کاظمی ادامه داد: آنچه که سبب شده در این مسیر عقب بمانیم و نگاه تمدنی شکل نگیرد، ریشه در ساختار نظام آموزشی، معماری نظام تعلیم و تربیت و برنامه درسی مدارس دارد.
یعنی پیوستگی تعلیم و تربیت با فضای روز جامعه مناسب و منطبق نیست.
به نوعی می‌توان گفت گسستگی میان برخی اجزای نظام تعلیم وجود دارد.
مهمترین ماموریت‌های آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ماموریت‌های این وزارتخانه، اظهار کرد: موضوع عدالت آموزشی، کیفیت، هوش مصنوعی، جایگاه و منزلت معلمان، اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین با سه برنامه محوری؛ برنامه درسی، افزایش جایگاه کیفی وکمی دانشگاه فرهنگیان و آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین ماموریت‌های این آموزش و پرورش قلمداد می‌شوند.
وی با اشاره به تکالیف سازمان تعلیم و تربیت کودک افزود: در سازمان تعلیم و تربیت کودک نیز سه برنامه محوری دنبال می‌شود.
پوشش صد درصدی دانش آموزان، تولید محتوای با کیفیت و نیروی انسانی متخصص از جمله آن‌ها هستند.
باید تمامی شبکه‌های استانی، منطقه‌ای و روستایی تحت پوشش صد درصدی تعلیم و تربیت قرار گیرند.
کاظمی به ماموریت‌های ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش اشاره کرد وگفت: ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش باید حلقه اتصال ظرفیت‌ها باشد نه مجری ظرفیت‌ها.
این حوزه باید سیاست‌گذار باشد نه مجری سیاست‌ها.
بنابراین از جمله مأموریت‌های این حوزه، باید رویکرد کیفیت بخشی باشد و افزایش ضریب و نفوذ برنامه‌ها متناسب با مقاطع، نیازها، جنسیت و با درنظر گرفتن ابزارهای نوین جهانی باشد .
وی ادامه داد: در حوزه دو گنجیه ارزشمند، نیروی کیفی و محتوای علمی و پژوهشی وجود دارد.
در آموزش و پرورش هم بخش‌های مختلف آموزشی و دانشگاهی فعال است.
باید دید آیا میان این دو ارتباط سازنده‌ای شکل گرفته و آیا از ظرفیت‌ها به خوبی و جهت توسعه استفاده شده است.
انتهای پیام/