7 فرایند در ثبت شرکتها الکترونیکی شد - تسنیم
مدیرکل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: هفت فرآیند ثبت شرکت ها شامل پرداخت الکترونیکی، امضای آگهی ها، پلمب دفاتر تجاری، نقل و انتقال مالیاتی، خودکارسازی آگهی ها، اظهارنامه دفاتر تجاری و او تی الکترونیکی شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، ابوالفضل نصیری پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی و بررسی مشکلات حوزه ثبت شرکتها در استان مرکزی با اشاره به اجرای هفت فرایند الکترونیکی در ثبت شرکتها اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون هفت فرآیند ثبت شرکتها شامل پرداخت الکترونیکی، امضای آگهیها، پلمب دفاتر تجاری، نقل و انتقال مالیاتی، خودکارسازی آگهیها، اظهارنامه دفاتر تجاری و او تی پی به صورت الکترونیکی انجام میشود.
وی افزود: در ثبت اسناد و املاک کشور یک بخش اقتصادی وجود دارد که مربوط به مالکیت وثبت شرکتهاست که ثبت شرکت نقطه شروع اقتصاد و تولید است و در ابتدا باید شرکت تاسیس و ثبت شود، در این بخش از سال 93آرام آرام به سمت الکترونیکی شدن پیش رفتیم و از سال گذشته به یکباره شیب تند گرفت و هفت فرایند به صورت الکترونیکی شد.
مدیرکل اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: در حال حاضر پنج کشور بالاترین سرعت را در تأسیس شرکت دارند، در کشور ما از سرعت تاسیس شرکت از حدود20روز به 10روز ، 5روز و اکنون به یک روز رسیده است و در مرکز اگر مدارک ارائه شود و بدون نقص باشد ظرف یک روز ثبت شرکت انجام میشود،این در حالیست که اگر سرعت عمل در استانها وجود نداشته باشد رتبه آنها در ثبت شرکتها کاهش پیدا میکند.
نصیری عنوان کرد: استان مرکزی جزو پنج استان خوب در سرعت ثبت شرکتها است، عملیات ثبت شرکت در همه استانها زیر یک روز و در برخی زیر دو ساعت و یک ساعت انجام میدهند، و تغییرات در نام شرکتها در یک ونیم روز انجام میشود، یکی از برنامههای ثبت اسناد و املاک کشور حذف کاغذ از چرخه اداری است در این راستا از سال گذشته 2میلیون 400هزار نفر کمتر برای ثبت شرکتها مراجعه کردهاند و به صورت الکترونیکی انجام شده است.
وی از الکترونیکی شدن فرایند پلمپ دفاتر کل و روزنامه ازتیر ماه به خبر داد و گفت: هزینه پلمپ دفاتر در گذشته 660هزار تومان بود که امسال به 50هزار و 800هزار تومان کاهش یافت و 13برابر ارزان شد، در حال حاضر برای پلمپ دفتر کمتر از پنج دقیقه زمان نیاز است.
با الکترونیکی شدن پلمب دفاتر شرکتها، 127 میلیون برگه صرفهجویی و از قطع پنج هزار اصله درخت جلوگیری شده است.
مدیرکل اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: تعیین نام هوشمند از اقدامات جدید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است، قبلا برای تاسیس و تغییرات در سامانه، نام مورد نظر شرکت به سازمان ثبت اسناد ارسال و رد یا تایید میشد اما اکنون سامانه تعیین نام هوشمند راهاندازی شده است و افراد با مراجعه به سامانه کاتب و قسمت نامیار میتواند نام انتخابی خود را بررسی کنند، حدود یک سال و نیم برای این سامانه کار شده و حدود یک ماه سامانه فعال شده است، در گذشته 75درصد از نام شرکتها رد میشد اما اکنون تعداد نامهای رد شده تقریبا نصف شده است.
نصیری ادامه داد: اقدام جدید دیگر سازمان ثبت اسناد کشور، اجرای سند الکترونیک شرکتها است که اکنون به صورت پایلوت در تهران انجام میشود و همانند پروانه ثبت است که تمام اطلاعات شرکت در این سند درج شده است، اکنون 10 کشور سند الکترونیکی برای شرکتهای خود صادر میکنند که با عملیاتی شدن سند الکترونیکی در کشور، ایران هم به عنوان کشور یازدهم معرفی میشود.
ویدر ارتباط با ساماه او تی پی هم بیان کرد: یکی گلایههای مردم این بود که با وجود اینکه در هیچ شرکتی عضویت ندارند اما نام آنان در شرکتی ثبت شده و باید مالیات پرداخت کنند که در این راستا سامانه او تی پی راه اندازی و از پانزدهم آذرماه فعال میشود و برای اینکه نام فردی در برای عضویت در یک شرکت ثبت شود طی پیامک به فرد اعلام و توسط شخص تایید یا رد میشود که با اجرای این اقدام دیگر جای هیچ انکاری نخواهد بود.
انتهای پیام/711/