پدیدههای فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگپژوهی نبوده است
روح الله اسلامی گفت: پاسخ به پرسش «چیستی و نحوه وجود فرهنگ» نشان میدهد پدیدههای فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگپژوهی نبوده است.
به گزارش خبرنگار مهر، روح الله اسلامی در پنل «فرهنگ و علوم انسانی» همایش ملی فلسفه فرهنگ با تاکید بر دیدگاههای رهبر معظم انقلاب که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تهران و قم برگزار شد گفت: ملاحظه و پرداختن فلسفی به موضوع «فرهنگ» طی سه دهه گذشته در ایران، نمونهای از اقتباس فرهنگی از محصولات فرهنگی و تمدنی اروپای مدرن است که در برقرار کردن پیوند با مقتضیات «تاریخی» ایران اسلامی کامیاب نبوده است.
وی افزود: بررسی مهمترین شواهد این ملاحظه فلسفی از جمله معرفی فارابی بهمنزله «فیلسوف فرهنگ»، طرح بحث از فلسفه فرهنگ چونان «فلسفه مضاف» یا «فلسفه خاص»، و امتداد چنین بحثی با تمرکز بر پاسخ به پرسش از «چیستی و نحوه وجود» فرهنگ نشان میدهد از یک سو با گرتههای فرهنگپژوهی در سنت فلسفه ایران اسلامی پیوندی برقرار نشده و از سوی دیگر پدیدههای فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگپژوهی نبوده است.
اسلامی ادامه داد: دقت در آثار فیلسوفان مسلمان از فارابی تا میرداماد و ملاصدرا نشان میدهد که آنها پرداختن فلسفی به دانشهای گوناگون را با اهتمام به بحث درباره طبقهبندی علوم پیگیری کردهاند و به طور مثال درباره «دین» از علم دین و علوم دین یاد کردهاند اما اندیشمندان ایران طی بیش از دو سده گذشته این رویکرد را رها کردهاند و معاصران با عدول از ضابطه فیلسوفان متقدم و متاخر، هر گونه مطالعه موضوع از چشمانداز فلسفه را ذیل عناوین فلسفه مضاف مطرح کرده و کارکرد سامانبخشی فلسفه نسبت به مجموعه دانشها مغفول واقع شده است.
این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: در مسیر مواجهه با دستاوردهای فکری اروپای مدرن اگر رویکرد پژوهشگران مبتنی بر ملاحظه مقتضیات «تاریخی» ایران اسلامی - نه ذوقزدگی و نه مرعوب شدن - باشد میتوان نمونهای از همسخنی میراث سنت معقول اسلامی را با بحث متفکران نوکانتی مکتب جنوب غربی آلمان توضیح داد که با دغدغه فرهنگپژوهی و تاکید بر تمایز «اراده» و «عاطفه» درباره «ارزشهای فرهنگی» استدلال کردهاند و در تداوم دیدگاههای کانت و هگل از «اخلاق اجتماعی» (در کنار اخلاق فایدهگرا و اخلاق مطلقگرا) به دفاع برخاستهاند.