خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تفکیک مدارس نخبگان؛ عقلانی است؟

تسنیم | اجتماعی و حوادث | یکشنبه، 18 آذر 1403 - 15:12
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سوالی که مطرح می شود این است که آیا تفکیک مدارس به نخبگان و غیرنخبگان عقلانی است؟ آیا منطقی است که مدارس را بر اساس استعدادها تقسیم کنیم و بگوییم این مدارس برای نخبگان است و آن مدارس برای دانش آموزان متوسط؟
آموزش،مدارس،پرورش،شوراي،تربيت،انقلاب،فرهنگي،تعليم،راهكار،اول ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در اولین همایش ملی حکمرانی نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: در سال گذشته بیش از یک میلیون معتکف داشتیم که از این میان حدود 60 درصد آن‌ها دانش‌آموزان بودند.
در اربعین هم تقریباً به همین شکل بود، بنابراین باید ظرفیت‌های مثبت و اثرگذار آموزش و پرورش را مد نظر داشته باشیم.
وی با بیان این‌که مدیران مدارس ما کارهای بزرگی انجام داده‌اند، گفت: این اقدامات باید مستندسازی و تجربه‌نگاری شوند تا بتوانیم این تجربیات را به مدیران دیگر منتقل کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بی‌شک نظام تعلیم و تربیت تا وضع مطلوبی که مد نظر است، هنوز فاصله دارد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از دو جلسه بحث درباره اولویت‌ها، در همین دولت چهاردهم با حضور رئیس‌جمهور در حوزه آموزش و پرورش چهار اولویت را، بعد از تحقیقات پیمایشی و طرح در شورا، مطرح کرد.
4 اولویت برای آموزش و پرورش
خسروپناه یادآور شد: بنابراین به این اولویت‌ها رسیدیم که عدالت آموزشی، کیفیت بخشی به نیروهای انسانی، تحول آموزش و پرورش ناظر به فناوری‌های پیشرفته و تحول امور پرورشی باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با کمک شورای عالی آموزش و پرورش با هم در این خصوص تحقیقات پیمایشی انجام می‌دهند.
مدل حکمرانی و سیاست‌گذاری ما هرمی نیست که عده‌ای در شورا بنشینند و قانون تصویب کنند و به وزیر آموزش و پرورش بگویند که اجرا کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش باید تدبیر کند، چراکه ما راهکارها و راه‌حل‌ها را از بدنه آموزش و پرورش می‌گیریم.
این راه‌حل‌ها از وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش جمع‌آوری می‌شود، سپس در ستاد جمع‌بندی شده و در صحن شورا ارائه می‌شود.
اکنون در تمام استان‌ها مجموعه "فتا" را راه‌اندازی کرده‌اند که فعالان تعلیم و تربیت استانی در همه استان‌ها در این نشست‌ها مشارکت جدی دارند.
به نظر ما و صاحب‌نظران، این چهار اولویت کشف و پذیرفته شده‌اند و در دستور کار قرار خواهند گرفت.
وی افزود: حالا سوال این است که چگونه این چهار اولویت را تحقق ببخشیم.
در این‌جا چند پیشنهاد مطرح می‌کنم.
خسرو پناه گفت: راهکار اول، تدوین الگوی تعلیم و تربیت و تکریم معلم و مربی است.
معمولاً از عبارت "تربیت معلم" استفاده می‌شود، اما باید به تفاوت‌های بین معلم و مربی توجه کنیم و در نظر داشته باشیم که تعلیم، تربیت و تکریم معلم و مربی باید همزمان مورد توجه قرار گیرد.
به نظر من این الگو تقریبا مدون است، ولی باید به سمت اجرا پیش برویم.
وی بیان کرد: دومین راهکار، تدوین الگوی تربیت و پرورش متربیان و متعلمان است که این هم در حال حاضر در دستور کار قرار دارد، ولی نحوه اجرای آن هنوز مشخص نشده است.
اهمیت آموزش مهارت در مدارس
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سومین راهکار، تدوین الگوی مهارت‌ورزی دانش‌آموزان است.
ما باید مهارت‌ورزی را تنها در هنرستان‌ها مشاهده نکنیم؛ در واقع، هنرستان‌ها باید به عنوان یک الگوی تکمیلی در کنار مدارس عمومی مطرح شوند.
با کمک خیرین، تعدادی هنرستان در کشور راه‌اندازی شده است و در این زمینه فعالیت‌های خوبی انجام گرفته است.
ما همچنین از خیرین خواسته‌ایم که علاوه بر راه‌اندازی دبیرستان‌ها و مدارس، هنرستان‌ها را نیز راه‌اندازی کنند تا بحث مهارت‌ورزی به صورت گسترده‌تر شکل بگیرد.
در مدارس عمومی نیز باید کارگاه‌هایی برای مهارت‌ورزی فراهم شود تا دانش‌آموزان بتوانند مهارت‌های مختلف را آموزش ببینند.
برنامه درسی باید بازنگری شود
وی افزود: چهارمین راهکار، روزآمدی برنامه درسی است که وزیر نیز به آن اشاره کردند و این موضوع بسیار مهم است.
برنامه درسی باید حتماً مورد بازنگری قرار گیرد و بر اساس نیازهای جدید و تحولات جامعه طراحی شود.
منابع میان مدارس عادلانه توزیع شود
خسروپناه متذکر شد: پنجمین راهکار، توزیع عادلانه امکانات و منابع انسانی است.
واقعاً سوال این است که امکانات موجود در مدارس سمپاد آیا در سایر مدارس کشور به ویژه در شهرستان‌ها و روستاها نیز فراهم است؟
چگونه می‌توانیم این امکانات را در مدارس دیگر تامین کنیم؟
این نیاز به توزیع عادلانه منابع دارد.
تفکیک مدارس بر اساس استعداد تا چه اندازه منطقی است؟
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا تفکیک مدارس به نخبگان و غیرنخبگان عقلانی است؟
آیا منطقی است که مدارس را بر اساس استعدادها تقسیم کنیم و بگوییم این مدارس برای نخبگان است و آن مدارس برای دانش‌آموزان با توانمندی‌های متوسط؟
یک مثال از آقای دکتر کاظمی وجود دارد که بیان کردند در دوران گذشته، دانش‌آموزان با استعدادهای برتر به دانش‌آموزان متوسط کمک می‌کردند و آن‌ها را همراهی می‌کردند.
این موضوع در گذشته به‌طور طبیعی در مدارس اتفاق می‌افتاد.
شاید در حال حاضر، شرایط کمی تغییر کرده باشد، اما به نظر می‌رسد که این مدل همکاری میان دانش‌آموزان، همچنان کارساز و مفید است.
وی افزود: در نهایت، باید در نظر داشت که رضایت همه ذینفعان از روندها و نتایج این تغییرات بسیار حائز اهمیت است.
خسروپناه: وزارتخانه‌ها باید در کنار آموزش و پرورش باشند و از آن حمایت کنند متاسفانه هم اکنون آموزش و پرورش در اولویت نیست.
خیرین و خانواده‌ها نیز می‌توانند به آموزش و پرورش وارد شوند از هوش مصنوعی نیز می‌توان در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش به ویژه برای تحقق عدالت آموزشی استفاده کرد.
انتهای پیام/