سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

گرنت های پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس 5 برابر می شود

تسنیم | سیاسی | شنبه، 24 آذر 1403 - 16:52
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تربیت مدرس از افزایش گرنت های پژوهشی خبر داد و گفت: میزان مبلغ گرنت های پژوهشی حدود 5 برابر افزایش خواهد یافت.
دانشگاه،پژوهش،پژوهشي،شاخص،كشور،فناوري،گرنت،مدرس،پژوهشگران،تر ...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، مراسم گرامیداشت روز پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و تقدیر از پژوهشگران برتر، امروز شنبه 24 آذرماه در سالن شهید چمران برگزار شد.
در این مراسم که به صورت مشترک با مراسم روز پژوهش پردیس علوم انسانی برگزار شد،‌ دکتر حجت؛ سرپرست دانشگاه تربیت مدرس در سخنانی ضمن تبریک هفته پژوهش ابراز امیدواری کرد: این هفته بهانه ای باشد تا دانشگاه و کشور قدم های بهتر و موثرتری را در زمینه پژوهش بردارند و کمک های بیشتری به پژوهش و پژوهشگران صورت گیرد.
وی با تاکید بر اینکه داشتن منابع غنی در کشور به تنهایی ایجاد ثروت نخواهد کرد، گفت: ماده اولیه و خام به خودی خود، ارزش چندانی ندارد و وقتی با فکر و تکنولوژی و فناوری به کالا تبدیل می‌شود، ارزشمند خواهد شد و امروز می بینیم بسیاری از پلتفرم ها و نرم افزارها به هیچ ماده اولیه متکی نیستند و تنها اتکای آنان فکر و تکنولوژی است.
مواد اولیه مهم است اما می توان با پژوهش،‌ نوآوری و خلاقیت ایجاد ثروت کرد.
باید به دنبال بالا بردن شاخص پیچیدگی اقتصادی در کشور باشیم
سرپرست دانشگاه به شاخص پیچیدگی اقتصادی اشاره و تصریح کرد: این شاخص بازه 3 و 3- را شامل میشود که عدد 3 نشان دهنده شاخص متکی بر فناوری و عدد 3- نشان دهنده شاخص متکی بر فروش مواد خام است.
شاخص پیچیدگی اقتصادی در ایران عدد منفی 19 صدم است که نشان می دهد ما کشوری متکی به مواد اولیه هستیم نه متکی به فناوری و باید درصدد بالا بردن این شاخص باشیم.
وی با توضیحاتی در خصوص شاخص ثروت GDP و بررسی درآمد ناخالص سرانه چند کشور خاطر نشان ساخت: اگر شاخص پیچیدگی اقتصاد و GDP کشوری بالا باشد در آن صورت آن کشور، کشوری ثروتمند است که ثروت خود را با مغزافزار و نه با مواد اولیه تامین کرده است.
ما باید به این سمت حرکت کنیم که به جای وابستگی به مواد اولیه به ارزش افزوده و پژوهش و فناوری توجه بیشتری داشته باشیم.
حجت در پایان یادآور شد: همانطور که نفت و فراورده های نفتی قاچاق می شود، مغزها نیز از کشور مهاجرت می کنند و باید این امر نگران کننده را مورد توجه و بررسی قرار دهیم .
راهکار حل مشکلات جامعه قطعاً دانشگاه است
در ادامه محمد جوان معاون پژوهشی و فناوری نیز در سخنانی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش اظهار داشت: بحمدالله فرصتی فراهم شده است که در دانشگاه تربیت مدرس برای رشد و تعالی حدود 10 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری تلاش کنیم و این دانشجویان قطعا در خانواده خود دارای مرجعیت اجتماعی و علمی هستند و تلاش ما این است که این مرجعیت در جامعه تکثیر شود و تاثیر چندبرابری داشته باشد.
وی با بیان اینکه راهکار حل مشکلات جامعه قطعا دانشگاه خواهد بود، گفت: ما در دانشگاه از طریق تحقیق و پژوهش در جهت حل مسائل و مشکلات مردم قدمی بر می داریم و ان شالله بتوانیم با انجام صحیح مسئولیت های خود، در کشور نقطه قوت باشیم.
معاون پژوهشی و فناوری خاطر نشان ساخت: دانشگاه تربیت مدرس از جایگاه خوبی برخوردار است و ما باید در جهت حفظ و ارتقای آن بکوشیم و افت برخی از شاخص ها که در تمامی دانشگاه‌های کشور دیده می شود را با تلاش و برنامه ریزی درست در دانشگاه جبران کنیم.
در شرایط سخت اقتصادی، اصالت‌های مهم پژوهش را فراموش نکنیم
وی تصریح کرد: مهم‌تر از آمار و اعداد، انجام پژوهش اصیل است که بر مبنای صداقت،‌ شفافیت و قوام پژوهش انجام شود و به خوبی مستند سازی شده و اصول اخلاقی در آن رعایت شود.
ارزش آمار وقتی است که در شرایط سخت اقتصادی ، اصالت های مهم پژوهش را فراموش نکنیم.
جوان خاطر نشان ساخت: در تلاش هستیم با همراهی هیات رییسه دانشگاه، میزان سهم پژوهش از اعتبارات دانشگاه احیا شود و برخی از روال ها در حال بازبینی و اصلاح هستند.
همچنین لازم است در هزینه کرد بودجه های پژوهشی دقت لازم صورت گیرد و بودجه های پژوهشی فقط در امر پژوهش هزینه شود.
وی در ادامه بر لزوم تفکیک حساب های پژوهش از سایر حساب های دانشگاه، توزیع عادلانه اعتبارات پژوهش به اساتید بر اساس شاخص های عملکردی و عدم نیاز به مراجعه به حوزه معاونت پژوهشی برای برخورداری از اعتبارات پژوهشی تاکید کرد.
گرنت‌های پژوهشی 5 برابر می‌شود
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تربیت مدرس از افزایش گرنت های پژوهشی خبر داد و گفت: میزان مبلغ گرنت های پژوهشی حدود 5 برابر افزایش خواهد یافت و با تمرکز زدایی در خصوص هزینه کرد گرنت ها،‌ هر عضو هیات علمی می تواند تصمیم بگیرد که گرنت خود را در کجا هزینه کند.
وی ادامه داد: مبلغ پرداختی بابت پایان نامه و رساله به صورت گرنت اعمال خواهد شد و این مبلغ دارای «سقف و کف» خواهد بود و بودجه آن از طریق گرنت عملکردی برای هزینه کرد دانشجویان در اختیار اعضای هیات علمی قرار داده می شود.
جوان افزود: گرنت منفی را متوقف خواهیم کرد و تلاش می کنیم به صورت عادلانه گرنت‌ها از منفی خارج شوند .
همچنین دانشکده ها باید این امکان را فراهم کنند که دانشجویان بیشتری با اساتیدی که می توانند برای کار تحقیقاتی آنها هزینه بیشتری انجام دهند، پایان نامه و رساله خود را تعریف کنند .
وی با تاکید بر لزوم حمایت از اعضای هیات علمی جوان دانشگاه اظهار داشت: باید از این اساتید، حمایت لازم صورت گیرد تا در کشور بمانند و نسل بعدی ما از دانشمندان توانمند خالی نشود و در این راستا به اعضای هیات علمی جوان که دارای سابقه کمی در دانشگاه هستند، گرنت بدو استخدام تعلق می گیرد.
وی بر لزوم توجه به دانشجویان پسادکتری و استفاده از پژوهشگران حرفه ای در آزمایشگاه ها برای کمک به بهبود کیفیت پژوهش دانشجویان نیز تاکید کرد.
بودجه 25 میلیارد تومانی برای تجهیز آزمایشگاه‌ها
جوان یادآور شد: برای تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه و تامین و تجهیز دستگاه های خرد،‌ تا پایان سال، حدود 25 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته خواهد شد و اولویت ما آزمایشگاه های عمومی مرکزی دانشکده ها و پردیس ها است .
وی با بیان اینکه دانشگاه باید در برخی از حوزه های مهم، مسئولیت علمی و اجتماعی خود را ایفا نماید،‌ خاطر نشان کرد: هوش مصنوعی،‌ میکروالکترونیک و سلامت غذا برخی از حوزه هایی هستند که دانشگاه باید در آن ها ایفای نقش نماید و ظرفیت های خود را در آن به منصه ظهور برساند.
معاون پژوهشی و فناوری خاطر نشان کرد: به تدریج آیین نامه های پژوهشی دانشگاه را به سمت سادگی و دقت بیشتر خواهیم برد و نسخه جدیدی از آن را ارائه می دهیم و برخی امور با دید تمرکززدایی به دانشکده ها واگذار شده و نقش معاونت پژوهشی، نظارت دقیق و سخت گیرانه خواهد بود.
افزایش حق‌التحریر مقالات در دانشگاه تربیت مدرس
در ادامه مراسم عیسی متقی زاده مدیر کل حوزه ریاست دانشگاه با تبریک روز و هفته پژوهش، آذرماه را بهار پژوهش توصیف کرد و گفت: در ایام هفته پژوهش فعالیت ها و سخنرانی های متعددی در دانشکده های مختلف انجام می شود.
با توجه به اهمیت پژوهش های بین رشته ای، می توان یک موضوع را در دانشکده های مختلف مطرح کرد و فعالیت ها و سخنرانی ها را حول آن سامان داد تا به نتیجه بهتر دست یابیم.
وی افزود: بیش از دو ماه از فعالیت هیأت رئیسه جدید می گذرد و در این مدت توسعه امور پژوهشی همواره مورد توجه قرار گرفته است.
به عنوان مثال افزایش هزینه پایان نامه /رساله ها و افزایش حق التحریر مقالات از جمله مصوبات هیأت رئیسه است و امیدواریم در آینده ایده های دیگری نیز تصویب شود.
متقی زاده با اشاره به کارهای پژوهشی و خروجی های آن در چهل و چند سال فعالیت دانشگاه تصریح کرد: ما در این سال ها فعالیت های پژوهشی بسیاری انجام داده ایم که خروجی های خوبی هم داشته اند اما مشکل کجاست که هنوز نتوانستیم مشکلات عدیده کشور در ناترازی های موجود، معضلات اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی، آلودگی هوا و...
را حل کنیم؟
وی اضافه کرد: آیا دانشگاه های ما هنوز در نسل دوم دانشگاهی هستند یا می توانیم وارد فاز جدید شویم؟
آیا دولت به این نتیجه رسیده که به دانشگاه ها اعتماد کند و حل برخی از مسائل فراگیر جامعه را به دانشگاه بسپرد؟
یا شاید ما دانشگاهیان خود را در دانشگاه محصور کرده ایم و باید اعلام کنیم که مثلا فلان مشکل را می توانیم حل کنیم؟
اینکه دولت به دانشگاه اعتماد ندارد یا بر عکس هر کدام نقشی دارند که ما نتوانستیم به وظیفه خود که حل مشکلات جامعه است، درست عمل کنیم.
باید این حلقه مفقوده پیدا شود تا مشکلات کشور حل و فصل گردد.
متقی زاده در پایان ابراز امیدواری کرد که دانشگاه مثل همیشه با کارهای نو و تازه ای که انجام می دهد، بدرخشد و موجب پیشرفت کشور باشد.
در ادامه محمد ضابطیان مدیر پژوهش و نوآوری دانشگاه شاخص های انتخاب پژوهشگران برتر در هفته پژوهش را تشریح کرد و گفت: شاخص های انتخاب پژوهشگران برتر برگرفته از شاخص های مشترک در نظام های معتبر رتبه بندی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی است و پژوهشگران برتر در دو سطح دانشکده و دانشگاه تقدیر می شوند.
سخنرانی شیخ جباری عضو پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش های بنیادی با عنوان 'معنا و مفهوم پیشرفت در علوم' از دیگر بخش های این مراسم بود.
در پایان مراسم از پژوهشگران برتر دانشگاه تقدیر به عمل آمد.
اسامی پژوهشگران برتر دانشگاه تربیت مدرس را اینجا ببینید.
انتهای پیام/