سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

لزوم قرارگاهی شدن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی - تسنیم

تسنیم | سیاسی | شنبه، 24 آذر 1403 - 16:52
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مقبولیت و مشروعیت دستورات شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور سران قوا تامین می شود بر لزوم قرارگاهی شدن این شورا تاکید کرد.
فرهنگي،انقلاب،كشور،شورا،حوزه،شوراي،حوزوي،علميه،سياستگذاري،مس ...

حجت الاسلام حمید پارسانیا، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، با اشاره به وظایف و اختیارات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی کشور اظهار داشت: پیشنیه تاسیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به سال 1357 و 1358 برمی‌گردد، آن زمان مسائلی در دانشگاهها وجود داشت این مسائل در کنار تعطیلی دانشگاهها باعث فعال شدن ستاد انقلاب فرهنگی در کشور شد.
در ابتدای کار مسائل این ستاد مربوط به نظام علمی و آموزش‌عالی کشور بود و سپس ستاد انقلاب فرهنگی، مسئولیت حوزه فرهنگ در سطح سیاستگذاری را نیز بر عهده گرفت.
وی با بیان اینکه طبق قانون اساسی قوای سه‌گانه وظیفه اجرای سیاست‌های کلان کشور را در حوزه‌های فعالیت خود دارند، گفت: همانطور که شورای‌عالی امنیت ملی فرا قوه‌ای به مسئله امنیت نگاه می‌کند، نقش شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهادی فراقوه‌ای در حوزه وضع سیاست‌های فرهنگی کشور است.
حجت الاسلام پارسانیا گفت: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، طی 40 سال اخیر این نقش را در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی و فرهنگی ایفا کرده است.
در حوزه فرهنگ چه بخش فرهنگ علمی و چه بخش فرهنگ عمومی، دین یکی از مهمترین حوزه‌هاست.
دین با بخش‌های مختلف فرهنگی تعامل داشته و نهادهای مربوط به خود را دارد.
مراجع و اساتید در این بخش در سطوح مختلف آموزش می‌دهند و جایگاه خود را دارند.
این ارکان در تغییرات بنیادی فرهنگ معاصر ما نقش مهمی را ایفا کردند و قاعدتا سیاست‌گذاری‌های فرهنگی باید نسبت خود را با دین مشخص کند تا منظرهای مختلف دینی را در حوزه فرهنگ لحاظ کند.
وی با اشاره به اینکه نهاد دین استقلال مربوط به خود را دارد، یادآور شد: همانطور که قوای مختلف نسبتهایی با یکدیگر دارند، حوزه‌ علمیه هم یک واقعیت است که جایگاه مربوط خود را نسبت به این نهاد سیاستگذاری دارد.
شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بعد از یکی دو دهه به تدریج تلاش کرد نسبت خود را با نهاد دین رسمیت بخشد و آن را تعریف کند.
به همین دلیل کمیسیون حوزوی و سپس شورای حوزوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت و سعی کرد نسبت خود را با نهادهای دینی به صورت ساختاری تعریف کند.
پارسانیا در خصوص عملکرد این شورا گفت: شورای تخصصی حوزوی حدود 20 سال پیش تأسیس شده است.
پیشینه و فعالیت‌های این شورا نشان می‌دهد که این نهاد با هدف ایجاد تعامل میان حوزه‌های علمیه و نظام فرهنگی و علمی کشور، شکل گرفته است.
بخشی از فعالیت‌های این شورا شامل کارشناسی دینی مصوبات فرهنگی و ارائه پیشنهادهای مرتبط با حوزه‌های علمیه است.
شورای حوزوی تعامل حوزه‌های علمیه و نظام فرهنگی و علمی کشور
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دو حوزه اصلی فعالیت شورای حوزوی است، گفت: این دو حوزه اصلی شامل کارشناسی مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از منظر دینی و ایجاد تعامل میان حوزه‌های علمیه و نظام رسمی کشور برای تصویب و ابلاغ الزامات مرتبط با مدارک حوزوی و دیگر مسائل مهم است.
پارسانیا افزود: شورای حوزوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نقش مهمی در ارتباط میان نظام آموزش عالی کشور و حوزه‌های علمیه ایفا کرده و توانسته است بخشی از نیازهای سیاست‌گذاری فرهنگی و آموزشی کشور را پوشش دهد.
این شورا فرصتی برای اندیشیدن اساتید و صاحب‌نظران علوم دینی مربوطه در حوزه مسائل فرهنگی و مورد نیاز جامعه و یا جهت‌دهی به تحقیقات و پروژه‌هایی است که در این زمینه دنبال می‌شوندُ است تا این فعالیت‌ها در حوزه سیاستگذاری فرهنگی به کار گرفته شود.
وی افزود: شورای حوزوی از شوراهای اقماری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و خروجی آن در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و به صحن شورا می‌رسد و مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد.
در این شورا موضوعات از منظر خاصی بررسی می‌شوند و می‌تواند هر موضوعی را شامل شود.
چیزی شبیه نسبت شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی با این تفاوت که این شورا در فرایند کارشناسی موضوعات حضور فعال و مستمری دارد.
لزوم قرارگاهی شدن شورای‌‌عالی انقلاب
پارسانیا درباره مسئله قرارگاهی شدن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: اقتضای سیاستگذاری این است که فراقوه‌ای است و به نوعی در یک سطحی باید هماهنگی‌ها و همکاری‌هایی بین بخش‌ها صورت گیرد.
این هماهنگی‌ها و همکاری‌ها وقتی به سطح اجرا می‌‌رسد و از حوزه سیاستگذاری پایین‌تر می‌رود، ستادهایی را ایجاد و خط فرمانی را در مسیر خود مجموعه، ساختارها و سازمانهایی که در این زمینه مسئولیت دارند، ایجاد می‌کند.
آن چیزی که مقبولیت این مسئله و مشروعیت آن را در حد قانونی تامین می‌کند، حضور روسای سه قوه در سطح شوراست که این توافق‌ها با اشراف و هماهنگی آنها تصویب و اجرا می‌شود.
وی در خصوص تنظیم اسناد و نقشه‌های مختلف کشور در این شورا گفت: مسائل مختلفی در مقاطع مختلف شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را به خود درگیر کرد.
یکی از مواردی که شورا را بیش از یکسال درگیر کرد، نقشه مهندسی فرهنگی کشور بود، بند به بند موارد این سند فکر شد و به رای گذاشته است.
وظیفه شورای‌‌عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری است و سیاستگذاری‌ها وقتی موفق‌اند که در سطح اجرا انجام شوند.
برخی از مسائل در مقاطع مختلفی در سطح شورا طرح و برای آن وقت گذاشته می‌شد اما احساس می‌شد در سطح هماهنگی عملی مجموعه‌ها درست کار نکردند.
انتهای پیام/