تسهیلات تبصره 18 برای اهالی فرهنگ به کجا رسید؟
فرایند اعطای تسهیلات تبصره 18 برای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه بیش از یک ماه است که آغاز شده است، با این حال ناشران و کتابفروشان از کندی پیشرفت فرایند ثبت نام و تایید طرح ها انتقاد دارند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آبان ماه سال به نقل از افسر موموندی مشاور برنامهریزی، اشتغال و کارآفرینی معاونت از آغاز فرآیند اعطای تسهیلات تبصره 18 به همه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پروانه و مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده است.
بر این اساس، واجدین شرایط باید طرحهایی در قالب برنامه (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) ذیل تبصره (18) قانون بودجه سال 1402 کل کشور، شامل برنامههای ایجاد و توسعه، تولید، اشتغال و کارآفرینی بر مبنای رسته فعالیتهای صنعت بازی، صنعت رسانه و تبلیغات، صنایع فرهنگی (چاپ، نشر و تولید محتوا)، صنایع هنری و صنعت سینما ارائه کنند.
بر اساس اعلام وزارت ارشاد، نرخ سود تسهیلات در طرحهای ایجادی، توسعهای و تکمیلی(سرمایه ثابت) 15 درصد و در طرحهای سرمایه در گردش20 درصد بوده است؛ همچنین در مناطق مرزی و غیربرخوردار، 2 درصد از نرخهای اعلام شده کسر خواهد شد.
زمان بازپرداخت نیز برای طرحهای سرمایه در گردش حداکثر یکسال و تسهیلات ایجادی، توسعهای و تکمیلی حداکثر 5 سال (شامل دوره مشارکت و تنفس جمعا حداکثر 2سال و بازپرداخت حداکثر 3سال) تعیین شده است.
روند بررسی پروندهها به کجا رسید؟
با وجود گذشت بیش از یک ماه از آغاز فرآیند اعطای تسهیلاتت تبصره 18، برخی از ناشران و کتابفروشان در تماس با خبرنگار تسنیم، از مشخص نبودن نتیجه ثبت نام و روند بررسی و گردش پرونده خود خبر دادهاند، بر اساس اعلام اولیه متقاضیات برای دریافت این تسهیلات میبایست، به سامانه جامع کسب و کار، اشتغال و تسهیلات (کات) به آدرس https://kat.mefa.ir وزارت امور اقتصادی و دارایی ویژه تسهیلات حمایتی سال 1402، نسبت به اخذ دستورالعمل پرداخت تسهیلات اقدام و ثبت نام میکردند، اتفاقی که حالا به گفته این ناشران هنوز روندبررسی آن مشخص نیست.
خبرنگار تسنیم برای بررسی این موضوع به سراغ افسر موموندی مشاور برنامهریزی، اشتغال و کارآفرینی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ رفته است.
موموندی در این خصوص به تسنیم گفت: سامانه وزارت اقتصاد و دارایی هرگونه نقصی که در پرونده متقاضیان تسهیلات وجود داشته باشد، را در قالب پیامک به متقاضیان اطلاع خواهد داد.اگر برنامه متقاضی مورد تایید واقع شده باشد، به کمیته برنامهریزی استان ارسال و در آنجا مطرح میشود.
موموندی: فرایند اعطای تسهیلات کند پیش میرود
وی با بیان این مطلب که متاسفانه فرایند اعطای تسیهلات تبصره 18 به کندی پیش میرود و وزارت فرهنگ نیز ابهامهایی را باموسسه عامل (صندوق کارافرینی امید) در این زمینه داشته است، برای نمونه در شیوه اجرای طرح ابهامها و اختلاف نظرهایی بین صندوق و وزارت فرهنگ وجود دارد، فرایند از سوی وزارت فرهنگ کاملاً به صورت منظم پیش میرود، در تلاش هستیم در جریان مذاکره و تعامل این ابهامها برطرف شود.
موموندی تصریح کرد: با وجود این ابهامها، ابلاغ اعتبارات استانی صورت گرفته است، طرحها پس از بررسی توسط همکاران وزارت فرهنگ در استانها در کمیته برنامهریزی استان مطرح میشود، به محض تایید نهایی متقاضیان برای تشکیل پرونده به بانک معرفی میشوند.
اختلاف نظر وزارت ارشاد با صندوق امید برای شیوه امهال تسهیلات
مشاور برنامهریزی، اشتغال و کارآفرینی وزرات فرهنگ درباره محل اختلاف نظر وزارتخانه با صندوق کارآفرینی امید نیز گفت: در رابطه با شیوههای امهال تسهیلات است که ما خواستار تسهیلگری بیشتری برای متقاضیان بودیم.
البته صندوق کارآفرینی امید در این زمینه با ما همراه است.
وی علت طولانی شدن روند اعطای تسهیلات را مرتبط با وزارت اقتصاد عنوان کرد و گفت: تامین اعتبارات از طریق سازمان برنامه و بودجه رخ باید دهد، توجه داشته باشید که این روندها و فرایندها در حوزه اختیارات وزارت فرهنگ نیست.
در حوزه اختیارات دستگاهها و سازمانهای دیگری است، ما آمادگی داریم در صورتیکه در کوتاه شدن زمان اعطای تسهیلات تسهیل شود، فرآیند بررسی را به فوریت انجام دهیم.
متقاضیان حقیقی یک بار درخواست تسهیلات دهند
موموندی در پاسخ به این پرسش که در حوزه وزارت فرهنگ، برخی افراد چندین کسب و کار مرتبط دارند، آیا امکان دریافت تسهیلات به ازای هر مجوز ولو به نام یک فرد باشد، وجود دارد؟
گفت: توصیه ما این است که هر فرد حقیقی یک بار درخواست وام را مطرح کند، اما افرد حقوقی در قالب طرح کسب و کار باید مشخص کنند که برای هر طرح خود چه میزان تسهیلات مد نظر دارند.
عدم تایید طرح به منزله حذف نیست
وی در خصوص عدم تایید طرحهای ارسالی متقاضیان نیز گفت: در صورتیکه طرحی تایید نشود، متقاضی میتواند طرح را اصلاح و مجداً بارگذاری کند، به عبارت دیگر عدم تایید طرح به معنای حذف متقاضی نیست.
موموندی بار دیگر تاکید کرد که فرایند اعطای تسهیلات تبصره 18 زمان بر است و متقاضیان صبر و تحمل بیشتری داشته باشند، همچنین متقاضایان میتوانند مراتب را با کارشناسان معاونت توسعه وزارت فرهنگ مطرح و مشاوره بگیرند.
جزئیاتی درباره تسهیلات تبصره 18
محتوای تبصره 18 قوانین بودجه سنواتی، از سال 1396 به بعد، سمت و سوی حمایت از فعالیتهای تولیدی و اشتغالزایی گرفت.
تبصره 18 قانون بودجه سال1402، به منظور حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید ملی از طرق مختلف از جمله افزایش سرمایهگذاری، ارتقای بهرهوری، تکمیل طرحهای تولیدی نیمهتمام و احیای واحدهای تولیدی راکد، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی موجود، استفاده از ظرفیتهای خالی بنگاههای تولیدی و تکمیل زنجیره ارزش تولید، منابع مالی موضوع این تبصره با تأکید بر یکپارچهسازی حمایتهای دولت و بسط عدالت سرزمینی در راستای رشد و پیشرفت استانهای کشور با اولویت طرحهای تولید دانش بنیان و پیشران، تسهیلاتی را در نظر گرفته است.
مطابق قانون بودجه، بخشی از این تسهیلات از منابع دولتی و بخش دیگر آن (دو برابر منابع دولتی) از منابع بانکی تأمین میشود.
به عبارت دیگر، برای تأمین منابع لازم برای اعطای تسهیلات تبصره 18، یک واحد از منابع دولت با نرخ صفر درصد با دو واحد از منابع بانکی با نرخ بهره مصوب شورای پول و اعتبار تلفیق میشود و در نهایت به طور میانگین، با نرخ بهره 15 درصد، در اختیار کسب و کارها گذاشته میشود.
از سال 1400، سیاستگذاری در خصوص نحوه تخصیص تسهیلات تبصره 18 به وزارت اقتصاد واگذار شده است و این وزارتخانه، مسئولیت تخصیص این منابع به دستگاههای مختلف، جهت اعطای تسهیلات را بر عهده دارد وزارت اقتصاد بر مبنای نیاز هر استان، سهم مشخصی از منابع تبصره 18 را به دستگاههای آن استان اختصاص میدهد.دستگاههای استانی نیز، طرحهای اقتصادی مرتبط با آن استان که متقاضی دریافت تسهیلات تبصره 18 هستند را بررسی میکنند و در صورتی که آن طرحها، حائز شرایط لازم برای اخذ تسهیلات باشند، از سوی دستگاهها برای دریافت وام به بانکهای عامل معرفی میشوند.همچنین اگر یه طرح، جنبه فرا استانی و ملی داشته باشد، به این معنا که اثرات اجرایی شدن آن، کشوری باشد و نه استانی، فرآیند بررسی صلاحیت آن طرح، از سوی ستاد دستگاههای اجرایی مربوطه بررسی میشود، نه اداره استانی آن دستگاه.
یعنی به عنوان مثال، اگر موضوع یک طرح ملی، مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، بررسی شرایط آن مستقیماً از سوی ستاد وزارت ارشاد بررسی میشود و نه اداره ارشاد استانی که محل اجرای آن طرح است.
صاحبان طرحهای اقتصادی و کارآفرین در هر استان، متناسب با موضوع طرح، به سامانه اینترنتی دستگاه مربوطه مراجعه میکنند و پس از بارگزاری طرح خود در آن سامانه، مراحل بررسی شدن طرح را از طریق سامانه آن دستگاه پیگیری میکنند و در صورت نیاز، برای دفاع از طرح خود، با دعوت دستگاه مربوطه، در آن اداره حضور پیدا میکنند.
دستگاههای اجرایی ارائه دهنده تسهیلات تبصره 18 عبارتند از وزارتخانههای جهاد کشاورزی، صمت، راه و شهرسازی، نفت، گردشگری، کار، ارتباطات، علوم، نیرو، بهداشت، ارشاد، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و معاونتهای علمی و فناوری و توسعه روستایی.
همچنین برخی نهادهای حمایتی نظیر بنیاد برکت، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بنیاد علوی، بنیاد شهید، بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، سازمان عشایر، سازمان بسیج سازندگی، هیئت حمایت از صنایع، سازمان زندانها و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز، بر حسب ضوابط، اقدام به ارائه تسهیلات تبصره 18 به متقاضیان تحت پوشش میکنند.
حالا از آبان ماه، در راستای اجرای بخشهای (2) و (10) ماده (5) اصلاحیه دستورالعمل تبصره (18) قانون بودجه سال 1402 و انعقاد قرارداد عاملیت سه جانبه با وزارت امور اقتصادی و دارایی و صندوق کارآفرینی امید، فرآیند اعطای تسهیلات حمایتی ایجاد و تثبیت فرصتهای شغلی فرهنگی، هنری و رسانهای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده است و همه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پروانه و مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا درگاه ملی مجوزها میتوانند برای بهرهمندی از این تسهیلات اقدام کنند.
انتهای پیام/