۵۰ راهبرد جهانی برای جبران کمبود پزشک وجود دارد
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت از راهبردهای مختلف برای تامین نیروی انسانی متخصص در مناطق محروم خبر داد و افزایش ظرفیت بدون زیرساخت های لازم را موجب افت کیفیت آموزش دانست.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، حمید اکبری مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با حضور در برنامه گفتگوی زنده شبکه سلامت با موضوع بررسی وضعیت زیر ساخت های آموزش پزشکی کشور، با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۰ برای افزایش ظرفیت، گفت: بر اساس این مصوبه، وزارت بهداشت ملزم به افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در سال به منظور تامین نیروی انسانی لازم بود و چون این تکلیف در عرض ۳ سال اجرا شد، (افزایش بیش از ۲۰ درصد) دیگر ضرورتی برای ادامه آن وجود نداشت؛ از این رو این مصوبه بر اساس ارقام تا ۱۴۰۴ خاتمه یافته تلقی می شود.
وی به پذیرش هفت هزار دانشجو در سال، پیش از آغاز این مصوبه اشاره کرد و گفت: بر اساس تکلیف شورای عالی انقلاب فرهنگی، تا پایان چهارسال این عدد باید به حدود ۱۶ هزار دانشجو می رسید.
به عبارت دیگر ظرفیت باقی مانده از ۵۱ هزار و ۵۰۰ دانشجو، باید تا ۱۴۰۴ پذیرش شوند.
اکبری سپس به سابقه آموزش پزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: پس از استقلال وزارت بهداشت در سال ۱۳۶۴ در ابتدا هفت یا هشت دانشکده پزشکی در شهرهای بزرگ در حدود ۷۰۰ دانشجو پذیرش می کردند.
این روند، به سرعت افزایشی شد به نحوی که اکنون به ۶۰ دانشکده پزشکی و حدود ۱۴ هزار دانشجو رسیدهایم.
همچنین جمعیت کشور از ۴۰ میلیون نفر به ۸۵ میلیون نفر رسید و لذا این رشد موجب شد تا نیاز به تربیت پزشک افزایش یابد و وزارت بهداشت نیز بر اساس وظیفه ذاتی خود موظف به تامین نیروی انسانی لازم در حوزه سلامت است.
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت، تربیت و تامین نیروی انسانی با کیفیت را از وظایف وزارت بهداشت خواند و افزود: شاید به جرات گفت اکنون در تنها حوزه ای که به خود کفایی رسیدهایم و در هیچ زمینه ای نیاز به پزشک خارجی نداریم، تربیت پزشک متخصص است.
در این راستا به کیفیت آموزش نیز به خوبی توجه شده به نحوی که پزشکان کشور به دلیل تبحر و تجربه به سرعت در خارج از کشور جذب می شوند.
وی تربیت نیروی انسانی با کیفیت را نیازمند زیر ساخت های آموزشی مناسب دانست و تاکید کرد: در حدود ۶ تا ۷ میلیارد تومان بودجه برای راه اندازی هر تخت بیمارستانی لازم است.
این عدد هنگام پذیرش ۵۱ هزار دانشجو باید مد نظر قرار گیرد و برای تربیت هر دانشجو بودجه لازم اختصاص یابد.
البته تنها بودجه برای این فرآیند کافی نیست.
اکنون بسیاری از دانشجویان هنگام آموزش ممکن است در راهرو بایستند و نتوانند به شیوه ای مناسب در پروسه آموزش مشارکت داشته باشند.
این افزایش ظرفیت بدون زیر ساخت ها طبیعتا به ضرر آموزش می شود.
اکبری، تامین نیروی انسانی متخصص را وظیفه ذاتی وزارت بهداشت خواند و گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، ۵۰ راهبرد برای جبران کمبود پزشک وجود دارد که یکی از آنها افزایش ظرفیت پذیرش است و لذا اگر مداخلات در این زمینه کاهش یابد، می توانیم از راهبردهای دیگر استفاده کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با کمبود پزشک در کشور مواجهیم گفت: اکنون ۱۶۰ هزار پزشک در کشور وجود دارد که اگر ۲۰ هزار نفر نیز به چرخه بازنشستگی وارد شوند، در حدود ۱۴۰ هزار پزشک در حال ارائه خدمت در کشور هستند لذا بر اساس جمعیت، کمبود نداریم اما قطعا در توزیع و نگهداشت این نیروها با مشکل مواجه هستیم.
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت، با بیان اینکه «باید برای نگهداشت نیروی انسانی و ماندگاری پزشک در مناطق محروم زیر ساخت های لازم را تامین کنیم» خاطر نشان کرد: کشور نیازمند زیر ساخت های مناسب برای تامین مسائل رفاهی پزشکان است و چنانچه تامین نشود نمی توانیم پزشکان را برای حضور در مناطق محروم متقاعد کنیم.
در این شرایط، ناترازی در کشور ایجاد می شود.
اکبری، سپس به اعتبار آموزش پزشکی ایران در منطقه اشاره کرد و افزود: اکنون از اعتبار خوبی در دنیا برخوردار هستیم و اگر نتوانیم این کیفیت آموزشی را حفظ کنیم دچار آسیب خواهیم شد.
وی افزایش ظرفیت را شیوه ای مناسب برای تامین نیروی انسانی ندانست و گفت: کافی است به روند افزایش تخصص از ۳ هزار به ۵ هزار توجه کنیم در حالی که تنها ۲ هزار از ظرفیت را توانستیم پوشش دهیم.
این مسئله به خوبی نشان می دهد افزایش ظرفیت در این سال ها دردی دوا نکرده است.
اکنون با تامین بودجه و کمک نهادها و سازمان های مختلف می توانیم دانشجوی با کیفیت تربیت کرده تا با زیر ساخت بهتری آموزش بینند.