وضعیت نگرانکننده تصادفات با عابر پیاده در قم - تسنیم
مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی حمل ونقل و ترافیک شهرداری قم با تاکید بر لزوم کاهش سرعت وسایل نقلیه در داخل شهر تا 50 کیلومتر، گفت: سن 50 درصد عابران پیاده فوتی در تصادفات شهری قم بالای 60 سال است.
حامد خسروی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم بیان کرد: در کمیته فنی شورای ترافیک بحث ویژهای درباره عابران پیاده مطرح و تحلیل کاملی نیز انجام شد، بر اساس آنالیزهای صورت گرفته بالای 50 درصد فوتیها بالای 60 سال و قریب به 70 درصد بالای 40 سال هستند.
وی با بیان اینکه افراد بالای 60 سال چابکی لازم در برخورد با حادثه را ندارند، افزود: به همین دلیل بحث تقاطعهای چراغ دار در شهر قم مهم است و به هر میزان که دوربرگردان طراحی شود به عابر پیاده به دلیل نداشتن شرایط عبور از آن ضرر میرساند.
مدیرکل مطالعات و برنامهریزی حملونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: مسئله دیگر اینکه امکانات و توجیه کافی برای ساخت پل عابرپیاده در همه مکانها وجود ندارد، هم اکنون استفاده از آسانسور در پلهای عابر پیاده در دست اجراست اما همه شهر را نمیتوان مملو از پل حتی با آسانسور کرد.
خسروی با اشاره به هزینه سنگین مکانیزه کردن پلهای عابر پیاده اضافه کرد: در آئیننامههای جدید طراحی معابر شهری نیز ساخت پل عابرپیاده توصیه نشده و تاکید بر کاهش سرعت وسایل نقلیه به 50 کیلومتر است.
وی ادامه داد: معابر در داخل شهر باید به نحوی طراحی شود که سرعت از 50 بالاتر نرود، این کار نیازمند کاهش فاصله تقاطعها به 500 متر است و در این شرایط خودرو اجازه پیدا نمیکند بالاتر از 50 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.
مدیرکل مطالعات و برنامهریزی حملونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: نمونه این کار در خیابان جعفر طیار به دلیل جمعیت بالای عابران پیاده و وجود چند مدرسه انجام شده است، همچنین چراغ خیابان بیگدلی نیز فازبندی شد و در ساعات تعطیلی مدارس این چراغ راهنمایی بر اساس شرایط عمل میکند.
پیش از این نیز سرهنگ حمید عرب رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی قم با اشاره به این نکته که آمار تصادفهای عابران پیاده در این استان در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد 44 درصدی داشته است، اظهار داشت: نرخ تصادفهای منجر به فوت نیز 26 درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به افزایش صدمههای ناشی از تصادف عابران پیاده خاطرنشان کرد: هم اکنون مهمترین دغدغه پلیس راهنمایی و رانندگی استان پس از راکبان و سرنشینان موتورسیکلتها، موضوع عابران پیاده بهویژه دانشآموزان و افراد سالمند است.
رئیس پلیس راهنمایی رانندگی شهرستان قم با تاکید بر لزوم همکاری ارگانها، نهادها و سازمانهای مختلف با پلیس راهور در زمینه آموزش عابران پیاده تصریح کرد: رانندگان درون شهری را در خصوص خطرهای ناشی از عبور عابران پیاده، توجیه کردیم، تیم گشت نامحسوس نیز 2 برابر افزایش یافتهاست.
انتهای پیام/