خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 02 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

۲۸ هزار بی‌سواد مطلق در کردستان نیازمند آموزش

مهر | استان‌ها | یکشنبه، 02 دی 1403 - 14:24
سنندج_ درحال حاضر شناسایی، جذب و آموزش ۲۸ هزار و ۸۰۰ بی‌سواد مطلق در کردستان اولویت سوادآموزی استان است اما عدم دسترسی به آمار اسمی و مکانی بیسوادان چالش حوزه سوادآموزی کردستان محسوب می‌شود.
سوادآموزي،استان،كردستان،سواد،آموزش،باسوادي،پرورش،حوزه،نفر،در ...

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: سواد عامل توسعه پایدار و آموزش این مهم زمینه ساز تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمند است.
بی‌شک اسلام دین سواد و دانش است و پیروزی انقلاب اسلامی روزنه‌های امید را به روی علم و دانش گشود به گونه‌ای که امام خمینی (ره) فرمانی مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی را صادر کردند تا مردمی که از بی‌سوادی رنج می‌برند بتوانند از نعمت سواد برخوردار شوند.
امروز همه مردم اعم از شهری و روستایی می‌توانند از نعمت خواندن و نوشتن بهره‌مند شوند، اما در برخی نقاط کشور از جمله استان کردستان افرادی هستند که به دلایل مختلف از جمله مشغله کاری، ازدواج، بیماری و یا بضاعت مالی کم نتوانسته‌اند در زمان مناسبت به تحصیل بپردازند و از این رو نهضت سوادآموزی با ایجاد مراکز یادگیری توانسته است زمینه باسوادی این افراد را فراهم کند.
به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی نشستی با حضور مدیرکل آموزش و پرورش کردستان، معاون سوادآموزی استان و جمعی از اصحاب رسانه در دفتر خبرگزاری ایرنا برگزار شد که در این نشست گزارشی از وضعیت باسوادی و اقدامات حوزه سوادآموزی استان ارائه شد.
لزوم جمع‌آوری آمار افراد بی‌سواد در کردستان
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان گفت: کار در حوزه سوادآموزی کاری سخت و دشوار است و نیاز است آمارهای افراد بی سواد در استان جمع آوری شود که این مهم نیازمند همراهی رسانه‌ها است.
هاشم ناظمی‌جلال با اشاره به اینکه ثبت احوال و حتی خانه‌های بهداشت در شناسایی افراد بی‌سواد می‌توانند کمک حال سوادآموزی استان باشند، افزود: دغدغه ما باسوادی افراد جامعه است و خود مردم نیز باید نسبت به یادگیری و علم آموزی تلاش کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه رسانه‌ها در راستای فرهنگ‌سازی برای ترویج سوادآموزی اثرگذار هستند، یادآور شد: تولید محتوا برای تشویق افراد بی‌سواد به امر سوادآموزی می‌تواند اقدامی اثربخش از سوی رسانه‌ها باشد.
ناظمی جلال یادآور شد: کردستان به لحاظ سوادآموزی جایگاه خوبی در کشور دارد اما لازم است کار و تلاش بیشتری در این حوزه انجام شود تا شاهد تحقق اهداف باشیم.
وی بیان کرد: وجود حتی یک نفر بی‌سواد در استان برای ما آمار زیادی است و باید برای شناسایی و جذب افراد بی‌سواد یک تلاش همگانی صورت پذیرد.
کردستان در حوزه سوادآموزی جایگاه خوبی نسبت به میانگین کشوری دارد
وی با بیان اینکه کردستان در بحث سوادآموزی جایگاه مطلوبی نسبت به میانگین کشوری دارد، گفت: علیرغم جایگاه مطلوب استان در کشور اما باز هم جای کار زیادی وجود دارد چرا که تعلیم و تربیت و یاسوادی جامعه اولویت و اساس کار ما است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان خاطرنشان کرد: سوادآموزی در دو سال پیاپی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رتبه‌های برتر کشور را دارد و امیدواریم این روند در سال‌جاری نیز استمرار پیدا کند.
ناظمی جلال با اشاره به آمار قبولی سوادآموزی استان در سال گذشته بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد قبولی‌های دوره سوادآموزی استان ۸۵۵ نفر بود.
وی به آمار افراد بی‌سواد مطلق در استان پرداخت و گفت: حدود ۲۸ هزار و ۸۰۰ نفر بی‌سواد مطلق در کردستان وجود دارد که اولویت سوادآموزی کردستان شناسایی و جذب و آموزش این افراد است.
تلاش برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در کردستان
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان با تبریک سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام راحل اظهار کرد: امیدواریم با رویکردی که آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی استان داشته است این توان را داشته باشیم که به برنامه ریشه کنی بی سوادی نزدیک شویم.
گلبهار خسروی با بیان اینکه در طول ۴۵ سال گذشته نهضت سوادآموزی خدمات ارزشمندی در کشور ارائه کرده است، افزود: امروز آموزش و باسوادی جمعیت بزرگسال کشور رو به افزایش است و این مهم مرهون فعالان و تلاشگران این حوزه است.
وی افزود: در برنامه سوادآموزی با توجه به برنامه توسعه هفتم برنامه‌هایی تنظیم شده است که انتظار می‌رود با تدوین اساسنامه و تصویب آن به اجرا درآید.
وی با اشاره به اینکه هفته سوادآموزی از اول دیماه‌آغاز شده به عناوین روزهای این ایام پرداخت و گفت: شنبه اول دی ماه به نام «سوادآموزی، رسانه، تبیین، تبلیغ و ترویج»، یکشنبه دوم دی ماه روز «سواد اموزی و تکریم از فعالان سواد آموزی و بانوان فعال در این عرصه»، دوشنبه سوم دی ماه روز «سواد آموزی، مشارکت‌ها و فرهنگ کتابخوانی بر تولید»، سه شنبه چهارم دیماه روز «سوادآموزی و مسئولان»، چهارشنبه پنجم دیماه سوادآموزی و تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره)، پنجشنبه ششم دیماه روز «سوادآموزی فرهنگ ایثار و شهادت و مسئولیت پذیری اجتماع» و جمعه روز «سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار» نام گرفته است.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: در روزهای پیش رو برنامه‌های متنوعی در سطح استان برگزار می‌شود که غبار روبی مزار شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان و برپایی میز خدمت در نماز جمعه، دیدار و تجلیل از خانواده شهدا و برگزاری مسابقه انشانویسی از جمله این برنامه‌ها است.
خسروی اعلام کرد: انتظار می‌رود با اجرای این برنامه‌ها در حوزه سواد آموزی بتوانیم جذب سوادآموزی را به حداکثر برسانیم.
شاخص باسوادی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال کردستان ۹۷.۲۴ درصد است
وی در ادامه به شاخص‌های استان در حوزه سوادآموزی در جمعیت ۶ سال به بالا پرداخت و عنوان کرد شاخص استان در حوزه سوادآموزی در جمعیت ۱۰ سال ۸۴.۷، ۱۵ سال ۸۲.۸، ۱۰ تا ۴۹ سال برابر با ۹۷.۲۴ درصد است.
وی اذعان کرد: در حال حاضر ۲۸ هزار و ۸۰۰ نفر از جمعیت بالای ۱۰ سال در سطح استان بی سواد هستند که باید شناسایی و جذب شوند تا مورد آموزش قرار گیرند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: ۸۶.۱۰ صدم درصد باسوادی در استان مربوط به گروه سنی ۱۰ سال به بالا است که نسبت به سال ۹۵ حدود ۴.۵۹ درصد افزایش داشته است.
خسروی اذعان کرد: رشد باسوادی جمعیت ۱۰ سال به بالای استان کردستان نسبت به سال ۱۳۹۵ برابر با ۴.۵۸ درصد است و درصد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به بالا هم در کل استان ۹۷.۲۴ درصد و در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال نسبت به سال ۹۵ برابر با ۵.۰۶ درصد است.
وی به حجم ابلاغی سوادآموزی استان در سال‌جاری از سوی سازمان نهضت سوادآموزی اشاره و اضافه کرد: در مجموع حجم ابلاغی استان ۱۰ هزار و ۵۴۱ نفر بوده که تا کنون ۳ هزار و ۶۰۰ نفر دوره سوادآموزی، ۴ هزار و ۱۲۱ نفر دوره انتقال و ۲ هزار و ۸۰ نفر دوره تحکیم در سطح استان برگزار شده است.
وی زمان کلاس‌گذاری سوادآموز در سال جاری را آبان ماه امسال اعلام کرد و گفت: این امر تا ۳۰ دیماه ۱۴۰۳ ادامه دارد و رویکرد سازمان در سالجاری مدرسه محوری و محله محوری است.