در یکصد و هشتادمین جلسه شورای شهر شیراز چه گذشت؟
یکصد و هشتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با 3 نطق اعضا برگزار شد و سه دستور کار مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، یکصد و هشتادمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز با حضور اعضای شورای اسلامی شهر به ریاست سید ابراهیم حسینی، شهردار کلانشهر شیراز و مدیران شهری برگزار شد.
غلامحسین اسکندری عضو طراح سوال از شهردار شیراز درباره سامانه شفافیت بعد از آنکه اعلام کرد از جواب شهردار این کلانشهر قانع نشده است با ایجاد بگو و مگو با محمدرضا هاجری عضو شورای شهر شیراز به همراه افسانه خواست خدایی دیگر عضو شورا صحن علنی را به نشان اعتراض ترک کرد؛ اما قبل از ترک این جلسه علیرضا اسکندری عضو هیئت رئیسه شورا نسبت به آنچه که غلامحسن اسکندری خود را نماینده مردم در شورا خواند، اعتراض کرد و با علام آنکه این برای چندمین بار است که این عضو (غلامحسین اسکندری) به مابقی اعضاء توهین میکند قصد ترک صحن علنی را داشت که با رایزنی مابقی اعضاء در صحن علنی شورای شهر ماند.
بر اساس این گزارش موضوع شفاف سازی در خصوص نیروی انسانی شهرداری شیراز برای چندمین بار است که در قالب نطق، تذکر و سوال توسط غلامحسن اسکندری در صحن شورای شهر شیراز مطرح میشود که هربار این موضوع با حواشی همراه میشود و چندین جلسه برای اقناع سازی این عضو شورایب شهر صرف شده است، اما ماحصل این توضیحات با حواشی بی پایان همراه است.
سیده مریم حسینی عضو شورای شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد حضور پررنگ و تأثیرگذار زنان در تمامی عرصههای جامعه هستیم.
زنانی که در هر زمینهای از زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نقشآفرینی کردهاند، یک روز در نقش مادرانی جگر گوشه هایشان را به دفاع از کیان اسلام رهنمون شدند و در روزهای دیگر، به وضوح نشان دادند که توانمندیهای آنها فراتر از مرزهای پیشفرضهای گذشته است.
وی افزود: مدیریت شهری بهطور فزایندهای نیازمند دیدگاههای جامع و چندجانبه است که بتواند پاسخگوی نیازهای پیچیدهی جامعه باشد.
یکی از ویژگیهای برجستهای که زنان در عرصه مدیریت شهری به ارمغان میآورند، توجه ویژه به ابعاد انسانی و اجتماعی پیشرفت است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: بانوان در کنار تجربههای تخصصی خود، همواره بر حقوق اجتماعی، رفاه عمومی، محیط زیست، و توسعه پایدار تأکید داشتهاند.
این ویژگیها باعث میشود که در فرآیند برنامهریزی شهری، طراحی فضاهای عمومی، و ایجاد زیرساختهای اجتماعی و فرهنگی، سهمی مهم داشته باشند.
حسینی اضافه کرد: زنان، به عنوان مادران، آموزگاران و مدیران جامعه، نگاه متفاوتی به مسائل شهری دارند و آنها نه تنها در پروژههای بزرگ و کلان شهری، بلکه در تأمین رفاه، سلامت و امنیت شهروندان، همواره با حساسیت بیشتری عمل میکنند.
با توجه به نقش محوری زنان در خانواده، تواناییهای مدیریتی آنان در حوزههای مختلف، از جمله توانایی در هماهنگی و ایجاد تعادل میان نیازهای مختلف، به عنوان مزیتی مهم در توسعهی جوامع شهری مطرح میشود.
وی خاطر نشان کرد: یکی از بزرگترین تغییرات اجتماعی که در سالهای اخیر به وضوح قابل مشاهده است، توانمندیهای زنان در عرصههای فرهنگی و اجتماعی است و زنان در جامعه امروز، نه تنها در مناصب مدیریتی و اجرایی حضور دارند، بلکه در فرآیندهای تربیتی و فرهنگی نیز نقشآفرینی کردهاند، آنان در شکلدهی به فرهنگ عمومی، در انتقال ارزشها، باورها و آداب اجتماعی، و در هدایت نسلهای آینده به سوی یک جامعه متعالیتر، بهطور مستقیم تأثیرگذار بوده و هستند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه تاثیر نقش زنان در سیاستگذاریها و تصمیمسازیهای کلان جامعه نیز به وضوح قابل مشاهده است، ادامه داد: زنانی که به عرصهی سیاست و مدیریت شهری وارد شدهاند، توانستهاند با نگاهی انسانیتر و جامعتر، به تصمیمگیریهای استراتژیک و اجرایی در سطوح مختلف کمک کنند.
از سوی دیگر این حضور باعث شده تا بسیاری از مسائل و دغدغههای اجتماعی و شهری که پیشتر در حاشیه قرار داشت، به دغدغههای اصلی و مورد توجه سیاستگذاران تبدیل شود.
حسینی اظهار کرد: از مسائل مربوط به حقوق زنان، حمایت از خانوادهها، تا توجه به توسعهی پایدار و رفاه عمومی، همه اینها به نوعی از حضور زنان در عرصهی تصمیمسازی و مدیریت شهری نشأت گرفته است و همواره تلاش نموده و باور دارم که باید فرصتهای بیشتری به زنان در عرصههای مختلف داده شود، تا شاهد تحولات بزرگ و پایدارتری در ساختارهای مختلف اجتماعی و شهری باشیم.
ابراهیم کمالی دیگر عضو شورای شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: شهرداری منطقه 10 در محدوده شمال غرب شیراز در سال 1393 تاسیس شده و با مساحت حدود 4 هکتار محدوده و17 هزار هکتار حریم، وسیعترین منطقه شهرداری شیراز است که 18 شهرک متصل و منفصل از جمله گویم، دوکوهک، قصرقمشه، انجیره، شهرکهای آرین، گلستان، بهشتی، بزین، گلدشت حافظ و محدوده غربی کمربندی شمال غرب شیراز در این منطقه قرار گرفته است.
سرشماری سال 95 جمعیت ساکن در منطقه 10 شهرداری شیراز را 215 هزار نفر اعلام شده است که پس از گذشت 8 سال بسیار بیشتر از این شده و تا 250هزار نفر تخمین زده میشود.
وی افزود: از ابتدای شروع سال سوم شورا تا کنون که با اعتماد اعضای محترم شورای اسلامی شهر شیراز، توفیق داشتم به عنوان ناظر در این منطقه خدمت کنم و تلاش شد تا جای ممکن هر دوشنبه و پنجشنبه به همراه یاوران شورا و همراهی شهردار و تیم اجرایی منطقه بازدید میدانی از بخشهای مختلف منطقه 10، بویژه شهرکهای کمتر برخوردار داشته باشم.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در طی یک سال 3 بار سرکشی از شهرکهای منطقه انجام شد و به صورت میدانی به شناسایی چالشها و بررسی اقدامات انجام شده در جهت رفع آن پرداخته شد و این بررسیهای میدانی، گفتوگو با مردم و دو امام جمعه محترم مناطق غرب شیراز، پایش امکانات موجود در هر شهرک و کیفیت سنجی آن به استخراج نظام مسائل این منطقه از شهرداری انجامید.
کمالی خاطر نشان کرد: بخش اول این نظامبندی شامل یکسری اقدامات ساده و روبنایی شد که با روزمرگی شهروندان سروکار دارد و در عین حال که انجام آنها برای مدیریت شهری هزینهبر و دشوار نیست، از میانبرهای بازسازی اعتماد مردمی است.
از سوی دیگر این نیازمندیها مشخص و دسته بندی شد و از شهرداری منطقه درخواست شد با درنظر گرفتن وسع و توانی که در اختیار دارد در کوتاهترین زمان ممکن اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه بخش دوم مسائل زیرساختی و زمانبر را در بر میگیرد که در پایش تقاضاهای مردمی و معتمدان محلی تعیین شدند و تا جایی که امکان قانونی وجود داشت با نامه نگاری، مسئولان مربوطه را از ضرورت و نیاز منطقه به آن آگاه کردیم، ادامه داد: بسیاری از مسائل مانند فاضلاب یا تامین روشنایی معابر خارج از حیطه وظایف شهرداری بودند و به مسئولیت سایر نهادها برمی گشت و تلاش ما این بود با نامهنگاری ادارات مسئول را پای کار بیاوریم.
متاسفانه همچنان نبود زیرساخت فاضلاب در شهرکهای آرین، گلستان شمالی و برخی شهرکهای تازه احداث کاملا ملموس است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: در این مدت تلاش و بنیان برنامههای ما این بود که به سمت مردم برویم، از ماندن در اتاق و فاصله انداختن میان خود و مردم اجتناب کنیم و بی واسطه با مردم ارتباط داشته باشیم؛ لذا کوشیدیم از ساختارهایی که با هدف ایجاد حلقه واسطه ارتباط مدیریت شهری و شهروندان شکل گرفته، اما در حال حاضر خود یکی از عوامل عدم ارتباط و شکل گیری نوعی از تبعیض شدهاند، رها شویم و نگذاریم این زیرساخت که در ماههای اخیر به ستاد انتخاباتی برخی افراد شبیه شدهاند و قطعا نیاز به آسیب شناسی، پالایش و بازبینی دارد، دسترسی ما را به بدنه اصلی جامعه قطع کند.
کمالی اظهار کرد: هر هفته در یکی از مساجد در خدمت شهروندان منطقه بودیم و از برکات همین میزهای خدمت، آشنایی و ارتباط با کنشگران هر محله یا شهرک بود که سبب آشنایی بیشتر ما با مشکلات و چالشهای حقیقی مردم گشت و عاملی شد تا حرفهای مردم را مستقیم بشنویم.
همچنین به سمت تخصصی شدن میزهای خدمت با حضور معاونان شهردار حرکت کردیم و میزخدمتهای عمومی در دو نمازجمعه شمال غرب شیراز شهرک گلستان و منطقه گویم برپا شد.
وی افزود: از سه ماه پیش با توجه به نزدیک شدن به انتخابات شورای هفتم، برای جلوگیری از شائبههای انتخاباتی برنامههای میز خدمت را کاهش داده و یا درصورت برگزاری، قصدی برای رسانهای کردن آن ندارم و با صحت سنجیهای انجام شده، میتوان گفت 40 تا60 درصد مطالبات روبنایی مردم توسط منطقه انجام شده و نیمی از این مسائل باقی مانده است که از شهردار محترم منطقه ده میخواهم در مدت زمان باقی مانده از عمر شورا سایر تعهدات نیزاجرایی شود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه در طی یک سال بررسی میدانی از شرایط منطقه ده برخی از اصلیترین آسیبها و چالشهای آن شناسایی شده است، تصریح کرد: اصلیترین معضل منطقه 10 مساحت بسیار وسیع آن است که تشکیل منطقه جدید شهرداری را به یک ضرورت تبدیل کرده و این موضوع مطالبه جدی ساکنین منطقه نیز شده است رسیدگی عادلانه به همه پهنه منطقه نیازمند فعالیت جهادی پیاپی است و وسعت بسیار آن سبب شده تلاشهای شهرداران آن نمود نداشته باشد و البته قطعا لیاقت مردم و ساکنان منطقه بیش از آن چیزی است که اکنون وجود دارد و اولین اولویت در منطقه 10 باید این باشد که تقسیم شده و منطقه جدیدی از دل آن بیرون آید تا امکان رسیدگی به ویژه در بخشهای محروم منطقه بیش از گذشته فراهم شود.
کمالی اضافه کرد: منطقه 10 ورودی کلان شهر شیراز از سمت شمال غرب است و آزادراه شیراز ـ اصفهان در این ضلع از کلان شهر شیراز واقع شده و حجم زیادی از رفت و آمد را رقم زده است و زیبا سازی و ایجاد منظر مناسب شهری باید مورد توجه شهرداری قرار گیرد.
از سوی دیگر برخی پروژههای عظیم عمرانی مانند زیرگذر گویم در منطقه 10 در حال اجراست که امری زمانبر بوده و تمام منطقه را تحت تاثیر قرار داده است و امید است با افتتاح آن هم مردم شیراز از ترافیک کلافه کننده ورودی غرب شیراز رها شوند و هم مردم منطقه طعم شیرین اقدامات عمرانی شهرداری را بچشند.
وی با اشاره به اینکه الحاق یا عدم الحاق گویم همچنان یک معادله مجهول است، تاکید کرد: باغشهرها و ساخت و سازهای غیر مجاز به ویژه در حریم شهر شیراز یکی از عمدهترین چالشهای منطقه 10 است که از سالیان گذشته به این منطقه ارث رسیده است و بناهایی که هر روز در حریم شیراز قد میکشند و باغ شهرهایی که هیچ همخوانی با زیست بوم منطقه ندارد به معضل پایان ناپذیر شهرداری منطقه ده تبدیل شده است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: متاسفانه علی رغم تمام تلاشهای انجام شده، این تخلفها درابعاد وسیع وجود دارد و حل آن نیازمند هم افزایی همه دستگاه هاست با توجه به اینکه یکی از اضلاع توسعه شهر شیراز از شمال غرب تعریف شده است، معضل حریم خواری با ساخت بناهای غیرمجاز عملا سرمایه و فضای توسعه شهر را از بین برده و شهرداری را با انبوهی از تعهدات در برابر شهرکهایی مواجه نموده که نه در تفکیک آنها نقش داشته و نه سرانههای لازم در آنها رعایت شده است.
از سوی دیگر در برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز در گشت همپوشان سایر دستگاهها همکاری مناسبی ندارند، شهرداری نیز متاسفانه ضعیف عمل میکند و مجموع این شرایط وضعیت فاجعه باری را در منطقه ده رقم زده است.
به گفته کمالی؛ قطعا یکی از دلایل ضعف شهرداری دخالت و حمایت نا به جای برخی از اعضای محترم شورا در حوزه انتصابات است و از شهردار محترم میخواهم بدون در نظر گرفتن این فشارها تغییرات لازم را خصوصا در منطقه ده و یک انجام دهند؛ در غیر اینصورت موارد را بصورت شفاف با مردم در میان میگذارم.
وی افزود: حضور دلالها در منطقه 10 یک مشکل جدی است و اخذ مجوزات خارج از عرف، سو استفاده از خلأهای قانونی و همکاری برخی مسئولان در دورههای گذشته سبب ریشه دواندن دلالها در منطقه 10 شده است و نقش آفرینی دلالها در سالیان متمادی متاسفانه سبب بروز تبعیضها و نابرابریهایی در حوزه ساخت و ساز شده و به اعتماد عمومی بسیار آسیب وارد کرده است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: با پیگیریهای حراست و بازرسی شهرداری در 2 سال اخیر فعالیت دلالها به کمترین میزان خود رسیده، اما همچنان حضور این افراد یک واقعیت غیر قابل انکار است و گزارشهای ما حکایت از نفوذ و اعمال نظر آنها دارد.
این در حالی است که تغییرات زیربنایی خوبی در راستای سالم سازی محیط انجام شده و امید است این رویه قاطعانه ادامه پیدا کند؛ لذا از مردم شریف شیراز درخواست دارم در صورت مواجه شدن با این پدیده مخرب نهادهای نظارتی را در جریان بگذارند.
کمالی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مسائل این منطقه موضوع مناطق محروم به ویژه بافت تاریخی گویم، قصر قمشه، انجیره و بزین است و حاشیه نشینی در این بخشها بسیار جدی است و این مناطق خصوصا در بافت تاریخی گویم که از حداقل امکانات نیز بهرهمند نیستند، نیازمند رسیدگی ویژه است.
وی ادامه داد: حضور اتباع بیگانه در بخش محروم و حاشیهای منطقه 10 سر به فلک کشیده و نارضایتی و شکایت عموم ساکنان منطقه را به دنبال داشته است.
تقاضای ما از اداره اتباع استانداری فارس ورود به موضوع و ساماندهی آن است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: در منطقه 10 با شهرک شهید صدوقی یا کمپ آبادانیها مواجه هستیم که بعد از گذشت 40 سال، همچنان بلاتکلیف در حاشیه کمربندی قرار دارد و تقریبا 60 الی 70 خانوار در این شهرک سکونت دارند که به دلیل عدم تعیین تکلیف تقریبا از هر نوع امکانات و خدماتی محروم هستند؛ لذا این موضوع نه زیبنده کلان شهر شیراز و نه نظام مقدس اسلامی است وای کاش یک بار برای همیشه موضوع کمپ آبادانیها تعیین تکلیف شود یا حداقل خدمات رسانی به آنها به صورت مشخص در دستور کار قرار گیرد تا شهرکهای تازه ساخت نیز همچنان به انشعابات خدماتی دسترسی ندارند و علی رغم دستور فرماندار وقت اتفاق ملموسی در منطقه رخ نداده است.
کمالی ادامه داد: منطقه 10 با مشکلات عدیدهای که تعاونیهای مسکن ایجاد کردهاند دست به گریبان است و بسیاری از این تعاونیها حتی با نام و نشانهای معتبر، در ابتدای فعالیت خود و هنگام انعقاد قرارداد مبالغی را برای آسفالت، کوچه کشی و زیرساختهایی از این قبیل دریافت نموده، اما متاسفانه به تعهدات خود عمل نکردهاند و در حال حاضر نیز به هیچ عنوان حاضر به پذیرش آن نیستند.
در نتیجه این بی تعهدی، مردم در دسترسی به زیرساختها دچار مشکل شدهاند و تامین آن را از شهرداری مطالبه میکنند.
چالشهایی که تعاونیهای مسکن ایجاد نمودهاند به یک مسئله جدی در برخی شهرکهای منطقه تبدیل شده است؛ لذا تقاضای ما و مردم این است که شهرداری هرچه سریعتر مسائل حقوقی خود را با تعاونیهای مسکن حل و فصل نماید و از انعقاد قرار داد مجدد با تعاونیهای بدنام خودداری کند.
وی در ادامه به کمبود سرانههای فرهنگی و آموزشی زخم عمیقی بر پیکر این منطقه وسیع شهرداری است، اشاره و اظهار کرد: منطقه ده علیرغم وسعت خود در حوزه زیرساختهای فرهنگی با مشکل مواجه است و برخی از فرهنگسراهای منطقه تعطیل هستند.
از سوی دیگر اراضی با کاربری فرهنگی، ورزشی و مذهبی در سالیان گذشته یا تغییر کاربری یافته و یا به تهاتر و فروش گذاشته شده است و سبب شده شمال غرب شیراز با کمبود جدی فضاهای فرهنگی و مذهبی روبهرو باشد.
مسئلهای که چرایی آن قابل بررسی است و حتما باید با تمهیداتی جبران شود.
فرهنگسرای حکمت شاهد احداث یکی از بهترین کتابخانههای کلانشهر شیراز بودهایم، اما همچنان بهره برداری از آن آغاز نشده است.
از استانداری فارس و رئیس محترم نهاد کتابخانههای عمومی استان میخواهم راه اندازی کتابخانه را در دستورکار قرار دهند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: بلندمرتبه سازی معضل دیگر منطقه 10 شهرداری شیراز در حوزه شفافیت است که به ویژه در بلوار دکتر حسابی کاملا خودنمایی میکند و برج چیزی نیست که بتوان از دید مردم پنهان کرد.
افکار عمومی در این موضوع شبهه دارند مدام با این پرسش روبهرو هستند که متعلق به چه کسانی است و بر چه مبنای علمی چنین مجوزی داده میشود.
از شهرداری میخواهم در اعطای مجوز احداث بناهای مرتفع برابر افکار عمومی شفاف باشد و با انتخاب مسیر شفافیت به شبهات افکار عمومی پاسخ دهد.
کمالی ادامه داد: فاصله بسیار منطقه 10 شهرداری تا آرامستان مرکزی شیراز ایجاد آرامستان را به یک ضرورت تبدیل کرده و با توجه به وجود نیاز مشابه در شهر جدید صدرا، رایزنی و بررسی موضوع باید در دستور کار قرار گیرد؛ لذا این موضوع و همچنین ساماندهی آرامستانهای محلی را از حوزه خدمات شهری و سازمان آرامستانها مطالبه کردم، تا کنون اتفاق ملموسی اتفاق نیافتاده است.
وی همچنین اضافه کرد: پارک انتظار از بهترین پروژههای تفریحی-فرهنگی در منطقه 10 است که ده سال است با چالش ملکی ساکنین شهرک بزین و شهرداری روبهرو است.
از شهردار شیراز تقاضا دارم هرچه سریعتر حل این مسئله را در دستورکار قرار دهد و اهالی این شهرک را از حق خود برخوردار شوند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در پایان تاکید کرد: در 2 سال اخیر شاهد برخی تبعیضات در اعطای مجوز ساخت و ساز در منطقه بودیم که با ورود به موقع شهردار شیراز این مسئله مدیریت شد؛ لذا امیدوارم در کوتاه مدت تبعات این موضوع مورد تدبیر و تدقیق قرار گیردو از تکرار آن در دیگر مناطق جلوگیری شود.
از سوی دیگر از شهردار شیراز و مدیرکل امور شهرسازی شهرداری شیراز درخواست دارم جهت رفع اثر از این سوءتفاهمات حداکثر همکاری داشته باشند.
به گزارش تسنیم طرح دو فوریتی جمعی از اعضای شورا درخصوص الزام شهرداری به اجرای طرح دیواره نگاری بامضمون اشعارشعرای بزرگ ایران و شهر شیراز، به شماره ثبت 12741/1403/ش مورخ 1/10/1403 دبیرخانه شورا، در یکصد وهشتادمین جلسه علنی (عادی) شورای اسلامی شهر شیراز مورخ 2/10/1403، با حضور 12 نفر اعضای شورا بررسی و مستند به ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 و اصلاحات بعدی آن، به شرح زیر به تصویب رسید.
در راستای تقویت هویت و افزایش زیبایی بصری شهری، شهرداری شیراز مکلف است، با اعمال نظر ویژه نسبت به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله) مبنی بر معرفی شهر شیراز به عنوان "تلفیق دین، حماسه و هنر"، ضمن تشکیل کارگروهی متشکل از معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری یا نمایندگان ایشان و با دعوت از هنرمندان صاحب نظر نسبت به تشخیص، جانمایی و تعیین محتوای کلیه نمادهای (المان ها) لازم جهت تثبیت هویت بصری "شیراز سومین حرم اهل بیت ع" با اولویت پانصدقطعه دیوار سطح شهر جهت نگارش اشعار وزین شعرای بزرگ ایران (با اولویت اشعار سعدی و حافظ) با مضامین اخلاقی، اجتماعی و اعتقادی متناسب با اماکن و کاربریهای محل اجرای طرح، از محل ردیف اعتباری 1031102 با موضوع "پروژه مطالعه، طراحی، بهسازی، زیبا سازی، مبلمان و نورپردازی شهری و المانهای هویتی شهر شیراز" حداکثر تا تاریخ 15 اسفند ماه سال 1403 اقدام کند.
همچنین طرح دو فوریتی جمعی از اعضای محترم شورا درخصوص الزام شهرداری به اجرای طرح "وقف درختان" و عملیاتی نمودن طرح در تاریخ 15 اسفند 1403 (روز درختکاری)، به شماره ثبت 12863/1403/ش مورخ 2/10/1403 دبیرخانه شورا، در یکصد وهشتادمین جلسه علنی (عادی) شورای اسلامی شهر شیراز مورخ 2/10/1403، با حضور 12 نفر اعضای شورا بررسی و مستند به ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 و اصلاحات بعدی آن، به شرح زیر به تصویب رسید.
در راستای ارتقاء فرهنگ وقف و صیانت از فضای سبز و با هدف اعمال اصل مردم محوری در حفظ و نگهداری فضای سبز شهری، شهرداری شیراز مکلف است نسبت به جانمایی اراضی و اماکن مساعد جهت کاشت درختان بومی در سطح شهر و اعلام تعداد و نوع درختان قابل کاشت ضمن اعلان عمومی و دعوت از عموم شهروندان اقدام و پس از تعریف سازوکار مربوط به کاشت، نحوه تقبل هزینه نگهداری و شناسنامه دار نمودن درختان، نسبت به عملیاتی نمودن طرح "وقف درخت توسط شهروندان" با هدف بهره برداری از طرح در ایام درختکاری (تا پایان اسفندماه) اقدام کند.
موضوع طرح سوال جناب آقای غلامحسن اسکندری از شهردار محترم شیراز، در یکصد و هشتادمین جلسه علنی (عادی) شورای اسلامی شهر شیراز مورخ 2/10/1403، با حضور 13 نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصمیم گیری شد؛ مستند به ماده 83 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، اعضای محترم شورا از توضیحات شهردار در پاسخ به طرح سوال ایرادی اقناع شدند.
انتهای پیام/424/.