طرح دو سوال مجلس از وزیر نیرو با محوریت خاموشیهای برق و جاده سد هراز
طرح دو سوال از وزیر نیرو با محوریت مدیریت خاموشیهای برق و احداث جاده بالادست سد هراز از سوی نماینده مردم آمل در مجلس مدنظر قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار مهر، رضا حاجیپور، رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی، دو طرح سوال از وزیر نیرو تهیه کرد.
وی در طرح سوال نخست خود از وزیر نیرو آورده است: با توجه به عدم انجام تعهدات وزارت نیرو در تأمین برق پایدار منازل و صنایع و خدمات کشور، صدمات جبرانناپذیری به مردم و بخشهای صنایع و زیرساختهای خدماتی وارد شده است؛ به طور نمونه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از ۵ همت در دو سال اخیر تجهیزات مربوط به باطریهای سیستمهای برق اضطراری، توسط اپراتورهای ارتباطی و مراکز داده در کشور وارد شده است.
راه حل وزارت نیرو در مورد مدیریت هوشمند خاموشیها چیست؟
با ادامه روند این خاموشیهای بی برنامه و بدون هماهنگی با صنایع دیگر تمامی این باطریها تا پایان سال از بین خواهد رفت و واردات این حجم از باطری برای صنایع ارتباطی اپراتورها و مراکز داده دیگر مقرون به صرفه نخواهد بود و در تابستان آینده همزمان با این خاموشیها باید شاهد قطع شدن مراکز مخابراتی و مراکز داده در کشور باشیم که باعث قطع شدن ارتباطات صوتی، دیتا و اینترنت مردم و قطع شدن سرویسهای برخط مانند سرویسهای بانکی و … خواهد شد.
این معضل به دلیل بی کفایتی وزارت نیرو در مدیریت هوشمند ناترازی انرژی و هماهنگی با صنایع دیگر در این زمینه است.
همچنین در حوزه تجهیزات الکترونیکی در منازل مردم سالانه بیش از سه میلیارد دلار تجهیزات الکترونیکی مانند یخچال، تلویزیون و … به کشور وارد میشود که به این آمار باید حجم تولیدات داخلی را هم اضافه کرد.
این خاموشیهای مکرر خسارات جبران ناپذیری به تجهیزات الکترونیکی منازل مردم وارد خواهد کرد، بنابراین سوال مربوطه این است که دولت و وزارت نیرو برای حل این معضلات و هماهنگی با صنایع مادر کشور که آسیبهای غیر قابل جبرانی دیده اند یا با آن مواجه خواهند بود، چه برنامهای دارند؟
رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران با تاکید بر اینکه از رئیس جمهور درخواست میکنم به مسئله بسیار مهم مدیریت خاموشیهای مکرر توجه ویژه داشته باشند، چرا که اگر مقوله ارتباطات کشور دچار اختلال شود، کیفیت شبکه ارتباطی با افت کیفیت و دسترسی بانکها و شبکههای خدماتی که از فضای برخط استفاده میکنند با چالش مواجه خواهد شد.
وی ادامه داد: باید بحث خسارت به مردم و تولیدکنندگان و صنعتگران مورد توجه قرار گیرد و وزارت نیرو باید به صورت هوشمند نسبت به این مسئله ورود کند و با مدیریت هوشمند، هدفمند و برنامه ریزی انجام شده توسط نیروهای متخصص و همچنین با هماهنگی سایر وزارتخانهها، نسبت به مدیریت خاموشیها اقدام کند تا صنایع مختلف دچار چالش نشوند.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به رئیس جمهور پیشنهاد میشود کمیتهای متشکل از وزارتخانههای مختلف در راستای راهبری مدیریت خاموشیها، بررسی تخصصی معضلات و راهکارهای هوشمند مربوطه ایجاد و گزارش آن به مجلس ارائه شود.
احداث جاده بالادست سد هراز به کجا رسید؟
در دیگر سوال مطرح شده از وزیر نیرو، آمده است: با توجه به گذشت بیش از ۲۰ سال از احداث سد هراز وزارت نیرو متعهد بود، جاده بالادست سد هراز را احداث و پسماندهای ایجاد شده از محل سد را مدیریت کند و علی الرغم تذکرات پیاپی در مجلس یازدهم و دوازدهم، وزارت نیرو به تعهدات خود در این خصوص عمل نمیکند و عملاً پاسخگو نیست.
جاده هراز یک جاده بین المللی بوده که ترددهای بسیاری در آن صورت میپذیرد و عدم احداث جاده بالادست سد هراز، باعث ایجاد ترافیک شدید در جاده اصلی و منجر به تصادفات شدید که صدمات جانی و مالی جبران ناپذیر به مردم استان و گردشگران در پی دارد، میشود.
وزارت نیرو باید در خصوص احداث جاده بالادست سد هراز و همچنین مباحث دیگر مربوط به سد از جمله مشکلات ایجاد شده از عدم مدیریت اصولی پسماند و جمع آوری مناسب نخالهها به نمایندگان مردم، پاسخگو باشد.
گفتنی است، دو سوال مذکور با امضای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جهت بررسی، به کمیسیون انرژی ارجاع میشود.