سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دلیل خاموشی برخی از معابر شهری چیست؟ - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 06 دی 1403 - 12:53
قصه ناترازی انرژی و خاموشی های اخیر، چالش های قدیمی اما پنهان حوزه برق را پر رنگ کرده و باعث شده تا معضلاتی مثل خاموشی معابر عمومی بیش از گذشته به چشم بیایند.
برق،شهروندان،مشكل،سامانه،ثبت،معابر،121،روشنايي،حجم،خاموشي،گز ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، قصه ناترازی انرژی و خاموشی‌های برق بحث داغ این روزهای کشور است و به هر طرف که نگاه می‌کنید، با سیل گلایه مردم مواجه می‌شوید، از گیر کردن در آسانسورها بگیر تا سوختن لوازم خانگی.
اما این تمام ماجرا نیست؛ خاموشی‌های اخیر خیلی از چالش‌هایی که قبلا به چشم نمی‌آمد را هم پررنگ کرده و باعث شده که بیشتر از قبل به چشم بیایند؛ یکی از این موارد روشنایی نامناسب برخی از معابر شهری است که به شکل غیرمستقیم با امنیت شهروندان سر و کار دارد.
کافیست تصور کنید که پدر، مادر و یا یکی از فرزندانتان به خاطر شرایط شغلی مجبور است که دیر وقت به خانه برگردد و در زمان مراجعت به منزل با کوچه و یا خیابان تاریک مواجه می‌شود و حجم استرس و نگرانی که هر شب محبور هستید، تحمل کنید تا عزیزانتان به خانه برگردند، به خوبی اهمیت روشنایی معابر عمومی را مشخص می‌کند.
البته خاموشی معابر عمومی یک معضل قدیمی است و شرکت برق نیز برای ثبت گزارشات شهروندی و حل مشکل راهکارهایی را ارائه داده مثل تماس با سامانه 121 و ثبت گزارش در اپلیکیشن برق من؛ اما مشکل اصلی دقیقا از جایی شروع می‌شود که بخواهید برای حل خاموشی خیابان و یا کوچه محل سکونت‌ خود از طریق یکی از این سامانه‌ها اقدام کنید.
شهروندان چه می‌گویند؟
در همین رابطه یکی از شهروندان اصفهانی گفت :من ساکن خیابان سجاد هستم و حدود یک ماه است که کوچه ما روشنایی ندارد؛ من نرم‌افزار برق من را نصب و سعی کردم که از طریق آن مشکلم را مطرح کنم اما برای حل این مشکل هنوز هیچ اقدامی نشده است.
یکی دیگر شهروندان اصفهانی ساکن خیابان کاوه نیز از وضعیت روشنایی محل سکونتش گلایه داشت و در این ارتباط گفت: منزل ما در محدوده سه راه ملکشهر قرار دارد، روشنای کوچه ما در حالت عادی خیلی ضعیف و چراغ برخی از تیر برق‌ها خاموش است.
وی افزود: تاکنون چند بار سعی کردیم که از طریق نرم‌افزار برق من این موضوع را پیگیری کنیم اما به درخواست ما هیچ توجهی نمی‌شود.
یکی دیگر از شهروندان اصفهانی که ساکن منطقه 15 شهرداری است، در ارتباط با همین موضوع گفت: چرا چراغ‌ها روشنایی معابر این منطقه را درست نمی‌کنند؟
خیلی از ساکنین این منطقه مسن هستند و این وضعیت باعث شده که در رفت و آمد به مشکل بخورند.
وی ادامه داد: وقتی از طریق اداره برق این مشکل را پیگیری می‌کنیم، در جواب می‌گویند که باید با برق من تماس بگیرید؛ با برق من هم که تماس می‌گیریم کلاً اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند و تاکنون هیچ اقدامی برای حل این مشکل انجام نداده‌اند.
در همین رابطه جواد شب بیدار ، مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری شرکت توزیع برق استان به تشریح روند برطرف کردن خاموشی‌های معابر پرداخت و اظهار داشت: خاموشی‌های معابر از طریق سه روش حل می‌شود تماس با سامانه 121 و ثبت آدرس‌های خاموشی و گرفتن مشخصات، بازدید گروه‌های اجرایی( این بازدیدها به طور معمول با در نظر گرفتن اولویت، در معابری انجام می‌شود که به دلایل مختلف از جمله سرقت دچار خاموشی کامل شده) و ثبت آدرس از طریق اپلیکیشن برق من.
وی افزود: برق من یک اپلیکیشن سراسری است و باید آدرس به طور دقیق ثبت شود.
مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری شرکت توزیع برق استان اضافه کرد: البته در این اپلیکیشن امکان ثبت موقعیت جغرافیایی برای گوشی‌های هوشمند فراهم شده اما اگر موقعیت جغرافیایی به درستی ثبت نشود، عملا امکان پیدا کردن لامپ موردنظر شهروندان وجود نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: در این اپلیکیشن لینکی برای ورود به نقش وجود دارد و شهروندان می‌توانند با مراجعه به این لینک، موقعیت جغرافیایی مدنظرشان را دقیق ثبت کنند تا همکاران بتوانند مشکل را حل کنند.
شب بیدار تاکید کرد: اگر شهروندان به هر دلیلی توان استفاده از اپلیکیشن برق من را ندارند، می‌توانند از طریق سامانه 121 مشکل را پیگیری کنند.
همکاران من در سامانه 121 به صورت شبانه روزی پاسخگوی همشهریان گرامی هستند و به نقشه شهر دسترسی دارند موارد گزارش را روی نقشه ثبت می‌کنند تا برای حل مشکل اقدام شود.
حجم تماس‌ها با سامانه 121 بالاست
وی در ادامه با اشاره به قطعی برق به دلیل ناترازی‌ها خاطرنشان کرد: حجم تماس‌ها با سامانه 121 به دلیل خاموشی‌های اخیر افزایش یافته و به همین دلیل امکان ثبت گزارش در اپلیکیشن برق من فراهم شده تا دیگر نیازی نباشد که شهروندان منتظر باشند که حجم تماس‌ها کاهش یابد؛ با این حال شهروندان بهتر است که در ساعات ابتدایی صبح و یا بعد از ساعت 17 با سامانه 121 تماس بگیرند چرا که در این ساعات حجم تماس‌ها با این سامانه نسبت به سایر اوقات کمتر است.
شب بیدار گفت: دلیل اینکه گاهی اوقات اپراتورهای سامانه 121 شهروندان را برای درج گزارش به اپلیکیشن برق من ارجاع می‌دهند، حجم بالای تماس‌هاست؛ زمانی که حجم تماس‌ها بالاست پراتورها به طور مستقیم شهروندان را راهنمایی نمی‌کنند و در این شرایط شهروندان می‌توانند در سطح انتظار بمانند تا به اپراتور وصل شوند.
سرقت عامل اصلی خاموشی معابر
وی در بخش دیگری از سخنانش پیرامون گلایه شهروندان از خاموشی بسیاری از معابر گفت: سرقت جزو آن مواردی است که روشنایی معابر لطمه زده به طور مثال در اتوبان شهید کشوری و پل دفاع مقدس با این معضل مواجه بودیم که با اتصال کابل هوایی مشکل حل و روشنایی اتوبان تامین شد؛ در خصوص سایر موارد نیز تنها راهکاری که داریم استفاده از کابل هوایی است که این مهم به دلیل بودجه‌ای که نیاز دارد، کار زمانبری است.
شب بیدار در بخش دیگری از سخنانش به چالش شهروندان درباره سوختن مانیتور کنتورهای برق اشاره کرد و گفت: رفع مشکل کنتورهای معیوب بر اساس روتینی که داریم، پروسه زمانبری نیست و به محض دریافت گزارش خرابی، کنتور تعویض می‌شود و کنتور معیوب به آزمایشگاه ارسال و قبض با کنتور جدید محاسبه می‌گردد؛ در این رابطه شهروندان می‌توانند به سامانه 38121 مراجعه و از خدمات پس از فروش برق از جمله تغییر نام، تغییر کنتور و غیره بهره ببرند.
انتهای پیام/170/.