سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ابتکارات هوش مصنوعی در حوزه آموزش، دانشگاه‌ها و فناوری بهره‌برداری شود

مهر | استان‌ها | پنجشنبه، 06 دی 1403 - 14:40
ارومیه - رییس دانشگاه ارومیه گفت: ابتکارات هوش مصنوعی در حوزه آموزش و پرورش دانشگاه‌ها و فناوری بهره‌برداری شود.
مدرسه،آموزش،پرورش،درسي،ارزشيابي،دانش،رئيس،هوش،مصنوعي،محتواي، ...

به گزارش خبرنگار مهر، احمد علیجانپور پیش از ظهر پنجشنبه در نخستین همایش ملی رهیافت‌های نوین برنامه درسی ملی در زیست بوم جدید با بیان اینکه هوش مصنوعی در حال دگرگون سازی روش‌های آموزش در مدارس و دانشگاه‌های دنیا است که به شکل اجتناب ناپذیری در حال اجرا است، افزود: هوش مصنوعی در حال حاضر فناوری است اما بزودی تبدیل به یک نیاز حیاتی تبدیل می‌شود لذا ابتکارات هوش مصنوعی را باید در حوزه آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های فناوری بکار بگیریم.
وی ادامه داد: بحران‌های زیست محیطی و منابع طبیعی و تغییرات اقلیمی موجود باید جدی گرفته شود.
جای خالی این مطالب در کتاب‌ها و منابع درسی ما احساس می‌شود، می‌طلبد پژوهشگران به این حوزه ورود جدی داشته باشند.
محتوای جذاب در مدرسه برای حضور دانش آموزان در مدرسه تهیه شود
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش نیز در این همایش گفت: هنوز هوش مصنوعی فراگیر نشده، بعضی همکاران از مرگ مدرسه اسم می‌برند و دلیل آن را عدم تأثیرگذاری آن می‌دانند و می‌گویند هر ساختاری که تأثیرگذاری لازم را نداشته باشد و به اهداف از پیش تعیین شده خود نرسد محکوم به شکست و فناست.
علی محبی اظهار کرد: اولین موردی که مدرسه باید در مورد دانش آموزان و فرزندانمان توجه کند، این است که با محتوای جذاب دانش آموزان را برای حضور در مدرسه جذب کند.
وی ادامه داد: مهمترین چالشی که ما با آن مواجه هستیم این است که معلم مرجعیت خود را از دست داده است و دیگر همان نقش خود را در الگوی نظام تعلیم و تربیت نمی‌تواند ایفا کند.
محبی گفت: نقشه راه سند تحول بنیادین را به دو بخش تقسیم کرده ایم.
سطح ستاد و صف تا به خواسته‌ها و اهداف تعیین شده در این سند برسیم.
مدرسه را باید شاداب سازی و محل زندگی دانش آموز تبدیل کنیم تا دانش آموز احساس غریبی نکند.
افزایش کیفیت محتوای درسی نیازمند ارتقای نظام ارزشیابی است
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش نیز دیگر سخنران این همایش با بیان اینکه برای رسیدن به شایستگی آموزشی باید ارزشیابی شایسته‌ای صورت گیرد، اظهار کرد: اگر ارزشیابی به خوبی انجام گیرد تولید کننده محتوای درسی ملزم به افزایش کیفیت محتواهای درسی خواهد بود.
محسن زارعی اظهار کرد: محوری‌ترین موضوع مدرسه است.
اگر بخواهیم اهداف سند تحول در مدرسه را دنبال و تربیتی که مدنظر سند را تحقق بخشیم، باید بدانیم که کانون اصلی مدرسه است و باید این را در مدرسه دنبال کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تمام مجموعه آموزش و پرورش باید در جهت پشتیبانی از مدرسه فعالیت کنند.
نخستین همایش ملی «رهیافت‌های نوین برنامه درسی ملی در زیست بوم جدید» در ارومیه با حضور استاندار آذربایجان‌غربی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، رئیس پژوهشگاه تحقیقات آموزش و پرورش و رئیس مرکز ارزشیابی تحصیلی و کیفیت نظام آموزش و پرورش، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی، مدیران، مسئولان و فرماندهان ارشد استانی در حال برگزاری است.