مرتفع کردن محرومیت آموزشی در مناطق محروم کشور با اجرای طرح نشاندار کردن مالیاتها
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس میگوید با طرح نشاندار کردن مالیاتها میتوان محرومیت آموزشی در مناطق محروم کشور را حل کرد.
باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد امیرحسینی - وحید کنعانی کلور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان قول رئیسجمهور مبنی بر محرومیتزدایی آموزشی در استانهای کمبرخوردار در مدت زمان یک سال، گفت: ما در قانون، یک طرحی داریم به نام قانون نشاندار کردن مالیاتها که در آن افراد میتوانند در سامانه پرداخت مالیاتها، مصارف مالیات واریزی خود را در هر استان، منطقه و در هر پروژه عمرانی که در روستاها در حال وقوع است، انتخاب کنند لذا این طرح میتواند تبدیل به راهی برای عملی شدن قول رئیسجمهور بهمنظور محرومیتزدایی در استانهای کمبرخوردار شود.
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس میگوید ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جلسات متعددی برگزار کردیم تا راهکاری برای برقراری عدالت آموزشی در شهرهای مختلف کشور برقرار شود.
کنعانی اظهار کرد: یکی از مشکلات بزرگ ما وجود مدارس کانکسی در مناطق محروم است و اتفاقا در شهرستانی که من نماینده آن در مجلس شورای اسلامی هستم، این مشکل وجود دارد.
امروز مدارس کانکسی تبدیل به یک معضل شده است و در شرایط کنونی کشور، نباید هیچ مدرسه کانکسی در هیچ منطقهای وجود داشته باشد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مسئولین و نمایندههای مجلس تلاش کردند تا مسئله مهم عدالت آموزشی و از بین رفتن مدارس کانکسی در بودجه ۱۴۰۴ اضافه شود.
این نماینده مجلس تصریح کرد: مشکل مدارس کانکسی و کمبود فضای آموزشی با ورود خیرین و مردم میتواند تا حدودی حل شود، اما درباره قانون نشاندار کردن مالیاتها، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور مالیاتی کشور باید برنامهریزی جامعی داشته باشند تا پروژههای عمرانی مختص فضای آموزشی، ساخت مدارس، تامین تجهیزات و تامین زیرساختهای آموزشی در سامانه نشاندار کردن مالیاتها تعریف شود تا مردم در زمان انتخاب پروژه در این سامانه، با علم اینکه آن پروژه چیست؟
انتخاب صحیحی را انجام دهند.
کنعانی گفت: لازم است که اولویتبندی درست و جامعی در این باره انجام شود تا معلوم شود کدامیک از مناطق در اولویت قرار دارند و در کدام شهرستان و روستا ساخت مدرسه و تامین زیرساختهای آموزشی مهمتر است در غیر این صورت، نمیتوان مشکلات آموزشی را حل و فصل کرد لذا برنامهریزی و اولویتبندی باید توسط سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور مالیاتی کشور انجام شود تا خیرین، کارخانهدارها و درمجموع مردم که میخواهند مالیات دهند با تعریف درستی که پیش از این در طرح نشاندار کردن مالیاتها انجام شده است، سرمایهگذاری مناسب را چه در حوزه آموزش و چه در حوزههای دیگر مثل جاده، عمران، سلامتی و غیره انجام دهند.