برخی راهبردهای مقاومت در سیره اهلبیت - تسنیم
رئیس حوزه ریاست دانشگاه باقرالعلوم علیه السّلام به معرفی برخی راهبردهای مقاومت در سیره اهل بیت علیهم السّلام پرداخت.
حجت الاسلام دکتر محمدعلی رنجبر، رئیس حوزه ریاست دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام همزمان با برگزاری «نشست کرسی ترویجی بازتاب مفهوم مقاومت در سیره سیاسی اجتماعی امام کاظم علیه السلام» در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مبارزه با ظلم را سیره انبیاء و اهل بیت طاهرین علیهم السلام دانست.
وی به تبیین آیه «وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِی كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» پرداخت و گفت: اگر ما این را حق در نظر بگیریم، اهلش را هم خوب خواهیم شناخت و اهل بیت ما چون ادامه دهنده مسیر انبیا بودند، نمیتوانستند در مقابل طاغوتها سکوت کنند و مبارزه نکنند.
استاد حوزه و دانشگاه ضمن تحلیل شرایط اهل بیت در دوران بنی عباس و بنی امیه گفت: در زمان بنی عباس به گونهای اهل بیت را معرفی کردند که گویا اینها کتاب زیر بغلشان بود، هر روز کرسی درس داشتند و ظهر به خانه برمیگشتند و استراحت میکردند، شب هم عبادت و مطالعه و صبح هم دوباره همین گونه بود؛ هر از چند گاهی هم به حاکمان وقت پیامهایی میدادند.
رنجبر ادامه داد: رهبر انقلاب میفرماید بنی امیه فقط شخص اهل بیت را کشتند، اما بنی عباس، شخصیت اهل بیت را هم علاوه بر خودشان ترور کردند؛ آنجا اشاره میکنند که متأسفانه برخی از مداحان و منبریهای ما همچنان امام سجاد علیه السلام را با نام امام بیمار میشناسند.
وی در پاسخ به این که اگر اهل بیت گوشهنشین بودند و کاری نمیکردند، چرا حکومت باید به آنها کار داشته باشد و آنها را شهید کند، تصریح کرد: رهبری کتابی با عنوان «همرزمان حسین» دارند؛ یعنی سیدالشهدا علیه السلام رزمنده بود و مابقی اهل بیت همرزم او بودند و میجنگیدند، اما رزم سیدالشهداء سخت و جنگ مابقی اهل بیت نرم بود که این به امام سجاد تا امام کاظم علیهم السلام رسید و هارون هم سخت با این امام بزرگوار مقابله کرد و شبکه تشیع را با جاسوسان خود نابود کرد.
رئیس هیأت مدیره مؤسسه مطالعات راهبردی جهان تمدن رسالت افزود: وقتی این شبکه لو رفت، ائمه طاهرین پس از امام کاظم دیگر مانند ائمه قبل از ایشان فضای باز و آزاد مانند امام باقر علیه السلام نداشتند؛ پس این شبکه مخفی شیعه نباید آشکار میشد و البته انحرافاتی هم مانند اینکه باید بنشینیم و صرفاً برای ظهور قائم دعا کنیم هم در دین به وجود آمد که دیگر مقابلهای با طاغوت در آن معنا نداشت.
وی با اشاره به این شعر منسوب به حضرت سیدالشهداء «ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی یاسیوف خذینی» خاطرنشان کرد: زمان امیرالمومنین و امام مجتبی علیهم السلام یک عده فکر میکردند دعوا بین بنی امیه و بنی هاشم است، اما در زمان امام حسین علیه السلام مشخص شد که دعوا بین حق و باطل است و ما باید شهید میشدیم تا مشخص شود حق با ماست و این راهبرد است.
رنجبر به یکی دیگر از راهبردهای مقاومت اشاره و گفت: یک روش دیگر، عقبنشینی تاکتیکی است که در قرآن هم داریم: «وَ مَنْ یُوَلِّهِمْ یَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَیِّزًا إِلَى فِئَةٍ» یعنی (و هر کس در آن موقعیت به آنان پشت کند [و بگریزد] سزاوار خشمی از سوی خدا شود) و ما نباید خورده بگیریم که چرا امام حسین آن گونه رفتار کرد، امیرالمؤمنین به گونهای دیگر، امام حسن به یک شیوه، امام سجاد به شیوه دیگر و سایر ائمه طاهرین هر کدام به یک شیوهای اقدام کردند.
استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: این نکته مهم است که ما مأمور به وظیفهایم، ولی وظیفهای که به نتیجه برسد، نه اینکه حالا هر طور شد و با هر روشی برویم تا ببینیم به کجا میرسیم؛ ما باید پا در مسیری بگذاریم که موفقیت داشته باشیم.
انتهایپیام/