خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 11 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بررسی بودجه سال ۱۴۰۴ سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه آهن در دیوان محاسبات

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | یکشنبه، 09 دی 1403 - 09:12
جلسه بررسی و تحلیل بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۴ سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دیوان محاسبات برگزار شد.
معاون،بودجه،امور،سازمان،شركت،حسابرسي،محاسبات،ديوان،اقتصادي،ب ...

جلسه بررسی و تحلیل بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۴ سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اجرای تبصره ۵ ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با حضور دادستان، معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی، معاون مجلس و امور استان‌های دیوان محاسبات و همچنین نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی در این نهاد نظارتی برگزار شد.
محسن برزوزاده معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات مهمترین نقاط ضعف در فرآیند بودجه‌ریزی سازمان‌ها و شرکت‌ها را عدم تصویب بودجه پیشنهادی توسط مجامع عمومی و همچنین عدم پیش بینی قیمت تمام شده کالا و خدمات منطبق با بخشنامه‌های صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه برشمرد و تاکید کرد: احصای دقیق درآمد‌ها و هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی و همچنین ملحوظ داشتن هزینه‌های ناشی از تحریم‌ها و دعاوی حقوقی، از جمله مهمترین مواردی است که به منظور نیل به بودجه ریزی صحیح و کاربردی، ضرورت دارند.
معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات با بیان اینکه وقتی از شناسایی دارایی‌ها و بدهی‌ها سخن می‌گوییم، باید نتایج و اثرات آن به وضوح در درآمد‌ها و هزینه‌ها قابل مشاهده باشد، اظهار کرد: توجه به سیاست‌های دریا محور، برنامه ریزی در راستای کنترل‌های داخلی بنادر و همچنین پیگیری مطالبات سنوات پیشین، از جمله مواردی است که باید در بودجه پیشنهادی سازمان بنادر و دریانوردی گنجانده شده و تلاشی مضاعف در جهت تحقق آنها صورت پذیرد.
برزوزاده همچنین در جلسه با مسئولان و دست اندرکاران شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه یکی از نقاط آسیب‌زا در این شرکت، تعویض سیستم و نرم افزار فروش بلیت مسافربری بوده است، افزود: تغییرات ناگهانی در سیستم خرید و فروش بلیت، افزون بر اینکه نارضایتی مسافران و شهروندان را در پی خواهد داشت، هزینه‌های زیادی را نیز بر شرکت تحمیل خواهد کرد.
معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات در ادامه بیان کرد: عدم احصای دقیق قیمت تمام شده خدمات ریلی و همچنین شفاف نبودن دارایی‌ها و بدهی‌ها براساس گزارش سازمان حسابرسی، از جمله مواردی است که تصمیم گیران در شرکت راه آهن باید برای رفع آن چاره‌ای عاجل بیاندیشند.
در این جلسات، علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از نظارت‌های روشنگرانه و پیگیری‌های مجدانه دیوان محاسبات، خواستار گسترش تعاملات با این نهاد نظارتی شدند.