نشست چالشهای تربیت دینی در ارومیه برگزار شد
ارومیه- با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی نشست چالشهای تربیت دینی در ارومیه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام منصور امامی عصر یکشنبه در نشست چالشهای تربیت دینی در ارومیه اظهار کرد: در نگاه واقعبینانه انسان مساوی با نیاز است و همه فعالیتهای انسان در جهت تأمین نیاز است و این نیازها یا واقعی است و یا تخیلی و یا عقلانی است.
وی افزود: باید حقیقت نیاز درست تبیین شود و امروز با یک صنعت نیاز سازی در دنیا مواجه هستیم که برای فروش محصول خود در بازار مصرف نیاز تولید میکند و اگر درست بررسی کنیم متوجه میشویم که انسان بدان نیاز ندارد اما اینگونه ایجاد کرده و روی آن نمایش میدهند تا از نیاز غیر لازم انسان برای خود سرمایهاندوزی کنند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجانغربی تصریح کرد: تمام فعالیتهای انسان یا برای رسیدن به نیاز است و یا مقدمهای برای آن و انسان یا موفق به تأمین نیاز خود میشود و یا موفق نمیشود و این عدم موفق یا به دلیل عدم توانایی و یا نداشتند امکانات و منابع است، چون عالم ماده، عالم محدودیت است و تمام انسانها نمیتوانند همه نیازهای خود را تأمین کنند.
در صورت تأمین نیاز در انسان یک لذتی و سرخوشی به وجود میآید و همه داستان زندگی انسان در این درد و لذت خلاصه میشود.
وی گفت: وقتی میخواهند انسان را تربیت کنند بسته به نوع نیاز او برایش برنامه طراحی میکنند و انسان ذاتاً از درد فرار میکند و ذاتاً لذت طلب است و وقتی آن را به دست آورد تلاش میکند آن را حفظ و تقویت کند و انسان یا با تجربه و یا با آموزش می فهمد که برای دست یابی به یک لذتی باید حتماً دردها را تحمل کند تا به خواستهاش برسد.
حجتالاسلام امامی تاکید کرد: جریان تربیتی وظیفه دارد خط سیر نیاز انسان را سالم نگه دارد و لازمهاش این است که مدام علوم مورد نیاز را به مخاطب خود برساند.
نظام سرمایهداری برای رسیدن به سرمایههای کلان نیازهای انسان را تغییر داده و برای او نیاز کاذب ایجاد میکند و برای آن نیازها نیز محصول تولید میکند.
وی افزود: تمام تبلیغات در دنیا حول و محور درد و لذت و نیاز است که اگر انسان از آن محصول مورد تبلیغ استفاده نکند درد ورنج خواهد کشید و سوالی که مطرح میشود این است که آیا ساختار وجودی انسان یک طبقه است و یا ابعاد دیگری نیز دارد که در آن لذت و درد خیالی و … هم وجود دارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجانغربی با اشاره به اینکه لذت و درد عقلانی در وجود انسان هست، اظهار داشت: رسیدن به لذت عقلانی رسیدن انسان به کمال است و باید نیازها را مدیریت کنیم و نیازهای دیگر را تحت عنوان نیازهای عقلانی و دردهای عقلانی قرار گیرند و نگاه مادی به انسان موجب میشود نظام تربیتی بر اساس آن شکل بگیرد که چه اقدامی باید انجام بدهیم که این فرد کاری را انجام بدهد که بیشترین لذت را با کمترین درد برای خود و دیگران به دست آورد و لذا برای تربیت او از مسئله شرطی سازی استفاده میکنند که در تربیت حیوان مورد استفاده قرار میگیرد.
حجتالاسلام امامی گفت: گاهی لذت و درد خیالی است و این لذت حتی لذت مادی را هم تحت الشعاع خود قرار میدهد برای اینکه لذت خیالی قویتر از لذت مادی است.
برخیها درد مادی را تحمل میکند تا به درد خیالی دچار نشوند.
وی تصریح کرد: و نگاه عقلانی به درد و لذتهای انسان همه ابعاد انسان را مورد بررسی قرار داده و برای آن برنامه تربیتی طراحی میکند و ابنسینا معتقد است درد و لذت عقلانی خیلی بالاتر از درد و لذت خیالی و مادی است اما چون انسان آن را درک نکرده است به آن اهمیت نمیدهد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجانغربی بیان کرد: نظام تربیتی دین برای تربیت انسان، شناخت درست از حقیقت خود انسان، نیازها، دردها، لذتها و اندازه آن را به انسان یادآوری میکند که بدون شناخت دین، فهم این نیازها و لذتها ممکن نبود و دین به انسان در مدیریت نظام لذتها و دردها کمک میکند و به او یاد میدهد برای رسیدن به لذتهای بالاتر کدام لذت را کنار بگذارد و یا کدام درد را تحمل کند و لذا به انسان جهت داده و به او در نظام دردها و لذتها کمک میکند.
وی افزود: اسلام در هیچ جایی نگفته حرام لذت ندارد اما برای اینکه جلوی یک لذت بزرگ را میگیرد، اسلام با آن مخالف است و برای اینکه انسان به یک درد بزرگ مبتلا نشود و یا یک لذت بزرگ را از دست ندهد به او مدیریت لذتها و دردها را یاد میدهد و دین به دنبال این است که انسان را به لذت ابدی و بی بدیل برساند.
حجتالاسلام امامی ادامه داد: وقتی خدای متعال راجع به مسائل آخرت صحبت میکند میفرماید از بین همه صفات، خدا به این دو اشاره کرد به این دلیل که برخی لذتها بعد از سیری برای انسان بی اهمیت میشوند و برخیها هم محدود هستند و لذا خداوند هم از جهت کمی و هم از جهت کیفی برای انسان یک لذت معرفی میکند که در صورت برنامهریزی درست، میتواند بدان دست یابد.
وی گفت: مشکل من مربی چیست که نمیتوانم این فهم درست دین را انتقال بدهم؛ از جمله این است که خود انسان این منظومه را متوجه نشده است که در این صورت نمیتواند به نوجوانان انتقال دهد و در مواجه با نوجوان و جوان با مشکل مواجه خواهد شد و اگر نظام نیازها و درد و لذتها به صورت منظم و نظام بند توضیح داده نشود نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد و لذا برای آن باید بازیها و چالشهای مختلف اجرا شود.