بررسی نقش موزه در پیشبرد پژوهشهای هنر در یک نشست تخصصی
یک پژوهشگر حوزه هنر با بررسی پژوهشهای بین رشتهای و نقش موزه در پیشبرد پژوهشهای هنر گفت: کمبود منابع مالی، نیروی متخصص برای آموزش و پژوهش و فناوریهای نوین چالشهای پیش روی موزه هاست.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست پژوهشهای بین رشتهای و نقش موزه در پیشبرد پژوهشهای هنر به همت معاونت پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس با سخنرانی اعظم صفی پور مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه هنر و موزه در سالن کنفرانس دانشکده هنر و معماری برگزار شد.
صفی پور در این نشست که با حضور اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشتههای هنر برگزار شد، تعاریف موزه از ابتدا تاکنون مورد بررسی قرار داد.
سپس به طبقه بندی انواع موزهها از زوایای مختلف مانند نوع مالکیت و تأمین بودجه، محتوا و موضوع، ماهیت و نحوه نمایش آثار پرداخت.
وی همچنین با تمرکز بر موزههای هنر و نقش آنها در ارتباط با سایر موزهها به چالشها و فرصتهای این حوزه در زمینه آموزش و پژوهش پرداخت.
صفی پور در این نشست گفت: استفاده از رویکردهای بینرشتهای در هنر و موزهها ممکن است با چالشهایی همراه باشد.
یکی از بزرگترین چالشها، نیاز به متخصصان در زمینههای مختلف است که بتوانند با هم همکاری کنند.
به علاوه، ترکیب این رشتهها ممکن است باعث پیچیدگی در نحوه ارائه اطلاعات و تجربه بازدیدکنندگان شود.
وی گفت: چالشهای پیش روی موزهها عبارتند از کمبود منابع مالی؛ چون بسیاری از موزهها به دلیل کمبود بودجه قادر به حفظ، نگهداری و نمایش آثار خود به شیوهای مناسب نیستند.
کمبود نیروی متخصص برای آموزش و پژوهش یکی دیگر از چالشهاست.
فناوریهای نوین هم چالش دیگری است.
چون موزهها باید با پیشرفتهای فناوری همگام شوند تا بتوانند تجربههای جدیدی برای بازدیدکنندگان ایجاد کنند.
با این حال، فرصتهای زیادی نیز در این زمینه وجود دارد.
صفی پور بیان کرد: استفاده از رویکردهای بینرشتهای میتواند باعث ایجاد تجربیات بیشتر و جذابتر برای بازدیدکنندگان شود همچنین کمک کند تا موزهها به عنوان مراکز پژوهشی و آموزشی با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کنند.
آنها با توجه به تنوع موضوعات موجود در موزهها، میتوانند بهعنوان پایگاهی برای پژوهشهای بینرشتهای مورد استفاده قرار گیرند.
از جمله رویکردهای میان رشتهای در زمینه پژوهش و موزه میتوان به رویکرد تاریخنگاری، رویکرد زیباییشناسی، رویکرد اجتماعی و فرهنگی، رویکرد انسانشناختی، رویکرد شناختی اشاره کرد.
وی گفت: نظریههای بین رشتهای در این باره همچون نظریههای فرهنگ و جامعه، نظریههای هنری، نظریههای روانشناختی و علوم تربیتی، نظریههای تاریخی و نظریههای معماری، نظریههای حوزه مطالعات معماری.
نظریههای رسانهای و فناوری و نظریههای جامعهشناسی هنر بسیار کارآمد و مؤثر خواهد بود.
صفی پور موزهها را بهعنوان مراکز نگهداری و ترویج فرهنگ دانست که فرصتهای فوقالعادهای برای پژوهش و آموزش فراهم میآورند.
با رفع چالشها و استفاده از فرصتها، میتوانند به عنوان نهادهای کلیدی در انتقال دانش و فرهنگ به نسلهای آینده عمل کنند.
لازم است که ما به اهمیت آنها پی ببریم و از ظرفیتهای موجود در موزهها برای پژوهش و آگاهی بیشتر استفاده کنیم.
پس از این سخنرانی، پرسش و پاسخی پیرامون نقش موزههای هنری در روند انجام پژوهشهای هنری انجام گرفت.