سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دل علامه مصباح برای دانشگاه می‌سوخت - تسنیم

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 12 دی 1403 - 16:30
استاد حوزه و دانشگاه می گوید علامه مصباح، زمانی که دیدند جریان های مارکسیستی در دانشگاه ها صاحب کرسی شده اند و اسلام التقاطی مطرح است، در مقابل این جریان ها قد علم کردند، بعد از مدتی هم در مقابل جریان اسلام لیبرالی موضع می گیرند و ورود می کنند.
علامه،ره،اسلام،مصباح،امام،انقلاب،منظومه،روحانيت،مؤسسه،استاد، ...

حجت‌الاسلام دکتر قاسم شبان‌نیا، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به ضرورت تبیین منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) گفت: قبل از آنکه بدانیم انتظار از روحانیت در قِبال الگوگیری از شخصیتی چون علامه‌مصباح (ره) چیست؛ باید ببینیم رهبر انقلاب، وجه امتیاز علامه مصباح را در چه می‌دانند که در مورد ایشان از تعابیری نظیر «حکیم مجاهد» و «استاد فکر» استفاده می‌کنند و در خلأ افرادی چون علامه طباطبایی و شهید مطهری به آیت‌الله مصباح ارجاع می‌دهند.
مؤلف کتاب فلسفه سیاست افزود: استاد فکر یعنی استاد اندیشیدن، اگر کسی بخواهد راه فکر کردن را یاد بگیرد، علامه‌ مصباح و شیوه این شخصیت برجسته، طریق مناسبی برای یادگیری در حوزه اندیشه است؛ از این رو یکی از کارها و خدماتی که علامه انجام دادند و مورد حمایت رهبر انقلاب نیز واقع شد، بحث طرح ولایت است، شش کتابی که در حوزه اندیشه اسلامی، راه اندیشیدن را به فرد یاد می‌دهد.
وی اظهار کرد: علامه‌ در منظومه فکری‌شان، هم مباحث را ارائه می‌دادند و هم سیره عملیِ ناظر به آن منظومه فکری را در پیش می‌گرفتند.
ایشان در یک منظومه فکری و عملیِ کاملاً منسجم حرکت می‌کنند.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به تعبیر «حکیم مجاهد» از سوی رهبر انقلاب اسلامی، تصریح کرد: «مجاهد» مفهومی است که نباید در عالم نظر باقی بماند، علامه همین مباحث را می‌بردند در عرصه عمل، مثل اینکه به تعبیر سید حسن نصرالله، مباحث علامه مصباح، مایه دلگرمی محور مقاومت می‌شود و از آن طرف شخصِ علامه نیز دلگرم به محور مقاومت بودند.
وی با بیان این که مبنای حرکتِ علامه مصباح(ره) توحید بوده است، ابراز کرد: وقتی به ایشان توهینی می‌شود، می‌بینیم که بر ایشان هیچ اثری ندارد و کار خودشان را انجام می‌دهند.
ایشان اواخر عمرشان فرمودند که من فحش‌درمانی می‌شوم، وقتی برخی از دوستان نگران شدند و گفتند اجازه بدهید از شما دفاع کنیم، ایشان فرمودند که لازم نیست، دشمن می‌خواهد ما را در این بحث‌ها نگه دارد.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ایشان پیش از پیروزی انقلاب دغدغه‌مند بود؛ الان بسیاری از شخصیت‌های علمی و اجرایی، با جزوات مؤسسه «در راه حق» که آن زمان پخش می‌شد، آشنا هستند.
بعد از پیروزی انقلاب هم علامه، زمانی که دیدند جریان‌های مارکسیستی در دانشگاه‌ها صاحب کرسی شده‌اند و اسلام التقاطی مطرح است، در مقابل این جریان‌ها قد علم کردند، بعد از مدتی هم در مقابل جریان اسلام لیبرالی موضع می‌گیرند و ورود می‌کنند.
وی با تأکید بر بازخوانی منشور روحانیت گفت:در منشور روحانیت می‌بینیم که دغدغه‌هایی که امام ‌خمینی(ره) درباره حوزه و روحانیت داشتند، علامه مصباح(ره) نیز در تمام آن موارد ورود پیدا کردند و نسبت به آن‌ها روشنگری کردند.
شبان‌نیا بر این باور است که عده‌ای دنبال این بوده و هستند که تصویری ناقص از اسلام ارائه دهند، از همین‌رو بحث اسلام رحمانی را مطرح کرده و می‌کنند.
در فرمایشات امیر مؤمنان(ع) هم درباره این‌ها آمده؛ ویژگی‌شان این است که بخشی از حق را با باطل ترکیب می‌کنند و آن را به خدا نسبت می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: علامه‌مصباح(ره) می‌فرمودند، اگر به اسلام پایبند هستیم باید به همه چیزش پایبند باشیم نه اینکه بخشی را از لیبرالیسم بگیریم، بخشی را از مارکسیست و بعد با بخشی از اسلام مخلوط کنیم.
محسن کدیور در همین زمینه مقاله‌ای نوشت و ده شاخصه اسلام رحمانی را مطرح کرد، لازمه تحقق آن‌ هم، کنار گذاشتن احکامی همچون ارتداد و حکم قصاص بود.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی افزود: حضرت امام(ره) در همین زمینه درباره ملی مذهبی‌ها که ضروریات دین را منکر شده ‌بودند فرمودند، این‌ها حق فعالیت در جمهوری‌اسلامی را ندارند و آن زمانی بود که اینها بیانیه‌ای دادند و حکم قصاص را ضد انسانی عنوان کردند.
اسلام، قصاص و ارتدادش هم رحمانیت دارد به شرطی که رحمانیت را درست تعریف کنیم.
شبان‌نیا گفت: در دوران دوم خرداد علامه مصباح برای دفاع از ارزش‌ها محکم ایستاد که آن زمان ایشان متهم شد به تئوریسین خشونت؛ این در حالی بود که خودِ اسلام رحمانیِ مورد نظر سکولارها، ترویج کننده خشونت است و نتیجه‌ای جز افزایش خشونت نخواهد داشت.
انتهای پیام/