مجموعه شعر «سهتاک» در بوشهر رونمایی شد
بوشهر- مجموعه «سه تاک» اثر «نوذر فولادی» شاعر دشتستانی به همت انتشارات «شنابا» در دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی بوشهر رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا ابراهیمی دبیر نشست و مدیر انتشارات شنابا به معرفی خالق مجموعه سهتاک پرداخت و گفت: نوذر فولادی، متولد ۱۳۵۴، روستای طلحه دشتستان، کارشناسارشد ادبیات فارسی، که تجربههای شاعری وی عمدتاً در حوزه کلاسیک است و کام دلش بیشتر طعم «غزل، دوبیتی و رباعی» میدهد.
وی افزود: مجموعه سه تاک، حاصل سه دهه بالندگی و زیست ادبی شاعر است که در سه دفتر با نامهای مزرعه باد برده (دفتر غزلها)، به لحن ترد باران (دفتر دوبیتیها) و دلگرمی آفتاب (دفتر رباعیها) با مقدمه مبسوط شاعر، طراحی جلد فرشید ابراهیمی و صفحهآرایی مرضیه مالکی در شمارگان هزار جلد توسط انتشارات شنابا به زیور طبع آراسته شده است.
وی با اشاره به ویژگیهای مجموعهی «سهتاک» خاطرنشان کرد: کشف و آنات شاعرانه، غنای عاطفه، بومیگرایی، روایتمندی، صمیمیت زبان و سیالیت بیان از جمله عناصری است که اشعار فولادی را به سمت هویت خاص و شورانگیز رهنمون میسازد.
مجید عابدی با تحسین ژرفای نام «سهتاک» و در همتنیدگی آن با صفحهآرایی زیبای کتاب عنوان کرد: نوذر فولادی در این مجموعه بویژه غزلها، کمتر روی خوش به «تقلید» نشان داده است.
وی ادامه داد: حافظانه سخن گفتن و فایزانه دوبیتی گفتن به معنای تقلید از بزرگان نیست؛ بلکه نشان از فهم کامل شاعر از شگردهای بیانی قلهنشینان و بهروز کردن عبارات و مفاهیم در هزارهی سوم است.
عابدی افزود: در زمانهای که «شعر، نوعی زندگی است» و «غزل، شفابخش اصلی دردها و آلام هنر و ادب ماست»، لذا خلق غزلهای سهتاک توسط یک شاعر عاشق پیشه، خردورز و روستاییزاده، کاریست ژرف و جاودانه.
شاعر و منتقد هم استانی اضافه کرد: در غزلهای نوذر شاکلهی کار با رندانگی حافظ بسته شده است؛ اما شاعر با فراز و گریز و پرش از سکوی حافظ به سمت هزارهی سوم جلوهآرایی میکند.
ایشان خاطرنشان کرد: خالق مجموعه سه تاک هیچگاه تحت تأثیر نِحلهها تندروی معاصر قرار نگرفته و همین متانت و سنگینی و صبوری شاعرانه، وزن کار را بالا برده است.
عابدی با اشاره به نشانهشناسی در شعر فولادی بیان کرد: طبق اصول نشانهشناسی، بهواسطه روایتمندی، جزیینگری و تخیل نیرومند وحدت و پیوند افقی و عمودی در اکثر غزلهای نوذر به زیبایی مشهود است.
شاعر و مدرس دانشگاه افزود: سه مؤلفه «عشق، نوستالوژی و دغدغههای اجتماعی» طعم دلپذیری به مجموعه سه تاک بخشیده که با نقب به گذشته و حسرت و اندوه رخنمون است؛ اما این حسرت هیچگاه «مویهگری» همراه نیست.
بشیر علوی نیز با معرفی شخصیت فرهنگی واجتماعی نویسنده سه تاک گفت: نوذر فولادی به تمام معنا انسان عاشق، شیفته و یکرنگ و روستاییزاده است؛ در واقع اگر بخواهیم نوذر را تبدیل به واژه کنیم میشود «شعر».
ایشان ادامه داد: فولادی خلاصه شده در شعر خودش هست.
انسان شاعری لطیف و مهربان و صمیمی که رفتاری بین عشق و عرفان دارد.
علوی با اشاره به خصلت روستازادگی خالق «سهتاک» بیان داشت: من نوذر را خیلی قبلتر در جریان شعر مجید عابدی میدیدم، که اشعارش صمیمیت روستایی، صداقت و سادگی را داشت.
ایشان با اشاره به گزینش ناب اشعار مجموعه خاطرنشان کرد: اشعار این اثر طبق یادداشت مؤلف، حاصل سه دههی ۷۰ تا ۹۰ شاعر است که با وجود اختلاف زمانی، با گزینش یکدست و دلپذیر همراه بوده است.
خالق مجموعه نیمقرن شعر بوشهر افزود: عمدهی تمرکز نوذر «صمیمت عشق» است؛ شاعر در این سه دهه به شکل «خطی» به دنبال صفا، دوستی و صمیمیت است، که به خوبی از عهدهی کار بر آمده است.
نویسنده و منتقد تنگستانی افزود: با نگاهی به اغلب غزلهای شاعران استان بوشهر در مییابیم که کمتر در اشعار آنان «بیتالغزل» وجود دارد؛ اما در مجموعه سهتاک با بسامد بالایی شاهد یک یا دو بیتالغزل هستیم که طعم و بوی دلپذیری به این اثر بخشیده است.
وی با اشاره به نوستالوژی در شعر فولادی خاطرنشان کرد: وقتی اغلب غزلهای فولادی را میخوانیم، نوعی عشق همراه با اصالت و کهنهگرایی یافت میشود که ریشه در «نوستالوژی» دارد؛ نوستالوژی قومی که شاعر به دنبال گمشدهاش است و تلاش میکند که به گذشتهی اجتماعی خود برگردد.
علوی با نگاهی به زیباییشناسی مجموعه سهتاک افزود: یکی از شگردهای شعر نوذر این است که اغلب این اشعار «بلاغی» نیستند؛ به این معنی که شاعر بدون بهم زدن نحو و ساختار جمله نظیر نهاد و مفعول و قید و… به خلق زیبایی دست یافته است، کاری که تنها از یک ذهن قوی که همزمان تولید واژه، وزن و تصویر کرده، برمیآید.
وی اضافه کرد: آرایهی «تکرار» یکی از شگردهای نوذر فولادی است که با بسامدی بالا در غزلها، دوبیتیها و رباعیهای شاعر به چشم میخورد و عمدتاً با موفقیت همراه است.
در پایان مراسم خالق مجموعه سه تاک نیز لحظاتی چند به تشکر از جمعیت حاضر علیالخصوص شاعران و معلمان و خانوادهاش پرداخت و گفت: امروز با تمامی غرور میتوانم بگویم که «منحصر به فرد» هستم؛ از آن روی که علاوه بر شاعران، قلمداران و بزرگان، در این جمع معلمین دوران ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه خودم را همراه با خودم در جشن سهتاک میبینم.
نوذر فولادی با اشاره به نقش عشق در هنر ادامه داد: دو رسالت زیبای «عشق و ادبیات» است که در هر کجای کره خاکی انسانها را بههم پیوند میدهد.
وی اضافه کرد: ادبیات بر پایه «نگاه» استوار است که ریشه در عشق دارد؛ همهچیز با یک نگاه معلوم میشود، چیزی که ما در زندگی امروز از دست دادهایم و بهعنوان صدقه جاریه به هم نمیبخشیم.
فولادی با اشاره به نام مجموعه گفت: من سهتاکم را با ارادت تمام به سهتاک زندگیام «همسرم و روح مادر و پدرم» و نیز به سه تاک باغستان وجودم فرزندانم «رضا و فاطمه و محراوه» که امشب برای شما شعر خواندند و اجرای هنری داشتند، تقدیم کردهام.
در این محفل که با اجرای غلامرضا ابراهیمی شاعر، منتقد و ناشر مجموعه سهتاک همراه بود، هر یک شاعران هم استانی «سید اسماعیل بهزادی، محمدرضا احمدیفر، اسکندر احمدنیا، حسین نوری فیروزی، حمید زارعی، مختار عباسی، حمید آب آذر، عبدالله زارعی، علی اسپرغم، مجید منفرد، محمد مرادی، بهراد باغبانینیک، محمد ابراهیمی، سبحان زنگی، حسین لطفینیا، اعظم چمکوری و باران تمیمی» به شعرخوانی پرداختند.
در گوشه دیگر این مراسم بهنام هنری به اجرای غزلی شورانگیز از نوذر فولادی پرداخت و فاطمه و محراوه و رضا فولادی به ترتیب با خوانش غزلها و رباعیات پدر، خالق لحظات شادی برای حاضران شدند.
ایستگاه پایانی این آئین طربناک با «رونمایی» از مجموعه سه تاک توسط شاعران و استادان حاضر در محفل، تقدیم «شاخه گل» به شاعر و «جشن امضا کتاب» توسط نوذر فولادی به دوستداران گلزار ادب همراه بود.